Coop vil lære børn om skrald

Kæmpe interesse for ny bog for børn om affald og genbrug

Normalt kender vi Coops Skolekontakt fra projektet GoCook, hvor mere end 150.000 børn hvert år lærer at lave mad og får viden om råvarer.

Men som led i Coops nye ambitiøse emballage-strategi, har Skolekontakten udviklet den første bog, hvor børn kan lære om affald, genbrug, emballage og madspild.

Bogen hedder ”Professor Skrald og skrotrobotterne”, og indtil videre ser den ud til at blive et kæmpehit. Inden udgivelsen lige før sommerferien var den forudbestilt i 8000 eksemplarer af skolerne, og det forventes at over 20.000 bøger vil blive bestilt af skolerne i det kommende skoleår til elever i 1. til 3. klasse.

Læs højt og bliv klogere i ferien

Professor Skrald og de to nysgerrige hjælpere – skrotrobotterne Æske og Stella er en humoristisk fortælling, hvor der er masse af inspiration til kreative aktiviteter med skrald til ferien. Bogen er også egnet som højtlæsning derhjemme for børn fra 5 til 10 år.

Download bogen som pdf gratis her:

Strandtur kan også blive genbrug

”Vi vil gerne give børn viden om genbrug på en sjov og legende måde – og hvem ved – måske bliver det nu børnene, der er bedst til at få styr på, hvor flasken fundet på stranden skal hen, så den kan blive genbrugt”, siger leder af Coop Skolekontakten Bente Svane Nielsen.

Bogen understøtter Coops emballage-strategi, som er en langsigtet plan  for fremtidens emballage og bæredygtighed i Coop.  Ambitionen er, at skabe grundlag for nye, innovative og emballageløsninger, til gavn for både miljøet, forbrugerne og resten af branchen.

Om Coop skolekontakten.

Coop har siden 1974 haft en Skoletjeneste, der udgiver skolematerialer til landets grundskoler. 3 ud af 4 af landets grundskoler bruger GoCook og de øvrige undervisningsmaterialer fra Skolekontakten. Formålet med Coop Skolekontakten er at lære den næste generation at lave mad og blive kritiske forbrugere. Coop er ejet af sine 1,7 mio. medlemmer og har som en del af andelsprincipperne en forpligtigelse til at oplysning fx gennem bladet Samvirke og til den næste generation via Coop Skolekontakten.

Fotos:

Coop Skolekontakten lancerede ’Professor Skrald og skrotrobotterne’ sammen med 4. klasse fra Hans Rømer Skolen på årets Folkemøde. Hent fotos fra dagen, som alle er med forældresamtykke.

Yderligere information:

Leder af Coop Skolekontakten, Bente Svane Nielsen, 30 91 9274 /bente.svane.nielsen@coop.dk

CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, 3091 9246 / signe.frese@coop.dk

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk