Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække
2022 er en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning, som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen.
- Årets resultat lander på 38,9 mio. kr. - en forbedring på 100 mio. kr. i forhold til 2021
- Omsætningen er vokset med 669 mio. kr. i forhold til 2021
|
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
Årets resultat |
38,9 mio. kr. |
-61,1 mio. kr. |
-155,9 mio. kr. |
-31,5 mio. kr. |
-126,6 mio. kr. |
Omsætning |
4,44 mia. kr. |
3,77 mia. kr. |
3,57 mia. kr. |
4,39 mia. kr. |
4,23 mia. kr. |
Driftsresultat (EBITDA) |
95,9 mio. kr. |
-30,9 mio. kr. |
-104,2 mio. kr. |
35,3 mio. kr. |
-5,5 mio. kr. |
”Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at skabe væsentlig fremgang og et positivt årsresultat for første gang i en årrække. Det har været nogle meget udfordrende år, hvor særligt coronanedlukningerne har været hård for alle landets restauranter, hoteller og kantiner. Det seneste år har også været præget af uforudsete hændelser, som f.eks. de meget voldsomme prisstigninger på energi, som vi så i løbet af sensommeren og efteråret” siger Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.
Han fortsætter:
”I 2022 har vi dog generelt oplevet, at foodservicemarkedet er begyndt at ligne sig selv igen, og det har naturligvis haft stor betydning for os. Samtidig har vi også brugt året på at foretage en række interne driftsoptimeringer af bl.a. vores logistikkæder, hvilket også bidrager til det positive årsresultat. En tredje faktor er, at vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder. Det skyldes ikke mindst, at vi er blevet en mere attraktiv partner gennem et endnu tættere samarbejde med vores specialister som f.eks. HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.”
Strategien er på plads – men fremtiden byder stadigvæk på dårlig sigtbarhed
I 2022 tog Dagrofa – og dermed også Dagrofa Foodservice - hul på den nye strategi #FremgangSammen, som skal sikre fremadrettet vækst og økonomiske overskud frem mod 2025.
Ifølge Niels Miles Frandsen er Dagrofa Foodservices årsregnskab for 2022 bevis på, at strategien virker efter hensigten:
”Pilen peger opad for Dagrofa Foodservice, og vi har søsat en lang række strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. I 2023 og i årene frem investerer vi bl.a. i en helt ny digital kundeoplevelse, et styrket sortiment i samarbejde med vores leverandører og en videreudvikling af vores Cash&Carry-butikker.”
Niels Miles Frandsen siger afslutningsvis:
”Når jeg ser på markedsudviklingen og de mange initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2023 fortsætter den positive udvikling. Men hvis der er noget, som jeg har lært siden, at jeg startede i Dagrofa Foodservice i marts 2021, så er det, at vi opererer i et uforudsigeligt marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed er blevet langt bedre rustet til at håndtere, hvad der måtte komme af udfordringer.”
Nøgleord
Kontakter
Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Dagrofa Foodservice: lar@dgfs.dk / 42332811
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Information om Dagrofa ApS
- Dagrofa Foodservice er en ledende totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Vi er markedsleder inden for kantiner og hoteller, og vi leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Vi har 30 Cash&Carry-butikker over hele landet og specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus.
- Læs mere på www.dgfs.dk
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa: trecifret millionaftale med Dagrofa Foodservice og 10 nye butikker i MENY8.5.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles ambition om at løfte den danske madscene.
SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med29.4.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
For syvende år i træk støtter supermarkedskæden SPAR op om Ren Natur, hvor lokale borgere indsamler affald i naturen. Foreninger henter penge til klubkassen ved at deltage, og som noget nyt kan private også låne indsamlingskit i butikken og hjælpe med at holde Danmark rent.
Aarstiderne er flyttet ind i de første MENY-butikker25.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarstidernes lækre økologiske produkter har været at finde i de første MENY-butikker siden dagene op til påske. Salget oversteg forventningerne, og senere på året kommer alle MENY-butikker til at føre en lang række af Aarstidernes egne varer samt selvfølgelig frugt og grønt.
Dagrofa: Danskerne skruede op for både lam og kylling i påsken24.4.2025 11:24:10 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse fra fødevarekoncernen Dagrofa viser, at klassikere som lam og kylling fortsat i høj grad finder vej til danskernes påskebord – uanset om påskefrokosten er blevet indtaget derhjemme eller på restaurant.
Aarstiderne er flyttet ind i MENY Nærum24.4.2025 07:10:00 CEST | Pressemeddelelse
I dagene op til påske kunne kunderne i MENY Nærum møde Aarstidernes lækre økologiske produkter i deres supermarked. Butikken er blandt de første MENY-butikker, som kan præsentere disse lækre kvalitetsvarer for sine kunder. Senere på året flytter Aarstiderne ind i alle landets 116 MENY-butikker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum