Coop vil lære børn om skrald

Kæmpe interesse for ny bog for børn om affald og genbrug

Normalt kender vi Coops Skolekontakt fra projektet GoCook, hvor mere end 150.000 børn hvert år lærer at lave mad og får viden om råvarer.

Men som led i Coops nye ambitiøse emballage-strategi, har Skolekontakten udviklet den første bog, hvor børn kan lære om affald, genbrug, emballage og madspild.

Bogen hedder ”Professor Skrald og skrotrobotterne”, og indtil videre ser den ud til at blive et kæmpehit. Inden udgivelsen lige før sommerferien var den forudbestilt i 8000 eksemplarer af skolerne, og det forventes at over 20.000 bøger vil blive bestilt af skolerne i det kommende skoleår til elever i 1. til 3. klasse.

Læs højt og bliv klogere i ferien

Professor Skrald og de to nysgerrige hjælpere – skrotrobotterne Æske og Stella er en humoristisk fortælling, hvor der er masse af inspiration til kreative aktiviteter med skrald til ferien. Bogen er også egnet som højtlæsning derhjemme for børn fra 5 til 10 år.

Download bogen som pdf gratis her:

Strandtur kan også blive genbrug

”Vi vil gerne give børn viden om genbrug på en sjov og legende måde – og hvem ved – måske bliver det nu børnene, der er bedst til at få styr på, hvor flasken fundet på stranden skal hen, så den kan blive genbrugt”, siger leder af Coop Skolekontakten Bente Svane Nielsen.

Bogen understøtter Coops emballage-strategi, som er en langsigtet plan  for fremtidens emballage og bæredygtighed i Coop.  Ambitionen er, at skabe grundlag for nye, innovative og emballageløsninger, til gavn for både miljøet, forbrugerne og resten af branchen.

Om Coop skolekontakten.

Coop har siden 1974 haft en Skoletjeneste, der udgiver skolematerialer til landets grundskoler. 3 ud af 4 af landets grundskoler bruger GoCook og de øvrige undervisningsmaterialer fra Skolekontakten. Formålet med Coop Skolekontakten er at lære den næste generation at lave mad og blive kritiske forbrugere. Coop er ejet af sine 1,7 mio. medlemmer og har som en del af andelsprincipperne en forpligtigelse til at oplysning fx gennem bladet Samvirke og til den næste generation via Coop Skolekontakten.

Fotos:

Coop Skolekontakten lancerede ’Professor Skrald og skrotrobotterne’ sammen med 4. klasse fra Hans Rømer Skolen på årets Folkemøde. Hent fotos fra dagen, som alle er med forældresamtykke.

Yderligere information:

Leder af Coop Skolekontakten, Bente Svane Nielsen, 30 91 9274 /bente.svane.nielsen@coop.dk

CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, 3091 9246 / signe.frese@coop.dk

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f

Kvickly og APOTEKEREN A.m.b.a. indgår aftale om samarbejde8.10.2018 08:00pressemeddelelse

Der vil åbne apoteker-butikker i en række Kvickly-varehuse over hele Danmark i de kommende år. Det er resultatet af en rammeaftale mellem APOTEKEREN A.m.b.a. og Coop, som netop er indgået. Aftalen er den første af sin art mellem en apotekskæde og en dagligvarekæde. Det bliver særlige afdelinger i Kvicklys forområde, hvor apotekerne etablerer og selv driver dem, som selvstændige filialer, og med eget, faguddannet personale. De vil typisk få et areal på 80-100 kvm. De første afdelinger forventes at åbne inden for de kommende seks måneder, nogle formentlig allerede først i det nye år. Kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly: ”I Kvickly er vi glade for aftalen. Det gør hverdagen lidt lettere for vores kunder, når de kan klare deres apoteks-indkøb samtidig med, at de køber dagligvarer. Og på denne måde udnytter vi vores areal på en måde, der gør vores varehuse mere attraktive at handle i.” Bestyrelsesformand, apoteker Per Wijngaard APOTEKEREN A.m.b.a.: ”Vi føler med denne aftale, at ønske