Coronavirus får boligejere til at sende håndværkerne hjem

En tredjedel af de danskere, som har planlagt at få en håndværker til fx at skifte taget, slibe gulvene eller sætte nyt køkken op, har enten droppet eller udskudt opgaven på grund af coronakrisen, viser en ny spørgeundersøgelse. Men med de rette forholdsregler skal boligejerne ikke være nervøse for at åbne døren for en håndværker, mener Dansk Byggeri.

Mange håndværkere oplever i øjeblikket, at boligejerne enten udskyder eller helt dropper det nye badeværelse, ny hulmursisolering eller udskiftning af vinduer. En tredjedel af de danskere, som enten har bestilt en håndværker eller har haft planer om at gøre det, har nemlig enten udsat eller aflyst planerne på grund af coronakrisen.

Det viser en ny spørgeundersøgelse blandt 629 danskere mellem 18 og 80 år, som analysebureauet Opeepl Denmark har foretaget for Dansk Byggeri.

- Al snak om, at dele af det offentlige Danmark er lukket ned, har desværre fået flere boligejere til at tro, at de heller ikke bør åbne døren for håndværkeren. Men hele Danmark er bestemt ikke lukket ned, tværtimod. Man kan som boligejer fint få besøg af en håndværker uden at skulle frygte coronavirus, så længe man tager de nødvendige forholdsregler, siger administrerende direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen.

Både Dansk Byggeri og Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i bygge og anlæg, som både fagbevægelsen og arbejdsgiverne står bag, har lavet vejledninger til virksomhederne om, hvordan de skal planlægge arbejdet, så de undgår at sprede smitte. Vejledningerne indeholder også gode råd til beboere, der har håndværkere i deres hjem.

- Både håndværkere og beboere skal tage en række forholdsregler, når arbejdet foregår i private hjem. Risikoen skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, og der skal laves en aftale med beboerne om, at de enten ikke er hjemme, eller at de kan undgå kontakt med håndværkeren, når han eller hun arbejder. Og så skal arbejdsstedet gøres rent og desinficeres både før og efter arbejdet, siger Lars Storr-Hansen.

Det er da også langt fra alle, der udskyder eller dropper byggeopgaverne. Omkring halvdelen af danskerne holder fast i deres aftale med håndværkeren, mens 12 procent enten har fremrykket opgaver eller planlagt nye opgaver.

-  Håndværkerne er lige så optagede af at undgå smittespredning som alle andre, og derfor er de opmærksomme på netop at passe på både dem selv og kunderne. Det er vigtigt, at vi holder gang i hjulene, der hvor vi kan, samtidig med at vi selvfølgelig indretter arbejdet sådan, at sundhedsmyndighedernes anbefalinger bliver fulgt. Det har også været signalet fra statsministeren, siger Lars Storr-Hansen, administrerende direktør i Dansk Byggeri.

Administrerende direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen, telefon 41 19 33 04
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65