Dansk Byggeri har besluttet at lægge sig sammen med DI

Dansk Byggeris repræsentantskab har stemt ja til at lægge Dansk Byggeri sammen med Dansk Industri. Sammenlægningen sker fra den 1. september 2020.

På repræsentantskabsmødet tirsdag eftermiddag i Tivoli Congress Center har Dansk Byggeris repræsentantskab stemt om en sammenlægning med DI. Resultatet blev et overbevisende ja.

Formand for Dansk Byggeri, Claus Bering, er meget tilfreds med resultatet.

- Dansk Byggeris bestyrelse er utrolig glade for resultatet af afstemningen. Med sammenlægningen skaber vi Danmarks suverænt største og mest kompetente erhvervsorganisation. Det bliver en organisation, der kan tale med endnu større politisk tyngde, end de to organisationer gør i dag. Det bliver samtidig Danmarks største organisation for små- og mellemstore virksomheder. 54 procent af den nye organisations medlemsskare bliver således virksomheder med 0-10 ansatte, siger Claus Bering.

- Et meget væsentligt fokus for den nye organisation bliver at komme endnu tættere på medlemmerne. Det har vi stor erfaring med i Dansk Byggeri, og det glæder vi os til at føre med over i den nye organisation til glæde for alle medlemmer, siger Claus Bering.

Fusionen betyder, at Dansk Byggeris medlemsvirksomheder fremover vil være sikret en endnu bedre service og rådgivning endog til en billigere pris. DI har desuden en række services, som Dansk Byggeri ikke har i samme udstrækning, ligesom DI allerede har en række beslægtede virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen i sin medlemskreds, så som arkitekter, rådgivende ingeniører, byggematerialeleverandører med flere. Det vigtige samarbejde med de aktører vil derfor blive endnu tættere. Og efter sammenlægningen bliver bygge- og anlægsbranchen en af de største i DI’s medlemskreds.

- Vi får samlet bygge-og anlægsbranchens værdikæde i den nye organisation, det er en kæmpe fordel for alle virksomheder, der arbejder inden for bygge- og anlægsbranchen, siger Claus Bering.

Det bliver også en organisation, der står stærkere overfor fremtidens udfordringer.

- Med sammenlægningen står Dansk Byggeri langt bedre rustet til fremtidens konjunkturudsving og overenskomstforhandlinger ved at være en del af en større, bredere og mere indflydelsesrig organisation. Det er en klar fordel i den uforudsigelige verden, vi er en del af, siger Dansk Byggeris bestyrelsesformand Claus Bering.

DI’s generalforsamling har afstemning om sammenlægningen med Dansk Byggeri onsdag eftermiddag.

Bestyrelsesformand Claus Bering, Dansk Byggeri, cbe@crhconcrete.dk, telefon 40 57 56 55

Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.