Danmarks digitale infrastruktur er gearet til nedlukning

Øget brug af digitale løsninger under corona-karantænen kan presse den hjemlige digitale infrastruktur, men kampen om netforbindelserne vil primært foregå rundt om i husstandene

Hjemmearbejde, videomøder, fjernundervisning streaming og onlinespil stiger i takt med at nedlukningen af Danmark griber om sig. Flere danskere opholder sig i hjemmet, og det skaber en markant højere trafik på internettet.

Heldigvis er den danske infrastruktur både når det gælder tv-forbindelser, fibernet og mobilnetværk klar til den det ændrede adfærdsmønster. Det mener Michael Brogaard Jensen, der er formand for Ingeniørforeningens fagtekniske netværk IDA Connect.

”Mit bedste bud er, at vi herhjemme har en infrastruktur, der sagtens kan håndtere, at datatrafikken stiger markant. Både mobilnettet og bredbåndsnettet er solidt, og kan klare meget store belastninger,” siger han.

Michael Brogaard Jensen understreger, at den øgede netaktivitet kræver en god forbindelse, hvilket langt de fleste danske husstande dog har adgang til i dag. Har man ikke en god forbindelse, vil der naturligvis opstå problemer, og derudover kan den enkelte familie måske alligevel godt opleve problemer med hastigheden.

”Hvis der er gang i både Fortnite, Netflix, YouTube, fjernundervisning og videomøder på samme tid, kan der i yderste konsekvens opstå udfordringer. Dette skyldes, at mange husstande helt naturligt har samlet al net-trafik på et enkelt wifi-netværk. Derfor kan der opleves en anelse langsommere hastigheder, men det burde ikke være det helt store problem,” siger han.

IDA-medlemmer skal også bidrage med ferieafvikling27.3.2020 12:32:03 CETPressemeddelelse

En ny aftale for det offentlige område om ferieafvikling under Corona-krisen er relevant for mange af IDAs ca. 12.500 offentligt ansatte medlemmer. ”Vi støtter fuldt ud, at alle skal bidrage med noget i disse krisetider og derfor støtter vi aftalen om 5 dages ferieafvikling” siger både IDAs formand Thomas Damkjær Petersen og formanden for Ansattes Råd Morten Thiessen. Men begge fastholder en bekymring for, hvem der er omfattet af aftalen. Der udestår en fair dialog om, hvem der bliver pålagt at holde fri. Eksempelvis er det sådan, at mange af vores offentlige medlemmer lige nu knokler ekstra i undervisningssektoren, for at få alle ender til at gå op. For yderligere kommentarer: Kontakt pressechef Søren Lauridsen 30637723