Dagrofa i offensiven: Opkøber jysk supermarkedskæde

Den jyske supermarkedskæde, LIVA Stormarked, bliver fremover en del af Dagrofa-koncernen som led i den ambitiøse FremgangSammen strategi og ekspansionsplan.
Foto: PR. Ifølge Dagrofas koncernchef, Tomas Pietrangeli, er åbningen af de to nye MENY-supermarkeder en del af en offensiv ekspansionsplan.

Efter 1. maj bliver de røde bogstaver, som pryder indgangene på de to LIVA Stormarkeder i Kolding, erstattet af det velkendte, dog stadig røde, MENY-skilt. Dagrofa udvider butiksporteføljen og opkøber den jyske supermarkedskæde LIVA Stormarked, som fremadrettet bliver en del af den landsdækkende MENY-kæde. Koncernchef for Dagrofa, Tomas Pietrangeli, glæder sig over den største handel i MENY-kædens levetid og fortæller, at opkøbet er en del af en større strategisk satsning:

”Vi står på et stærkt fundament med vores resultat i 2022 og er kommet godt fra start i 2023. Vi fortsætter derfor med vores strategiske ambitioner og herunder en mere offensiv ekspansionsplan. Vi har lige nu over 500 dagligvarebutikker fordelt på kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb, og vi vil ekspandere yderligere. Der er heldigvis stadig mange steder i Danmark, hvor der er plads til vores kædeformater, men vi vil også sikre os, at det er økonomisk bæredygtigt, hvorfor vi arbejder tålmodigt og langsigtet med udvidelsen af vores butiksnet.”

Han tilføjer:

”I vores FremgangSammen strategi ønsker vi at være endnu bredere og mere lokalt forankret, og det er derfor fantastisk at udvide vores butiksnet med en lokal supermarkedskæde, der er blomstret op i Kolding,” lyder det fra Tomas Pietrangeli.

Dagrofa har planer for løbende at styrke butiksnettet, både igennem den stigende interesse i lokalt forankrede butikker som borgerprojekter og en generel modernisering og tilføjelse af nye SPAR, Min Købmand, Let-Køb eller MENY-butikker. Der arbejdes på en række nye lokale Min Købmand butikker og snart åbnes den tredje SPAR franchise butik samt MENY-supermarkeder i Valby og Skovlunde i 2024.

Godt 4.000 kvadratmeters madmarked i Kolding

I 2022 åbnede MENY i Illum, og med tilføjelsen af endnu to supermarkeder, vil MENY nu også udbrede madglæde og -inspiration i Koldingområdet. Når de to nye supermarkeder åbner, vil MENY-kæden tælle 114 supermarkeder landet over.

LIVA Stormarked er i forvejen kunder hos Dagrofa Logistik, så der vil være mange genkendelige varer i sortimentet, men også komme nye tilføjelser.

Med dedikerede købmænd og flere end 5.000 MADarbejdere, som er faguddannet indenfor slagter, delikatesse, fisk, ost, vin og frugt & grønt, tilbyder MENY den bedste kvalitet, et sortiment med både basisvarer og specialvarer og rig inspiration for enhver smag. De to butikker i Kolding på omtrent 2.000 kvadratmeter hver, bliver efter overtagelsen totalrenoveret og energioptimeret, så MENY kan byde kunderne velkommen til en topmoderne supermarkedskæde.

LIVA Stormarked blev oprindeligt stiftet af købmand Lissy og Vagner Bro Christensen, som i 1968 flyttede til Kolding med drømmen om at åbne et supermarked. Supermarkedet fik navnet Liva Super, sammensat af de to første bogstaver i Lissy’s og Vagner´s fornavne.

I 2004 blev LIVA Stormarked kåret til Årets Supermarked i Danmark af brancheforeningen, De Samvirkende Købmænd. I 2018 tildelte læserne af Kolding Ugeavis, LIVA Stormarked i Domhusgade æren af Byens Bedste Dagligvarebutik 2018 i Kolding.

I dag er butikkerne ejet af Vivi Bro Gregersen og Michael Bro Christensen, og selvom butikkerne skifter navn og ejer, forsætter de begge deres dagligdag i butikkerne, dog nu som ansatte købmænd.

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark, er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.