Coronakrisen sender Red Barnets genbrugsbutikker online på populær app

De fleste af Red Barnets genbrugsbutikker er åbne igen og bugner af børneudstyr. Tre af butikkerne slår dørene op på en corona-tilpasset måde i et nyt samarbejde med Reshopper, så kunderne fremover både kan købe børneudstyr i en fysisk butik og på nettet – og samtidig støtte Red Barnets arbejde for de dårligst stillede børn. Satsningen er med til at ruste genbrugsbutikkerne til fremtiden.

Red Barnets genbrugsbutikker er godt fyldt op efter coronakrisen, hvor danskerne har haft god tid til at rydde op og donere børneudstyr til den gode sag. Foto: Louise Dyring Mbae/Red Barnet

Brugt børnetøj, bøger, legetøj og andet udstyr til børn har været svært at få fingre i under coronakrisen. I hvert fald i en genbrugsbutik. Ligesom mange andre fysiske butikker har Red Barnets 17 genbrugsbutikker over hele landet været lukket under coronakrisen, og dermed er organisationen gået glip af mange penge til arbejdet med de dårligst stillede børn lokalt, nationalt og internationalt.

Det gør Red Barnet nu noget ved gennem en online-satsning i samarbejde med Danmarks største second hand-markedsplads til børnefamilier, Reshopper. Stifterne bag Reshopper håber, at de ved at invitere butikkerne inden for i deres app med flere end 150.000 aktive brugere om måneden kan hjælpe med at øge salget i de danske genbrugsbutikker.

Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, er glad for, at kunderne nu også får mulighed for at købe brugt børneudstyr i en webshop. Det gavner den gode sag på en bæredygtig måde, og lige nu bugner genbrugsbutikkerne af donerede varer.

– Jo større overskud vi har i vores genbrugsbutikker, jo flere af de dårligst stillede børn i Danmark og resten af verden kan vi hjælpe. Derfor har vi længe ønsket at kunne sælge vores fine, donerede børnetøj og børneudstyr online også. Det ønske er kun blevet større under coronakrisen, hvor vi jo var nødt til helt at lukke vores genbrugsbutikker. Med en webshop vil vi nu og i fremtiden være meget bedre stillet og dermed kunne hjælpe flere børn. Derfor er vi så glade for samarbejdet om onlinesalget med en så stor spiller på markedet som Reshopper, der i forvejen er et fællesskab af børnefamilier, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Genbrugsbutikker får ny digital gågade
Hos Reshopper finder medstifter Nicolai Danmark Johannesen det både glædeligt og vigtigt, at Red Barnet nu får en online-markedsplads med et stort publikum, som både rummer de lokale familier i nærheden af butikken og Reshopper-brugere i resten af landet.

– En del af Reshoppers DNA er det lokale aspekt, hvor vi i et lokalområde skaber kontakt mellem sælgere og købere af brugte ting til familien. De fysiske genbrugsbutikker er pressede for tiden, og det er svært for dem med kort varsel at etablere en stærk webshop. Med Reshopper-appen får de en digital gågade med masser af kundetrafik og sikre løsninger til fragt og betaling. Så vi er glade for, at vi i denne specielle tid kan hjælpe Red Barnets butikker i gang med et nyt marked, forklarer Nicolai Danmark Johannesen og fortsætter:

– Vi er tre stiftere, som alle har børn mellem 7 og 15 år. Derfor betyder samarbejdet med Red Barnet enormt meget for os personligt, og som forældre er vi da stolte over, at vi med vores app kan bidrage til at skabe en lidt bedre verden med mere genbrug, bæredygtighed og især hjælp til de børn og familier, som har brug for det.

Frivillige søges til webshop
I første omgang tester tre af Red Barnets butikker det nye samarbejde. Det er BARNETS BUTIK i Kolding, på Amager og i København City, som fra begyndelsen af juni får deres egen digitale shop i Reshopper-appen. For Red Barnet er perspektiverne dog større end blot et testforløb, og organisationen er derfor i gang med at rekruttere frivilligt personale landet over til primært at stå for salget på Reshopper-app’en.

– Vi får brug for ekstra frivillige kræfter til at stå for webshoppen. Arbejdet med at sælge online er ikke bestemt af at være fysisk til stede i et bestemt tidsrum, så det er mere fleksibelt. Vi håber derfor at kunne byde nye frivillige ind i vores fællesskab, hvor vi alle brænder for at gøre en forskel for udsatte børn, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

De seneste tolv måneder har Reshoppers brugere omsat for et trecifret millionbeløb via private handler af ting til børn, kvinder og bolig. Tjenesten har mere end 150.000 aktive brugere om måneden, og det tal er støt stigende og har også været det under coronakrisen.

Holdet bag Reshopper har i flere år haft idéen om at invitere secondhand-butikker inden for i appen, som ellers kun bruges til køb og salg mellem private. Coronakrisen har gjort idé til handling, og døren holdes også åben for at invitere andre hjælpeorganisationer eller selvstændige genbrugsbutikker indenfor.

Billeder

Kronprinsen og statsministeren hylder arbejdet for børns mentale sundhed9.9.2020 16:07:32 CESTPressemeddelelse

Kronprinsen og statsminister Mette Frederiksen deltog i dag i Red Barnets 75-års jubilæumskonference. Her understregede de begge vigtigheden af at hjælpe børn med at komme sig efter traumatiserende oplevelser i krige og konflikter. På konferencen overrakte kronprinsen også en ærespris til 84-årige Joseph Vos, der som barn var på et af Red Barnets første rekreationsophold efter at have været i koncentrationslejr under Anden Verdenskrig.

Red Barnet gennemfører den første kontantløse humanitære landsindsamling30.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Når Red Barnets indsamlere på søndag d. 6. september går på gaden, kan danskerne nøjes med at hive mobiltelefonen frem, når de åbner døren. Organisationen har i år gentænkt landsindsamlingen og valgt at gøre den kontantløs på grund af corona. Indsamlernes indsats falder på et tørt sted, da corona-pandemien gør, at verdens sårbare børn er mere udsatte end tidligere.

Kronprinsen og statsministeren deltager i Red Barnets 75-års jubilæumskonference28.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Onsdag den 9. september gæster H.K.H. Kronprinsen Red Barnets 75-års jubilæumskonference på Børsen sammen med statsminister Mette Frederiksen og udviklingsminister Rasmus Prehn. Konferencen sætter fokus på, hvordan vi sikrer børns mentale sundhed og trivsel – også kaldet Mental Health and Psychosocial Support (MHPSS) – især i områder ramt af krig og konflikt. I løbet af formiddagen vil Kronprinsen, statsministeren og udviklingsministeren holde tale og lytte til oplæg om Red Barnets arbejde med at hele børns mentale krigsskader. Kronprinsen er protektor for Red Barnet og vil på konferencen desuden overrække en ærespris for livslangt engagement til Joseph 'Joop' Vos, der som 9-årig var på et af Red Barnets første rekreationsophold i Danmark lige efter Anden Verdenskrig, og som på konferencen vil fortælle sin historie. Akkreditering Pga. et begrænset antal pladser er der kun adgang for akkrediteret presse til arrangementet. Tilmelding skal ske på mail til gbj@redbarnet.dk senest den 7. se