Vontobel

Schweizisk investeringsbank: Bæredygtighed bliver hot investeringsobjekt i 2022

Investeringsekspert Henrik Hermann fra Vontobel forklarer, hvorfor aktive investeringsfonde med aktier inden for det såkaldte ESG-område (Environment, Social and Government) bliver det nye. Han nævner dog også cybersikkerheds-aktier.

ESG-aktier egner sig langt bedre til at være aktivt end passivt forvaltede, fordi udviklingen på området går så hurtigt, og der kommer ny lovgivning, som påvirker området, nærmest hver uge. Henrik Hermann, der er ansvarlig for børshandlede produkter i den nordisk region hos Vontobel forklarer: “En passivt forvaltet fond vil være alt for følsom over for de mange ændringer og den hastige teknologiske udvikling, der er på det her område. For at man trygt skal kunne sætte sine penge i en ESG-fond, bør den være aktivt forvaltet, og naturligvis være forvaltet af eksperter, der kan se igennem de overfladiske regnskabstal i virksomhederne.”

Vontobel er rustet

Den schweiziske bank med over hundrede år på bagen er vurderet som en af Schweiz’ mest troværdige virksomheder overhovedet og som DEN mest troværdige finansielle virksomhed i landet. Det betyder, at man som investor har god grund til at føle sig tryg ved, at banken har de allerdygtigste og mest omhyggelige fund managers på markedet. Henrik Hermann forklarer: “I særdeleshed når man ser på ESG-aktier, er der mange lag, man som rådgiver skal dykke ned i og have forstand på. Det er måske ikke så vanskeligt, når det drejer sig om store, kendte selskaber, men i den kæmpe underskov af nye selskaber, der arbejder med udvikling af grønne energiformer, kan der gemme sig fremtidige kæmper, men også en masse blålys. At skelne mellem disse kræver stor indsigt og hårdt arbejde. Det er noget, vi kan levere hos Vontobel.”

Fondens bredde

Et andet væsentligt spørgsmål, når man vil udbyde aktivt forvaltede tematiske fonde, er, at deres størrelse er passende. Er scopet for bredt, bliver fonden ligegyldig, er det for smalt, bliver risikoen for stor. Tematiske fonde har tidligere haft en noget sløj performance, men de seneste 5-6 år har de vist sig som gode investeringer.

Hvornår er en aktiv fond bedre end en passiv?

“I et ineffektivt marked er en aktiv fond, der er professionelt styret, bedst,” siger Henrik Hermann. “Og lige nu er markedet for ESG-aktier “ineffektivt” i den forstand, at det fx kan være svært at gennemskue, hvilke teknologier regeringer vælger at støtte på tværs af lande og regioner. Dette kan have direkte indflydelse på ESG-aspekter i udvælgelsen af investeringsobjekter. Hvis alle lande fx indførte en ensartet CO2-kvote, ville markedet være mere effektivt, fordi vilkårene ville være de samme for alle virksomheder, der arbejder med disse teknologier. Men som det er nu, skifter udsigterne for virksomheder i den grønne branche ustandseligt, og det kræver fondsbestyrere med fingeren på pulsen.”

Ikke kun ESG-fonde har gavn af aktiv forvaltning

Vontobel udbyder en tematisk fond, der fokuserer på cybersikkerhed. “Virksomheder i den branche kræver også, at fondsbestyrere har meget betydelig indsigt på området, da de kriminelle hele tiden udvikler nye metoder til at bryde ind i netværk eller presse penge af virksomheder og private, så cybersikkerhedsvirksomheder er aldrig bedre, end den sidste nød, de har knækket, og mange af disse nyheder når nærmest ikke medierne, så et omfattende branchekendskab hos forvalterne er et must,” afslutter Henrik Hermann.

Investeringsprodukter, der er bundet op til et tematisk indeks, opkræver typisk et håndterings- eller indekshonorar. Investorerne i produktet bærer markedsrisikoen – på samme måde som med direkte investering – og kreditrisikoen for udsteder (dvs. risikoen for at produktudbyderen ikke kan leve op til de forpligtelser, de er er underlagt jvfr. produktbetingelserne). Produkterne er ikke kapital-beskyttede eller underlagt depot-beskyttelse.

Néné La Beet
konsulent

FRONTPAGE
www.frontpage.dk
Dronningens Tværgade 2A, 2. Buesalen
DK-1302 København K

Information om Vontobel

Vontobel

Vontobel er en 97 år gammel bank fra Schweiz, der både tilbyder finansielle tjenester til private og investeringsprodukter. Som udbyder af investeringsprodukter er Vontobel en af Europas største, og de klarede sig godt gennem finanskrisen. I en nylig schweizisk brandanalyse blev Vontobel kåret til det stærkeste finansielle brand i landet og det sjettestærkeste brand generelt. I Danmark tilbyder Vontobel en bred vifte af investeringsprodukter.

De investeringsprodukter, Vontobel tilbyder, bliver pålagt en administrationsafgift på 1,2% p.a. Investorerne bærer både markedsrisikoen – på samme måde som ved direkte investering – og udstederens kreditrisiko (dvs. den risiko at udstederen ikke kan leve op til sine forpligtelser). Produkterne er ikke kapital-beskyttede eller depotbeskyttede.

Følg pressemeddelelser fra Vontobel

Flere pressemeddelelser fra Vontobel

Vontobel træder ind på det danske marked for gearede produkter18.1.2019 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

I dag lancerer Vontobel en række gearede produkter i det danske markedssegment på Nordic Growth Market i Stockholm, et voksende marked for handel med gearede produkter i Norden. Det første produktudbud - der inkluderer en omfattende portefølje af gearede produkter - vil inden for de næste få uger løbende blive udvidet, herunder med et trackercertifikat på kryptovalutaen Bitcoin. Med sin indtrængen på det danske marked for gearede produkter udvider Vontobel sin tilstedeværelse på det europæiske marked for strukturerede produkter og markerer sin tilstedeværelse i Norden. København 18. januar 2019. Den familieejede og mere end 90 år gamle schweiziske bank, Vontobel, der er en af de ledende inden for strukturerede produkter i Europa, har gjort sin debut i Danmark ved at udbyde gearede produkter (Bull & Bear-certifikater) på Nordic Growth Market. Inden for få uger vil virksomheden også udstede et trackercertifikat med Bitcoin som det underliggende aktiv. Det indledende produktudbud vil løbe