Danmark skal træde på bremsen for at undgå prisstigninger

Regeringens finanslovsudspil holder økonomien i stramme tøjler, hvilket er den helt rigtige medicin i en tid med høje lønstigninger og galopperende inflation, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, der er landets tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation.
Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det er fornuftigt at holde det danske husholdningsbudget i økonomisk kort snor. Det mener TEKNIQ Arbejdsgiverne, som reaktion på SVM-regeringens netop offentliggjorte finanslovsudspil.

- Vi har lige forhandlet overenskomstaftaler på plads, hvor der er givet markante lønstigninger. Det sker på et baggrundstæppe broderet med tårnhøj inflation. Hvis vi ikke skal ende med en uheldig løn- og prisspiral, som giver ekstra næring til inflationen, så er en stram finanslov den nødvendige løsning for at holde økonomien på ret kurs, siger Troels Blicher Danielsen, administrerende direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for installationsbranchen og metalindustrien.

Penge til energikrisestab

Trods stor usikkerhed om økonomien er der stadig bundne opgaver i samfundet, som skal løses. Derfor er det glædeligt, at finanslovsudspillet har fokus på den grønne omstilling i form af finansiering af den nationale energikrisestab (NEKST). Krisestabens opgave er blandt andet at sikre en hurtigere udrulning af fjernvarme og kaste lys over barriererne for flere solceller og vindmøller på land.

- Der er i dag alt for meget bureaukrati og uforståelige regler, der spænder ben for udbredelsen af blandt andet solcellestrøm på virksomhedernes tagarealer. Det duer ikke, når vi som samfund vil vriste os fri af russisk gas. Den nationale energikrisestab giver det nødvendige forum for at speede den grønne omstilling op, hvilket er helt afgørende for Danmarks fremtid, siger Troels Blicher Danielsen og forsætter:

- Til gengæld er det bekymrende, at regeringen lægger op til at udskyde 170 millioner kroner afsat til Digitaliseringsstrategien, så de først udmøntes i 2024. Det er ikke, hvad Danmark har brug for.

Læs hele aftalen her:

For yderligere kommentarer:

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør, tlf. 77 42 42 32

Michael Degn, presseansvarlig, tlf. 77 42 42 27

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr