Vontobel

Cybersikkerhed som en investering

Vores liv er mere digitaliserede end nogensinde før. Med den øgede digitalisering, er der fulgt trusler fra kriminelle og statshackere, som betyder, at cybersikkerhed er blevet essentielt for både virksomheder og private. Derfor vil cybersikkerhed med al sandsynlighed være en industri i vækst fremadrettet, og det giver gode muligheder for at investere, fortæller Vontobels ekspert.

Vores hverdag er blevet fyldt med IT, vores liv er mere digitaliserede end nogensinde før. Virksomheder bruger data i stor stil, og de fleste er i dag bundet af deres smartphones og online profiler til at købe ind, bruge banken, osv. Det betyder samtidigt, at kriminelle i højere grad har fået en ny vej til at udføre deres lyssky aktiviteter, stater har fået en ny front at kæmpe mod hinanden på og midt i det står cybersikkerheds-selskaberne og beskytter både private og virksomheder.

Hvorfor cybersikkerhed?

Vontobel har derfor valgt at fokusere på investering i cybersikkerheds-industrien, branchen i øjeblikket oplever stor fremgang, der med al sandsynlighed er lig med vækst, forklarer Henrik Herrmann, der er investeringschef for de nordiske lande hos den schweiziske bank Vontobel:

“For at beskytte både virksomheder og private mod cybertrusler, er der brug for cybersikkerhed. Cybersikkerhed kan være alt fra det anti-virus program, du har installeret på din computer og mobil, til store afdelinger hos IT-selskaber, der monitorerer og analyserer truslerne i realtid. Og den sikkerhed bliver kun mere essentiel i fremtiden.”

Kriminelle lukrerer på digitaliseringen

Med den øgede digitalisering er fulgt kriminelle, som forsøger at lukrere på den nye virkelighed. De forsøger at franarre folk deres penge, låser virksomheders data med ransomware og kræver en løsesum for at frigive dem igen. Nogle går endda så vidt, som til at afpresse både virksomheder og privatpersoner med følsomme oplysninger, som de har fået fat i.

Statssponsorerede hackere

Ud over de kriminelle har cyber udviklet sig til en ny front mellem stater og statssponsorerede hackere, der i stigende grad går efter både myndigheder og virksomheder med det formål at destabilisere fjenden. Ved at ramme et lands infrastruktur, såsom et elnet, rammer man i dag tusindvis af mennesker og virksomheder, som man reelt kan sætte i stå.

For eksempel er Ukraine flere gange blevet ramt af nedbrud i elnettet midt om vinteren, hvilket har betydet, at de berørte har stået uden varme og lys. Ifølge nogle sikkerhedseksperter er nedbruddene cyberangreb foretaget af hackere sponsoreret af Rusland.

Et våbenkapløb er i gang

Med digitaliseringens øgede vækst i vores hverdag opstår der hele tiden nye muligheder, som hackere kan udnytte. Nye typer af ondsindet software, kaldet malware, nye metoder til at snyde folk fra deres penge, nye måder at hacke verdens største virksomheder.

For at følge med må cybersikkerheds-selskaber hele tiden analysere de kriminelles nye metoder og hurtigst muligt sætte ind for at stoppe cyberangrebene. Det er blevet til et regulært våbenkapløb mellem de ondsindede aktører og eksperterne i cybersikkerheds-industrien.

Store vellykkede angreb har afsløret alvoren

En række store virksomheder har over de seneste år pludselig stået i rollen som offer for et cyberangreb: Solarwinds-hacket, der kompromitterede et stort antal virksomheder og myndigheder verden over; Mærsk, der blev ramt af ransomware; og Colonial Pipeline i USA, der ligeledes blev ramt af ransomware, som betød at en del af infrastrukturen stod stille, og amerikanerne strømmede til tankstationerne for at købe benzin, før det var for sent.

“Alvoren i disse angreb er tydelig, og det er svært for nogle i dag ikke at se betydningen af god cybersikkerhed. Vi må forvente at se flere alvorlige angreb i fremtiden og med dem er der brug for en kompetent cybersikkerheds-industri,” forklarer Henrik Herrmann.

Cybersikkerhed som en investering

Med den digitale udvikling verden er inde i, så er cybersikkerhed ikke en branche, der er på vej ud af døren lige foreløbigt. Tværtimod vil den nok være én af grundpillerne i vores fremtidige liv, fortæller Henrik Herrmann:

“De fleste af os har f.eks. i dag installeret sikkerhedsløsninger på vores enheder, fordi vi efterhånden kender til den risiko der er forbundet med vores digitale liv. Det var ikke tilfældet for 10-20 år siden. Hvad der kommer til at ske inden for de næste 10-20 år, er ikke til at forudse. Men Covid-19-pandemien har f.eks. vist, hvor hurtigt vores digitale liv kan ændre sig, da vi måtte gå over til hjemmearbejde, hvilket åbnede nye muligheder for hackere og cybersikkerheds-selskaberne måtte reagere, hvor de igen har bevist deres værdi for både almindelige mennesker og samfundet som helhed.”

“Derfor kan man både se cybersikkerhed som en investeringsmulighed med en kortere tidshorisont, hvis man mener at vi står overfor nye digitale forandringer, men så sandelig også en langtidsinvestering, da den digitale verden vi lever i idag, på ingen måde komme til at stå stille i fremtiden,” afslutter Henrik Herrmann.

Vontobel tilbyder investering i cybersikkerhed gennem en af eksperter udvalgt portefølje, som består af de cybersikkerheds-selskaber, som forventes at stige mest i værdi. Find mere information her.

Investeringsproduktet Vontobel tilbyder bliver pålagt en administrationsafgift på 1,2% p.a. Investorerne bærer både markedsrisikoen – på samme måde som ved direkte investering – og udstederens kreditrisiko (dvs. den risiko at udstederen ikke kan leve op til sine forpligtelser). Produkterne er ikke kapital-beskyttede eller depotbeskyttede.

Information om Vontobel

Vontobel

Vontobel er en 97 år gammel bank fra Schweiz, der både tilbyder finansielle tjenester til private og investeringsprodukter. Som udbyder af investeringsprodukter er Vontobel en af Europas største, og de klarede sig godt gennem finanskrisen. I en nylig schweizisk brandanalyse blev Vontobel kåret til det stærkeste finansielle brand i landet og det sjettestærkeste brand generelt. I Danmark tilbyder Vontobel en bred vifte af investeringsprodukter.

Følg pressemeddelelser fra Vontobel

Flere pressemeddelelser fra Vontobel

Vontobel træder ind på det danske marked for gearede produkter18.1.2019 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

I dag lancerer Vontobel en række gearede produkter i det danske markedssegment på Nordic Growth Market i Stockholm, et voksende marked for handel med gearede produkter i Norden. Det første produktudbud - der inkluderer en omfattende portefølje af gearede produkter - vil inden for de næste få uger løbende blive udvidet, herunder med et trackercertifikat på kryptovalutaen Bitcoin. Med sin indtrængen på det danske marked for gearede produkter udvider Vontobel sin tilstedeværelse på det europæiske marked for strukturerede produkter og markerer sin tilstedeværelse i Norden. København 18. januar 2019. Den familieejede og mere end 90 år gamle schweiziske bank, Vontobel, der er en af de ledende inden for strukturerede produkter i Europa, har gjort sin debut i Danmark ved at udbyde gearede produkter (Bull & Bear-certifikater) på Nordic Growth Market. Inden for få uger vil virksomheden også udstede et trackercertifikat med Bitcoin som det underliggende aktiv. Det indledende produktudbud vil løbe