Danmarks flotteste køkkenhave

Det er ikke hver dag, man kan være med til at anlægge en 7.500 kvadratmeter køkkenhave – og da slet ikke en kongelig køkkenhave, men det er netop det projekt, OKNygaard nu har afsluttet

Hele haven strækker sig over 7.500 kvm.

Siden foråret 2019 har OKNygaard omhyggeligt arbejdet med at genanlægge "Den Kongelige Køkkenhave ved Graasten Slot".

”Vi er stolte over at have været en del af projektet med at genskabe ”Den Kongelige Køkkenhave ved Graasten Slot”. Det er den type projekt, der kun kommer én gang. Det har været utrolig spændende at få mulighed for at anlægge en køkkenhave i den størrelse og med de metoder, vi har brugt her,” udtaler Martin Weber Gildberg Hansen, der er formand hos OKNygaard og har været ledende på projektet.

En helt ny have

Den gamle køkkenhave, der engang havde fyldt hele arealet, var skrumpet ind, og resten var blevet til græsplæne. Alt skulle fjernes, så en ny køkkenhave kunne blive anlagt. Som Danmarks ledende anlægsgartner arbejder OKNygaard dagligt med alle typer af grønne områder lige fra parker til køkkenhaver.

Martin Weber Gildberg Hansen giver her fem grundlæggende trin til den økologiske køkkenhave, uanset størrelse.

Sådan gør man:

Første opgave består i at fjerne de eksisterende øverste lag muldjord. Der blev oprettet tre mulddepoter, hvor den afgravede jord blev opbevaret, så den kunne genbruges til jordforbedring i den færdige køkkenhave. Muldjorden blev sorteret efter jordkvalitet, så den var optimal til de forskellige dele af haven, hvor den skulle benyttes; hhv. i grøntsagsbedene, rundt om bærbuske og træer og under de nye græsarealer.

En økologisk have

Den nye køkkenhave skal dyrkes økologisk, og dette skulle der tages højde for under anlægsprocessen.

Alle bede er blevet anlagt med kanter eller sider af robinietræ, som er særlig hårdført og derfor ikke behøver imprægnering.

Alle frø, der er udsået i køkkenhaven, er økologiske, lige fra grøntsagerne over træerne og til græsset, der efterfølgende er sået ud.

Endelig er der anlagt grusstier og espalierer af frugttræer, naturligvis med gråstenæbler. Og som prikkerne over i’et er der plantet ribs, blåbær og hindbær.

På larvefødder

Gennem projektet har der været flere restriktioner i forhold til, hvilke maskiner der måtte køre hvor, og hvornår fx at alle maskiner skulle være på larvefødder. Dette har været for at sikre, at jordbunden ikke blev beskadiget af anlægsarbejdet. Af samme grund har det ikke været tilladt at arbejde på projektet hen over vinteren. OKNygaard har derfor kun arbejdet på projektet i foråret 2019 og foråret 2020.

Der blev udlagt 3-400 jernplader for at beskytte råjorden. Disse udgjorde faste indgangsveje til bedene.

”De beskyttende foranstaltninger ved projektet gjorde, at der efterfølgende ikke var brug for efterbehandling eller grubning af jorden. Det er ellers noget, vi ofte oplever ved anlægsprojekter, hvor de store maskiner har kørt og presset jorden sammen,” fortæller formand Martin Weber Gildberg Hansen.

Vanding og dræn

For at gøre pasningen af planterne lettere og sikre optimale vækstbetingelser er der blevet anlagt et nyt vandingsanlæg. Anlægget styres via en app fra mobil eller tablet og sørger for individuel vanding af alle bede.

Dræning og anlæg af nye kloaker har været nødvendigt for at undgå oversvømmelse af haven. Grundvandet under området, hvor køkkenhaven er anlagt, står meget højt, og jordbunden under muldlaget er meget leret; derfor er der behov for dræning.

Fakta:

Bygherre og projektering af Den Kongelige Køkkenhave: Slots- og Kulturstyrelsen.
Entreprenør: OKNygaard A/S.
Anlægsperiode: Foråret 2019 og foråret 2020.
Køkkenhavens areal: 7.500 kvadratmeter.

Åbningstider:
Den Kongelige Køkkenhave ved Graasten Slot åbner for offentligheden lørdag den 25. juli, 2020. I juli og august måned er der åbent alle ugens dage fra kl. 11.00 til 17.00, mens haven i september måned er åben torsdag til søndag i samme tidsrum. Haven lukker for besøg ved udgangen af september.

Hele haven strækker sig over 7.500 kvm.
Bede og espalier til grøntsager, bærbuske og frugttræer.
Smukke højbede i rubinietræ.
Alle bede i haven har automatisk app-styret vandingsanlæg.
Grøntsagerne er sikret de bedste vækstbetingelser.

OKNygaard del af eventyrligt projekt i Odense28.9.2020 11:01:58 CESTPressemeddelelse

Anlægsgartner OKNygaard står for entreprisen med anlæggelse af det store haveanlæg, der er en integreret del af Det ny H. C. Andersens Hus i Odense. Projektet skal opbygges, så to-tredjedele af bygningen etableres under jorden og haven dækker taget. Det stiller helt særlige faglige og udførelsestekniske krav i forhold til opbygning af haven ”Som besøgende i haven kommer du til at bevæge dig hen over taget uden at bemærke, at du går på taget. Hele taget kommer til at blive dækket af haven. Det betyder at haverummet teknisk skal opbygges som en taghave. Udfordringen ved taghaver er at sørge for, at vægten bliver holdt nede samtidig med at beplantningen har et tilstrækkeligt vækstgrundlag,” fortæller projektleder hos OKNygaard, Henrik Vittrup og fortsætter, ”og så skal vi sikre afvanding samtidig med at taget forbliver tæt.” Sådan skaber du en eventyrhave på et tagdæk På dækket skal OKNygaard etablere en drænbakke, hvor der skal udlægges letfyld (leca). Der hvor der skal være bede, skal d

OKNygaard gør klar til fremtiden - nyt hovedkontor med direkte adgang til kunderne2.9.2020 08:05:19 CESTPressemeddelelse

”Det er vigtigt for os, at vi hurtigt og nemt kan komme til vores kunder i hele Jylland og at de kan komme til os. Placeringen på Rosbjergvej i Årslev vest for Aarhus, med direkte adgang til E45 og Herningmotorvejen, er derfor helt ideel. Der er direkte adgang til det østjyske marked med Aarhus i centrum og til det midtjyske marked med Herning, Ikast og Silkeborg som de største byer”, udtaler adm. direktør i OKNygaard Ole Kjærgaard. Danmarks førende anlægsgartner OKNygaard er i fuld gang med at flytte ind i sit nye hovedkontor. Virksomheden valgte for et år siden at bygge nyt for at skabe de rigtige rammer for at kunne fremtidssikre en forsat lønsom vækst i OKNygaard. ”Nærhed til kunderne er vigtigt for os. Derfor fastholder vi naturligvis vores lokale placeringer rundt omkring i landet. For eksempel flytter vi kun vores stabsfunktioner fra Vejle til Rosbjergvej. De medarbejdere, som står for anlæg, pleje og vedligehold af kundernes arealer, bliver i Vejle”, fastslår økonomidirektør i