Corona får stadig boligejere til at aflyse håndværkeren

Selv om mere og mere af samfundet genåbner, og coronasmitten ser ud til at være på retur, er der stadig mange private beboere og boligejere, der aflyser deres håndværker. I en ny spørgeundersøgelse fra Dansk Byggeri siger fire ud af ti håndværksvirksomheder, at de oplever, at privatpersoner annullerer ordrer på grund af corona.

Mens store dele af erhvervslivet har været lukket ned, har håndværkere og byggevirksomheder arbejdet videre under coronakrisen, men på lavere blus. En stor del af virksomhederne oplever stadig, at utryghed og krise får mange private til at droppe eller udskyde de nye vinduer, isoleringen af taget, udskiftningen af det gamle oliefyr eller noget helt fjerde.

Dansk Byggeris undersøgelse viser, at 41 procent af virksomhederne har fået annulleret ordrer i private hjem.

- Det er en overraskende høj andel, nu hvor risikoen for at blive smittet med COVID-19 er taget af. Vi har behov for, at aktiviteten i samfundet vender tilbage, og at folk begynder at bruge flere penge. Det kan et mere attraktivt håndværkerfradrag være med til, siger adm. direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen.

Virksomhederne giver ham ret. I undersøgelsen siger halvdelen, at aktiviteten i deres virksomhed vil stige, hvis håndværkerfradraget blev fordoblet til 25.000 kr. pr. person. Mens 46 procent venter mere aktivitet, hvis det blev muligt at pulje tre års fradrag og bruge dem på én gang.

- Der er ikke noget at betænke sig på. Et bedre håndværkerfradrag vil ikke bare give job til håndværksmestre, svende og lærlinge. Det vil også løfte standarden og mindske energiforbruget i huse og lejligheder over hele landet til gavn for beboerne og dermed gavne klimaet, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04

Pressechef Helen Jensen, hlj@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.