Dansk Byggeri: Ambitiøs plan for hovedstaden

Dansk Byggeri hilser regeringens plan for en langsigtet plan for udbygning af hovedstaden meget velkommen. Det er positivt, at man ser på både de fysiske rammer og på, at det skal være praktisk muligt at bo og drive virksomhed i dagligdagen.

Dansk Byggeri er især glad for, at regeringen fremlægger præcise initiativer, både når det gælder infrastruktur og de områder, der er udpeget til erhvervsudvikling. Og at man samtidig er opmærksom på, at den daglige administration, som virksomhederne møder på rådhuse og i forvaltninger med fordel kan strammes op og koordineres bedre.

- Det er en ambitiøs og langsigtet plan for udbygning af hovedstaden. Ikke bare for fremkommeligheden men også for, at det bliver lettere at drive virksomhed, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Lettere at drive virksomhed i hovedstaden

Hovedstadskommunernes erhvervsvenlighed er kendetegnet ved, at virksomhederne på trods af gode hensigter og mange analyser fortsat oplever mange benspænd i det daglige.

- Derfor er det et godt initiativ, at regeringen vil sikre en formaliseret dialog om erhvervsvilkårene. Kommunerne er jo på mange områder ekspeditionskontor for regler og lovgivning, og der er et stort behov for, at de løser den opgave mere ensartet. Regeringens konkrete forslag om at placere forskellige typer af erhvervsområder i de enkelte kommuner i hovedstadsområdet er fremsynet. Det vidner om, at den er bevidst om, at der er behov for en mere koordineret planlægning, siger Lars Storr-Hansen.

Infrastruktur spiller en nøglerolle

Infrastrukturen spiller en helt central rolle i udspillet.

- Uden infrastruktur ingen udvikling. Det kunne være overskriften på de forslag, regeringen fremlægger. Hvis hovedstaden skal kunne indfri de mange visioner om udvikling er en udbygning af vejene helt nødvendig. Det handler om både den individuelle og kollektive trafik og varetransporten. Havnetunnelen og udbygning af ringvejene er afgørende elementer. Nu er det bare om at komme i gang, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.