Corona får stadig boligejere til at aflyse håndværkeren

Selv om mere og mere af samfundet genåbner, og coronasmitten ser ud til at være på retur, er der stadig mange private beboere og boligejere, der aflyser deres håndværker. I en ny spørgeundersøgelse fra Dansk Byggeri siger fire ud af ti håndværksvirksomheder, at de oplever, at privatpersoner annullerer ordrer på grund af corona.

Mens store dele af erhvervslivet har været lukket ned, har håndværkere og byggevirksomheder arbejdet videre under coronakrisen, men på lavere blus. En stor del af virksomhederne oplever stadig, at utryghed og krise får mange private til at droppe eller udskyde de nye vinduer, isoleringen af taget, udskiftningen af det gamle oliefyr eller noget helt fjerde.

Dansk Byggeris undersøgelse viser, at 41 procent af virksomhederne har fået annulleret ordrer i private hjem.

- Det er en overraskende høj andel, nu hvor risikoen for at blive smittet med COVID-19 er taget af. Vi har behov for, at aktiviteten i samfundet vender tilbage, og at folk begynder at bruge flere penge. Det kan et mere attraktivt håndværkerfradrag være med til, siger adm. direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen.

Virksomhederne giver ham ret. I undersøgelsen siger halvdelen, at aktiviteten i deres virksomhed vil stige, hvis håndværkerfradraget blev fordoblet til 25.000 kr. pr. person. Mens 46 procent venter mere aktivitet, hvis det blev muligt at pulje tre års fradrag og bruge dem på én gang.

- Der er ikke noget at betænke sig på. Et bedre håndværkerfradrag vil ikke bare give job til håndværksmestre, svende og lærlinge. Det vil også løfte standarden og mindske energiforbruget i huse og lejligheder over hele landet til gavn for beboerne og dermed gavne klimaet, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04

Pressechef Helen Jensen, hlj@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.