Coronaundervisningen får ikke topkarakterer

Både når det gælder undervisning i værksteder og laboratorier og den mere klassiske form for undervisning, lever online-undervisningen til de studerende under nedlukningerne ikke op til undervisernes egne standarder. Det viser en ny undersøgelse blandt 623 undervisere på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, Ingeniørforeningen, IDA har lavet.
Den eksperimentelle undervisning i laboratorier og værksteder har naturligvis været sværest at lave om til online-undervisning. Her svarer 68 procent af underviserne, at kvaliteten af undervisningen har været dårligere. Men også når det kommer til den ikke-eksperimentelle del af undervisningen, svarer hele 58 procent af underviserne, at kvaliteten af online-undervisningen er forværret sammenlignet med den undervisning, de lavede før corona-nedlukningen.
”De udfordringer underviserne har oplevet på landet videregående uddannelser, bør give stof til eftertanke. Når online-undervisningen på den anden side af corona-nedlukningerne skal evalueres, skal der naturligvis kigges på, hvor det giver mening, og hvordan undervisningsformen kan bruges på en måde, hvor man ikke går på kompromis med kvaliteten. Det står klart, at online-undervisningen ikke kan erstatte den traditionelle undervisning 1:1,” siger Sara Grex, der er formand for IDAs Uddannelses- og forskningsudvalg.
Undersøgelsen viser også, at fornemmelsen af, om de studerende kan følge med, ligger på et lavt niveau, ligesom vurderingen af om de studerende er aktive i undervisningen eller får noget udbytte af undervisningen heller ikke tegner noget pænt billede.
”Følingen med de studerende har på flere områder nærmest helt væk. Det var uden tvivl værst under den første nedlukning, hvor både studerende og undervisere blev kastet ud på dybt vand, men det er min opfattelse, at det går den rigtige vej. Online-undervisning er en undervisningsform, der ikke skal dømmes ude, men det kræver, at det gribes professionelt an, så den bruges. hvor det giver mening for både undervisere og studerende. Det kan aldrig erstatte den fysiske undervisning helt,” siger hun.
I efteråret viste en undersøgelse blandt IDAs studiemedlemmer, at et meget stort flertal af de studerende mente, at det faglige udbytte ved erstatningsundervisningen var dårligere end ved den traditionelle undervisning.
Skulle du i foråret have gennemført undervisning, som ikke kunne gennemføres som planlagt (der blev påvirket af corona-nedlukningen)?
Antal |
||
Ja, eksperimentel undervisning (i laboratorier, værksteder mv.) |
183 |
29 |
Ja, anden undervisning |
265 |
43 |
Nej |
232 |
37 |
Ved ikke |
18 |
3 |
Kilde: Ingeniørforeningen, IDA. Svar fra undervisere som har undervist i de seneste to år.623 undervisere har svaret på spørgsmålet – mulighed for flere svar.
Hvordan vurderer du kvaliteten af din gennemførte undervisning i forhold til undervisning du typisk gennemfører inden for samme område?
Undervisningen var: |
Ikke-eksperimentel undervisning |
Eksperimentel undervisning |
Bedre |
2 % |
3 % |
Stort set af samme kvalitet |
34 % |
14 % |
Dårligere |
58 % |
68 % |
Ved ikke |
2 % |
2 % |
Ønsker ikke at svare |
1 % |
0 % |
Jeg gennemførte ingen erstatningsundervisning |
3 % |
13 % |
Total |
100 % |
100 % |
Kilde: Ingeniørforeningen, IDA. svar fra 183 undervisere, der har gennemført eksperimentel erstatningsundervisning og 265 undervisere der har gennemført ikke-eksperimentel erstatningsundervisning
I hvilken grad har erstatningsundervisningen og coronasituationen generelt givet anledning til noget af følgende?
I meget høj grad |
I høj grad |
I nogen grad |
I mindre grad |
Slet ikke |
Ved ikke/ ikke relevant |
|
Jeg har bedre fornemmelse af, om de studerende kan følge med |
1 % |
4 % |
6 % |
38 % |
39 % |
12 % |
De studerende får mindre ud af undervisningen |
9 % |
30 % |
34 % |
13 % |
4 % |
12 % |
De studerende er mere aktive i undervisningen |
0 % |
3 % |
9 % |
39 % |
37 % |
12 % |
De studerende har haft vanskeligt ved at gennemføre gruppearbejde |
9 % |
29 % |
30 % |
13 % |
4 % |
15 % |
Kilde: Ingeniørforeningen, IDA. Pct. af dem som skulle have gennemført eksperimentel eller anden end eksperimentel undervisning og har undervist de seneste 2 år.
Kontakter
Ulrik Frandsen 23 65 09 69
Billeder
Information om Ingeniørforeningen, IDA
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Massiv interesse for ingeniøruddannelserne5.7.2025 16:56:53 CEST | Pressemeddelelse
Civilingeniøruddannelsen er for andet år i træk den mest søgte
Facebook på kollisionskurs med danske brugere3.7.2025 13:28:59 CEST | Pressemeddelelse
Facebook vil have adgang til brugernes private billeder på telefonen, men otte ud af ti danskere opfatter deres billeder som lige så private som helbredsoplysninger, viser IDA-undersøgelse.
Hver femte arbejder et sted uden stressplan2.7.2025 07:45:02 CEST | Pressemeddelelse
Hvad skal du gøre, hvis du bliver ramt af stress? Det svæver i luften på mange arbejdspladser. Mange erhvervsaktive danskere aner ikke, hvor de skal gå hen, hvis stressen rammer, viser nye tal fra IDA.
Hver anden tager jobbet med på ferie1.7.2025 07:28:11 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danskerne tjekker arbejdsmail og tager opkald i sommerferien – og for mange er det ikke frivilligt. Hver fjerde oplever, at arbejdsgiveren forventer, de står til rådighed. Det viser nye tal fra IDA.
Gratis internet på ferien kan blive dyrt29.6.2025 08:12:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun under hver femte dansker holder sig fra åbne wifi, når de er på ferie, hvilket ellers er det smarteste, advarer it-sikkerhedsekspert.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum