Dansk Byggeri: Hold kravet til kommuner der bygger almennyttigt i ro

Når der skal bygges nye almene boliger skal kommunerne lægge ti procent af byggesummen på bordet. Det beløb vil regeringen fordoble næste år. Lad være, advarer Dansk Byggeri. En så stor stigning på en gang vil være gift for byggeriet af almene boliger i flere år frem.

Regeringen og KL er lige nu i fuld gang med forhandlingerne om kommunernes økonomi til næste år. Og her er spørgsmålet om, hvor meget kommunerne skal komme med, når de sætter byggeri af almene boliger i gang - den såkaldte grundkapital - på bordet.

De sidste fire år har kravet været 10 procent af byggesummen. Et krav, som regerigen i forhandlingerne med KL ønsker at øge til 20 procent. Men Dansk Byggeri har været stor tilhænger at niveauet på 10 procent. Først og fremmest fordi det har ligget fast i en længere periode.

- Stabilitet er alfa og omega i byggeriet. Når kommunerne og bygge- og anlægsvirksomhederne ved, hvad de har at rette sig efter, kan man planlægge og bygge i et moderat tempo over en længere årrække. Sådan bør det blive ved med at være, for det har bidraget til ro i både boligområderne og byggeriet, siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, Dansk Byggeri.

Dansk Byggeri frygter hamstring

Tidligere har kravet til grundkapitalen svinget mellem syv og 14 procent. De syv procent har været brugt, når man gerne ville sætte mere fart på byggeriet i en periode, mens 14 procent var i mere ”normale” perioder. Hver gang procentsatsen bliver sat op, stiger antallet af ansøgninger om byggetilladelser, så man næsten kan tale om en ”hamstring”. Mens der i årene efter er tilsvarende meget få ansøgninger.

- Dansk Byggeri anbefaler, at regeringen beholder kravet på 10 procent i en længere periode. Hvis man i den nuværende situation, hvor der er stor aktivitet i byggeriet, øger kravet endda helt op til 20 procent, vil vi opleve en hamstring til efteråret. Det vil give yderligere pres på byggeriet, siger Torben Liborius.

Uheldige konsekvenser

Et fordobling vil samtidig ramme de kommuner, der har udsatte boligområder, fordi den annoncerede indsats i ghettoområderne kræver, at en del af de belastede familier bliver placeret andre steder.

- En drastisk stigning i kommunernes grundkapital vil derfor have nogle meget uheldige effekter både på kort og på længere sigt. Hvis kommunerne skal til at stille med en større andel af pengene, bør det indføres glidende, så både boligsektoren og byggeriet kan nå at planlægge og tilpasse sig udviklingen, siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, Dansk Byggeri.

Erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, telefon 23 32 34 95
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02