Corona har skabt mere glæde ved middagsselskabet
To lockdowns har sat deres spor omkring aftensbordet, hvor langt flere danskere nu foretrækker selskabet, end de gjorde for fire år siden.
”Fællesskabet om maden virkelig er kommet op på dagsordenen efter coronapandemien satte ind. Værdien af selskabet er simpelthen steget. Både for familier og for de mange danskere, der spiser alene”, siger Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen, som udgiver undersøgelsen ’Madkultur’, der har været en årlig begivenhed siden 2014.
I 2021 viser undersøgelsen, at endnu flere foretrækker at spise sammen med andre, end i tidligere målinger. Helt overordnet mener danskerne, at jo længere tid vi sidder sammen ved bordet, jo bedre er oplevelsen. Færre fandt det fælles måltid stressende, end før. Ja, faktisk er udviklingen især drevet af børnefamilierne, der oplever mindre konflikt ved bordet i 2021, end før corona.
Også blandt de 27% af danskerne, der normalt spiser alene, er savnet blevet større, end ved sidste måling.
”Hele aftensmåltidets position, det at vi sidder omkring et bord, og spiser sammen på et fast tidspunkt, er blevet styrket. At så mange danskere strukturerer hverdagen omgang aftensmåltidet er ret unikt i forhold til de andre nordiske lande”, siger Judith Kyst, der dog understreger, at de gode vaner hurtigt kan blive glemt.
For sidste år, hvor store dele af Danmark var hjemsendt, så vi ellers for første gang i undersøgelsernes historie, at danskerne brugte mere tid i køkkenet, end året før.
”Men nu ser vi desværre, at vi igen laver mindre hjemmelavet mad. Opblomstringen under corona er tilsyneladende glemt”, siger hun.
Netop den udvikling bekymrer Madkulturens direktør.
”Særligt børnefamilierne var gode til at tage børnene med i køkkenet sidste år. At lære børn at lave mad fra bunden er en af de bedste samfundsinvesteringer, vi kan lave. Den gamle sætning ’du bliver, hvad du spiser’ gælder stadigvæk”, siger Judith Kyst.
Højtiderne samler os
Undersøgelserne viser da også, at danskerne stadig vurderer den hjemmelavede mad som markant sundere og mere klimavenligt end både convenience og take-away, som ellers vinder større og større indpas på danskernes middagsborde. Selv når vi har gæster, er take-away nu blevet mere socialt acceptabelt, viser undersøgelsen. Netop gæstemåltidet har ellers altid været en bastion for den hjemmelavede mad.
Også de gastronomiske højtider som julemiddag, and på Mortens aften, fastelavnsboller og hveder til Store Bededag samler danskerne sig markant mere om. Kun deltagelse i jule- og påskefrokosterne er faldet, hvilket igen kan tilskrives corona-nedlukningen.
Madkultur21
- Temaet for årets undersøgelse er selve måltidet, hvor vi fokuserer på aftensmadens status, rammer og sammensætning.
- Madkultur21 er en gentagelse af Madkulturens undersøgelse fra 2017, så vi kan følge udviklingen i danskernes madkultur.
- Madkultur21 udgives af Madkulturen, der er en institution under Fødevareministeriet. Undersøgelsen er foretaget af Epinion, der har spurgt 2.265 danskere i perioden d. 26. maj til 11. juni 2021.
- Undersøgelsen kan ses her: https://www.madkulturen.dk/wp-content/uploads/2021/11/Madkultur21.pdf
Kontakter
Hannibal HoffPresse- & kommunikationsansvarlig
Ved spørgsmål til Madkulturen
Links
Information om Madkulturen
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Miljø- og fødevareministeriet. Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Festdag for børns maddannelse: Østervangskolen blev danmarksmestre i madkundskab30.4.2025 17:14:38 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kartoffelkompetencer ved DM i Madkundskab 2025. En vigtig brik i børns maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen11.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Banebrydende treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum