Tænketanken CONCITO

Danmark er længere fra klimamålet i 2025 end forudset

Del
Statsministeren gjorde det i sin nytårstale klart, at grøn omstilling ikke kun handler om at sætte mål, men om at komme i mål. Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget et klimamål om at reducere Danmarks drivhusgasudledning med 50-54 pct i 2025 ift. 1990. Dette mål har den nye regering forpligtet sig til at opfylde i regeringsgrundlaget.

Nye beregninger fra CONCITO viser dog, at der er længere til opfyldelse af 2025-målet end den tidligere regerings opgørelse viste.

Det er nu, der skal handles for, at 2025-målet kan opfyldes

”Opfyldelse af 2025-målet kræver hurtige reduktioner. Hvis vi skal have en effektiv og troværdig grøn omstilling, skal vi opfylde de mål, vi sætter os. For at vi kan nå klimamålet i 2025, er der behov for hurtige beslutninger, og vi opfordrer derfor regeringen til, inden for 100 dage, at fremlægge den politik, der sikrer, at 2025-klimamålet opfyldes,” siger Torsten Hasforth, seniorøkonom i CONCITO.

Der er kun to år til 2025 og nye klimatiltag tager tid at implementere. CONCITOs beregninger viser, at med de nuværende aftaler mangler Danmark mindst 1,1 mio. tons CO2e for at nå de 50%, den lave ende af målet. Det svarer til 550.000 fossile personbilers årlige udledning. Det er derfor afgørende, at regeringen fremlægger ny politik og virkemidler til at indfri klimamålet i 2025 og får det vedtaget tidligt i 2023.

Den tidligere regerings klimaprogram anslog, at der mangler 0,4-3,5 mio. tons CO2e-reduktioner for at leve op til henholdsvis den lave og den høje ende af 2025-målet. CONCITO vurderer, at den beregning er for optimistisk, og at der som minimum mangler yderligere 0,7 mio. tons. Det betyder altså, at der mangler 1,1-4,2 mio. tons reduktioner for at nå i mål.

52% reduktion i 2025 er det mål, der kan og bør nås

CONCITO giver i en ny analyse sit bud på, hvilke klimatiltag og virkemidler i alle sektorer: energi, industri, landbrug og transport, der skal til for at Danmark kan nå klimamålet og reducere med 52% i 2025.

Hvis Danmark skal levere på klimaet, og i øvrigt leve op til ambitionen om at være et grønt foregangsland, og inspirere andre lande til hurtig klimahandling, så skal vi ikke bare sætte ambitiøse mål, men også levere på dem,” siger Torsten Hasforth og nævner, ”at der for eksempel skal mere fart på elektrificering af transporten, hurtigere indfasning af CO2-afgifter og implementering af kendte teknologier i landbruget”.

Det handler ikke kun om at opfylde klimamålet, men også om at opfylde det på den rigtige måde. Derfor skal vi satse på tiltag, der også understøtter den langsigtede omstilling. Forslag som at blande biobrændstoffer i transportsektoren, når vi ved at fremtiden er elektrisk, dur derfor ikke

At vi er længere fra at nå 2025-målet end forventet skyldes især, at udbud af CCS-projekter er forsinket, og at Tyskland hæver deres dieselafgifter, hvilket fører til øget grænsehandel med diesel i Danmark. Til gengæld trækker energikrisen sine spor, og data viser, at flere gasforbrugere end ventet skrotter fyret og færre køber nye benzin- og dieselbiler.

Baggrund:

Yderligere beskrivelse af reduktionsmanko og tiltag kan findes her: Sådan når Danmark klimamålet i 2025.

Tabel med CONCITOs korrektioner og opgørelse af reduktionsmanko:

 

Mio. tons i 2025

Reduktionsmanko i tidl. Regerings klimaprogram for at opnå 50-54 pct.

0,4 - 3,5

CONCITO korrektioner der øger reduktionsmankoen

Forsinkelse af CCS

0,7

Øget grænsehandel

0,4

CONCITO korrektioner der reducerer reduktionsmankoen

Færre emissionsbiler

- 0,3

Færre gasfyr

- 0,1

   

Samlet justeringer

0,7

Opdateret reduktionsmanko

1,1 – 4,2

Tabel med nødvendige tiltag og effekter mod 52% reduktion i 2025:

    Mio. tons
Biogas Opgradering af biogas brugt til elproduktion 0,3
Elektrificering af biogasanlæg 0,1
Transport


Lavere hastighed på motorvejene (maks. 110 km/t) 0,1
Øg benzin- og dieselafgifter med 50 øre/liter 0,6
Genbesøg infrastrukturaftale 0,1
Stop for salg af emissionsbiler i 2025 0,1
Industri Hurtigere implementering af CO2-afgift 0,3
Energi Kulafgift 0,2
Højere afgift på rumvarme 0,1
Landbrug Brug af nitrifikationshæmmere 0,4
Gyllehåndtering 0,2
Øget krav til reduktion af udledning fra fordøjelsen (forhøjelse af krav i landbrugsaftale) 0,2
  I alt 2,6


Figur der viser reduktionsmanko og effekterne af tiltag fordelt på sektorer:

For at se dette indhold fra concito.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Kontakter

Billeder

Information om Tænketanken CONCITO

Tænketanken CONCITO
Tænketanken CONCITO
Læderstræde 20
1201 København K

https://concito.dk/

CONCITO er Danmarks grønne tænketank. Vores formål er at medvirke til en mindre udledning af drivhusgasser og en begrænsning af skadevirkningerne af den globale opvarmning. CONCITO betyder "jeg sætter i bevægelse" på latin, og det er, hvad vi ønsker at gøre på klimaområdet. Vi er et af Danmarks største grønne netværk med over 100 virksomheder, forskere, organisationer og personer som medlemmer.

Følg pressemeddelelser fra Tænketanken CONCITO

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Tænketanken CONCITO

Presset på klima og natur kræver et opgør med at beslutte nye veje og broer i blinde13.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for længe har politikerne på Christiansborg drevet landets milliarddyre trafikpolitik uden dybere viden om, hvordan behov udvikler sig og uden en langsigtet politisk holdning til, hvordan de kan imødekommes. I en tid hvor klima, natur og ressourcer er under hårdt pres anbefaler CONCITO et reelt paradigmeskifte, så planlægningen af Danmarks mobilitet i højere grad sker ud fra klare, politiske målsætninger, så vi undgår unødvendige anlæg af veje, baner og broer.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye