Dækningsafgiften skal væk i Nordsjælland

Kommunerne skal i gang med at lægge budget for 2019. I år har ni ud af 11 nordsjællandske kommuner opkrævet dækningsafgift. Dansk Byggeri Nordsjælland opfordrer de ni kommuner til at følge Frederiksunds og Gribskovs eksempel og fjerner afgiften i næste års budget.

Dansk Byggeri Nordsjælland er til stadighed opmærksom på at gøre det nemmere at drive virksomhed. Dækningsafgiften er en økonomisk belastning for virksomhederne og bør fjernes. Hovedparten af landets kommuner, nemlig 59, opkræver ikke dækningsafgift.

Dækningsafgiften er en særskat på forretningsejendomme, og betales af virksomhederne oven i den almindelige ejendomsskat. Kommunerne vælger selv, om de vil opkræve afgiften eller ej.

- Det er altså et bevidst valghos de kommunale politikere, og det er påfaldende, at det primært er kommunerne i Nordsjælland og omkring Hovedstaden, der pålægger virksomhederne denne særskat. Når over halvdelen af de danske kommuner ikke opkræver afgiften, så skaber de nordsjællandske kommunalpolitikere vanskeligere konkurrencevilkår for virksomhederne end nødvendigt, siger Jørgen Simonsen, formand for Dansk Byggeri Nordsjælland.

Skæv konkurrence
Kun Frederikssund og Gribskov kommuner i Nordsjælland opkræver ikke dækningsafgift. De øvrige ni kommuner opkræver tilsammen knap 170 millioner kroner i dækningsafgift.

- De penge kunne i stedet bruges til at udvikle virksomhederne samt opkvalificere eller udvide medarbejderstaben. Desuden giver det en unfair konkurrence. Der er jo kun et sted, omkostningerne kan tages fra, og det er hos kunderne. Så udgiften må lægges ind i tilbuddene hos de virksomheder, der betaler dækningsafgift, siger Jørgen Simonsen.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40, info@nordtag.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40,
nto@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent Karin Skolnik, Dansk Byggeri, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk