Dansk Byggeri: En boligaftale med både roser og torne

Dansk Byggeri glæder sig over, at det er lykkedes boligminister Kaare Dybvad Bek at lande en politisk aftale, der sikrer, at boligreguleringslovens §5 stk. 2 består. Hvis vi skal sikre, at de udlejningsboliger, der trænger til gennemgribende renovering, bliver renoveret, er det afgørende, at ejerne kan justere huslejen i overensstemmelse med forbedringerne.

Hvis man skal benytte paragraffen og have mulighed for at sætte lejen op efter en gennemgribende renovering, er det med den nye aftale et krav, at ejendommen kommer op på energimærke C eller hæves to energiklasser.

- Det er et godt initiativ. Energirenovering af de ældre boliger er afgørende for at nå klimalovens mål om at bringe CO2-udledningen ned med 70 procent i 2030, siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius.

Vanskeligt at få dispensation

Dansk Byggeri mener, at en karensperiode på fem år er langt mere realistisk end de ti år, som først var i spil.

Hvis ejeren energirenoverer for mere end 3.000 kroner pr. kvadratmeter, eller hvis renoveringen betyder, at energimærket hæves tre niveauer, falder kravet om de fem år væk. Men det kan vise sig at blive uhyre vanskeligt at få dispensation.

- Ejendomme er meget forskellige, og det kan betyde, at den mulighed ikke bliver brugt i virkeligheden, siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius.

- Det er vigtigt, at der fortsat sker renoveringer af boligerne, ellers løser boligreguleringsloven ikke sin grundlæggende opgave. At holde huslejerne i ro er ikke lovens vigtigste opgave, for så stivner boligmarkedet, siger Torben Liborius.

Han glæder sig over, at de nye regler skal vurderes allerede i 2022. Blandt andet er det vigtigt for andelsboligforeningerne at få en hurtig evaluering af, at de ikke bliver ramt negativt af indgrebet.

Alt for få små lejligheder i København

Ifølge Dansk Byggeri skyldes det grundlæggende problem med stigende huslejer i de store byer, først og fremmest i København, at der er bygget for få og navnlig for få små lejligheder, snarere end det skyldes, at renoveringer har presset huslejerne op.

En ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at der er kommet alt for få små lejligheder til i København de seneste år. Siden 2010 er antallet af boliger i Københavns Kommune steget med cirka 24.000. Men kun syv procent af de nye boliger er mindre lejligheder på under 75 kvadratmeter.

- Der er en grundlæggende ubalance mellem udbud og efterspørgsel af boliger, som denne aftale ikke ændrer på, siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius.

Erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, telefon 23 32 34 95
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.