Coronaundervisningen får ikke topkarakterer

Onlineundervisningen under corona-nedlukningerne får ikke mange roser fra underviserne på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

Både når det gælder undervisning i værksteder og laboratorier og den mere klassiske form for undervisning, lever online-undervisningen til de studerende under nedlukningerne ikke op til undervisernes egne standarder. Det viser en ny undersøgelse blandt 623 undervisere på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, Ingeniørforeningen, IDA har lavet.

Den eksperimentelle undervisning i laboratorier og værksteder har naturligvis været sværest at lave om til online-undervisning. Her svarer 68 procent af underviserne, at kvaliteten af undervisningen har været dårligere. Men også når det kommer til den ikke-eksperimentelle del af undervisningen, svarer hele 58 procent af underviserne, at kvaliteten af online-undervisningen er forværret sammenlignet med den undervisning, de lavede før corona-nedlukningen.

”De udfordringer underviserne har oplevet på landet videregående uddannelser, bør give stof til eftertanke. Når online-undervisningen på den anden side af corona-nedlukningerne skal evalueres, skal der naturligvis kigges på, hvor det giver mening, og hvordan undervisningsformen kan bruges på en måde, hvor man ikke går på kompromis med kvaliteten. Det står klart, at online-undervisningen ikke kan erstatte den traditionelle undervisning 1:1,” siger Sara Grex, der er formand for IDAs Uddannelses- og forskningsudvalg.

Undersøgelsen viser også, at fornemmelsen af, om de studerende kan følge med, ligger på et lavt niveau, ligesom vurderingen af om de studerende er aktive i undervisningen eller får noget udbytte af undervisningen heller ikke tegner noget pænt billede.

”Følingen med de studerende har på flere områder nærmest helt væk. Det var uden tvivl værst under den første nedlukning, hvor både studerende og undervisere blev kastet ud på dybt vand, men det er min opfattelse, at det går den rigtige vej. Online-undervisning er en undervisningsform, der ikke skal dømmes ude, men det kræver, at det gribes professionelt an, så den bruges. hvor det giver mening for både undervisere og studerende. Det kan aldrig erstatte den fysiske undervisning helt,” siger hun.

I efteråret viste en undersøgelse blandt IDAs studiemedlemmer, at et meget stort flertal af de studerende mente, at det faglige udbytte ved erstatningsundervisningen var dårligere end ved den traditionelle undervisning.

Skulle du i foråret have gennemført undervisning, som ikke kunne gennemføres som planlagt (der blev påvirket af corona-nedlukningen)?

Antal

Ja, eksperimentel undervisning (i laboratorier, værksteder mv.)

183

29

Ja, anden undervisning

265

43

Nej

232

37

Ved ikke

18

3

Kilde: Ingeniørforeningen, IDA. Svar fra undervisere som har undervist i de seneste to år.623 undervisere har svaret på spørgsmålet – mulighed for flere svar.

Hvordan vurderer du kvaliteten af din gennemførte undervisning i forhold til undervisning du typisk gennemfører inden for samme område?

Undervisningen var:

Ikke-eksperimentel undervisning

Eksperimentel undervisning

Bedre

2 %

3 %

Stort set af samme kvalitet

34 %

14 %

Dårligere

58 %

68 %

Ved ikke

2 %

Ønsker ikke at svare

1 %

0 %

Jeg gennemførte ingen erstatningsundervisning

100 %

Kilde: Ingeniørforeningen, IDA. svar fra 183 undervisere, der har gennemført eksperimentel erstatningsundervisning og 265 undervisere der har gennemført ikke-eksperimentel erstatningsundervisning

I hvilken grad har erstatningsundervisningen og coronasituationen generelt givet anledning til noget af følgende?

I meget høj grad

I høj grad

I nogen grad

I mindre grad

Slet ikke

Ved ikke/

ikke relevant

Jeg har bedre fornemmelse af, om de studerende kan følge med

1 %

6 %

38 %

39 %

12 %

De studerende får mindre ud af undervisningen

30 %

34 %

12 %

De studerende er mere aktive i undervisningen

0 %

39 %

37 %

12 %

De studerende har haft vanskeligt ved at gennemføre gruppearbejde

29 %

30 %

15 %

Kilde: Ingeniørforeningen, IDA. Pct. af dem som skulle have gennemført eksperimentel eller anden end eksperimentel undervisning og har undervist de seneste 2 år.