Corona gør ondt på nye studerende
Mundbind, onlineundervisning og aflyste sociale aktiviteter har været med til at ændre studiestarten under corona-epidemien. Og spørger man de studerende selv, har det ikke været til det bedre. Antallet af nye studerende, der har oplevet ensomhed, steg fx fra 56 pct. i 2017 til 63 pct. i 2020. Og andelen af studerende, der havde let ved at lære deres medstuderende at kende, faldt fra 73 pct. i 2017 til 43 pct. i 2020.
Det viser EVA’s spørgeskemaundersøgelser blandt nystartede studerende fra henholdsvis 2020 og 2017. Svarene er indhentet i efteråret 2020, hvor nedlukningen kun var delvis, og hvor mange studerende stadig modtog fysisk undervisning. Derfor kan trivslen være blevet forværret yderligere siden.
Flere overvejer at droppe ud
EVA’s undersøgelse viser bl.a., at der i 2020 var flere af de nystartede studerende, der overvejede at droppe ud af uddannelsen. I 2017 svarede 74 pct., at de slet ikke gik med sådanne overvejelser, mens andelen var faldet til 68 pct. i 2020.
»Vi kan kun gisne om, hvorvidt corona-situationen har spillet ind på de unges overvejelser om frafald. Men vi ved fra vores tidligere undersøgelse, at en god studiestart har stor betydning for de studerendes sociale og faglige tilknytning på studiet og på sigt også for frafaldet. Derfor er det også bekymrende, at studiestarten ser ud til at være blevet forringet på flere områder i 2020,« fortæller EVA’s seniorkonsulent, Mathias Tolstrup Wester.
Introforløbene har været mangelfulde
En af de ting, de studerende har reageret negativt på i forbindelse med studiestarten i 2020, er introduktionsforløbene. 50 pct. mener, at der var for få faglige og sociale aktiviteter i introforløbene, mens det i 2017 kun var 19 pct., der havde samme oplevelse. EVA’s undersøgelse viser også, at alkohol, der typisk spiller en stor rolle i de studerendes sociale aktiviteter, fyldte mindre i studiestarten 2020. 30 pct. svarer, at de ikke drak alkohol i 2020, mens det var 24 pct. i 2017.
Til trods for, at det primært var de sociale aktiviteter, der blev aflyst i efteråret, var tilfredsheden med den faglige introduktion også nedadgående i 2020. 65 pct. synes, de fik en god introduktion til det faglige indhold i 2020, mens tallet var 74 pct. i 2017.
»Det kan godt have påvirket de studerendes oplevelse af den faglige introduktion, at den delvist foregik online. Generelt har de studerende set mindre til hinanden i introforløbet i 2020, og derfor har de måske også savnet nogle at sparre med om det faglige,« lyder det fra Mathias Tolstrup Wester.
Dårlig trivsel går igen i flere undersøgelser
EVA’s undersøgelse af studiestarten under corona kommer i kølvandet af en række andre undersøgelser, der alle peger i retning af dårligere trivsel og mindre fagligt engagement på de videregående uddannelser.
Bl.a. viser en undersøgelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, at 70 pct. af de studerende mener, corona-situationen har fjernet noget af glæden ved at uddanne sig. Ministeret har derfor for nyligt udgivet et idékatalog til uddannelserne, der skal være med til at styrke de unges trivsel.
»Det er vigtigt, at både politikere og uddannelser følger op på de her undersøgelser og tager yderligere tiltag for at styrke de studerendes trivsel, som er ekstra udfordret i den her tid,« siger Mathias Tolstrup Wester.
Om undersøgelsen:
- Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har udsendt spørgeskemaer til alle nye studerende, der blev optaget på en videregående uddannelse via KOT i sommeren 2017 og 2020.
- EVA modtog 9.702 besvarelser i 2017 og 10.642 besvarelser i 2020.
- EVA har spurgt ind til de nystartede studerendes trivsel samt deres oplevelser af introduktionsforløbene i henholdsvis 2017 og 2020.
Nøgleord
Kontakter
Iben Munk MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:3525 4621imm@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum