Dansk Byggeri hilser ny trepartsaftale om bedre lønkompensation velkommen

Virksomheder, der benytter aftalen om lønkompensation, når de tvinges til at sende medarbejdere hjem på grund af coronakrisen, får nu bedre vilkår. Det glæder Dansk Byggeri, som kvitterer for, at det lykkedes regeringen og arbejdsmarkedets parter at blive enige om at justere den to uger gamle trepartsaftale.

- Corona krisen har ramt erhvervslivet hårdt, og lige nu kæmper virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen for at holde produktionen i gang og byggepladserne åbne. Det lykkes heldigvis for mange af vores medlemsvirksomheder. Men der er ingen tvivl om, at mange er udfordrede på grund af coronakrisen, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen.

Ifølge Dansk Byggeris seneste spørgeundersøgelse har op mod 14.000 bygge- og anlægsvirksomheder hjemsendt eller afskediget medarbejdere. Og to ud af tre venter, at deres omsætning falder.

- Derfor er vi glade for de tiltag, der er taget for at bevare produktion og arbejdspladser i videst mulige omfang. Det er meget positivt, at kompensationen i ordningen er sat op. Og vi vil også gerne kvittere for, at den mere attraktive lønkompensationsordning kommer til at gælde med tilbagevirkende kraft fra den 9. marts for de virksomheder, der allerede har søgt, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.