Daniel Lindeberg deler ud af sine bageopskrifter

I Sverige er de fremragende til at bage ’bullar’. Begrebet dækker over snurrer, snegle og andet fyldt bagværk i portionsstørrelser, og selv om vi ikke kalder det ’bullar’ her til lands, så har den type bagværk vundet stort indpas hos os. I bogen "Bagværk – Snegle og snurre, boller og brioche" giver Daniel Lindeberg kyndig vejledning til at lave lækre og klistrede kager med lækkert fyld.

Bogens forsider viser nogle af de lækre kager, der findes opskrifter på i "Bagværk"

”More is more” er Daniel Lindebergs tilgang til sit bagværk. Hvis man ikke får klistrede fingre af at spise snurren, så er der ganske enkelt ikke fyld nok i den. Ja, han opfordrer gerne til, at man laver dobbelt så meget fyld, som man burde. De fem forskellige grunddeje: hvededej, vallonsk dej, briochedej, safrandej og croissantdej, danner grundlag for bogens 45 opskrifter. Klistrede æblesnegle, sprøde mandelcroissanter og crumbleknuder med karamel er blot nogle af de lækre ting, man kan bage derhjemme. ”Vov at prøve noget nyt, vov at fejle!” lyder Daniel Lindebergs opfordring til hjemmebagerne. For hvor der voves, opstår der også muligheder for at imponere både sig selv og sine gæster og få mundvandet til at løbe.

Daniel Lindeberg forklarer, hvordan bagningen planlægges bedst muligt, så der nemt kan bages flere forskellige typer bagværk af den samme dej på samme tid, så kaffegæsterne kan smage både en rabarbersnegl og en semlor. Bogen er pædagogisk opbygget og propfuld af gode bagetips, smarte tricks og hyggelige anekdoter.

Daniel Lindeberg er uddannet kok og har blandt andet grundlagt michelinrestauranten Frantzen / Lindeberg i Stockholm i 2009. Men sidenhen er restauranten blevet skiftet ud med Lindeberg Bageri & Konditori i Orminge i Nacka.

Titel: Bagværk – Snegle og snurrer, boller og brioche
Forfatter: Daniel Lindeberg
Oversætter: Sigurd Toftdahl Terkelsen
Udgivelsesdato: 27. maj 2022

Sy den fineste garderobe til børn28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Thea Rytter er mor til tre børn. Hun ved med andre ord, hvor besværligt det kan være at købe tøj til børn, der måske bruger størrelse 8 i livet, men 12 i længden. Eller at det, der var sejt i dag, er decideret kikset i overmorgen. Derfor er hun nu klar med Sy til børn – lær at sy hverdagstøj efter børnenes mål, som hjælper alle til at sy tøj, der passer til både barnets krop og barnets smag – altså lige indtil den ændrer sig igen.

Ny roman fra Claire-Louise Bennett om litteraturens plads i verden og livet13.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2015 debuterede den engelske forfatter Claire-Louise Bennett med romanen Dam, der blev hyldet af både læsere og anmeldere for sin intrikate og veludførte prosa, der på særegen vis fortalte historien om en aleneboende kvinde i et stenhus i Irland. Nu følger hun op med romanen Kasse 19, som i al sin tilsyneladende enkelhed handler om at have litteraturen i sit liv, og om hvad litteraturen kan gøre ved en. Det er en undersøgelse af fortællingens magi, når den smitter af på verden.