Coop vil lære børn om skrald

Kæmpe interesse for ny bog for børn om affald og genbrug

Normalt kender vi Coops Skolekontakt fra projektet GoCook, hvor mere end 150.000 børn hvert år lærer at lave mad og får viden om råvarer.

Men som led i Coops nye ambitiøse emballage-strategi, har Skolekontakten udviklet den første bog, hvor børn kan lære om affald, genbrug, emballage og madspild.

Bogen hedder ”Professor Skrald og skrotrobotterne”, og indtil videre ser den ud til at blive et kæmpehit. Inden udgivelsen lige før sommerferien var den forudbestilt i 8000 eksemplarer af skolerne, og det forventes at over 20.000 bøger vil blive bestilt af skolerne i det kommende skoleår til elever i 1. til 3. klasse.

Læs højt og bliv klogere i ferien

Professor Skrald og de to nysgerrige hjælpere – skrotrobotterne Æske og Stella er en humoristisk fortælling, hvor der er masse af inspiration til kreative aktiviteter med skrald til ferien. Bogen er også egnet som højtlæsning derhjemme for børn fra 5 til 10 år.

Download bogen som pdf gratis her:

Strandtur kan også blive genbrug

”Vi vil gerne give børn viden om genbrug på en sjov og legende måde – og hvem ved – måske bliver det nu børnene, der er bedst til at få styr på, hvor flasken fundet på stranden skal hen, så den kan blive genbrugt”, siger leder af Coop Skolekontakten Bente Svane Nielsen.

Bogen understøtter Coops emballage-strategi, som er en langsigtet plan  for fremtidens emballage og bæredygtighed i Coop.  Ambitionen er, at skabe grundlag for nye, innovative og emballageløsninger, til gavn for både miljøet, forbrugerne og resten af branchen.

Om Coop skolekontakten.

Coop har siden 1974 haft en Skoletjeneste, der udgiver skolematerialer til landets grundskoler. 3 ud af 4 af landets grundskoler bruger GoCook og de øvrige undervisningsmaterialer fra Skolekontakten. Formålet med Coop Skolekontakten er at lære den næste generation at lave mad og blive kritiske forbrugere. Coop er ejet af sine 1,7 mio. medlemmer og har som en del af andelsprincipperne en forpligtigelse til at oplysning fx gennem bladet Samvirke og til den næste generation via Coop Skolekontakten.

Fotos:

Coop Skolekontakten lancerede ’Professor Skrald og skrotrobotterne’ sammen med 4. klasse fra Hans Rømer Skolen på årets Folkemøde. Hent fotos fra dagen, som alle er med forældresamtykke.

Yderligere information:

Leder af Coop Skolekontakten, Bente Svane Nielsen, 30 91 9274 /bente.svane.nielsen@coop.dk

CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, 3091 9246 / signe.frese@coop.dk

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 201920.5.2019 05:30:00 CESTPressemeddelelse

Coop deltager med stærkt program for både store og små på Naturmødet i Hirtshals. De medlemsvalgte bestyrelser fra Kvickly Hjørring, SuperBrugsen Hirtshals, Dagli’Brugsen Bindslev og Dagli’Brugsen Tornby står som tidligere år bag aktiviteterne på stand nr. 49. Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, og netop ”bæredygtig emballage” er hovedtemaet i dette års debatter og oplæg. Der vil også være aktiviteter for de helt unge deltagere, når elever fra Hirtshals Skole sammen med folkene bag Coops skolekontakt og lokale bestyrelsesmedlemmer bygger Skrotrobotter ud af emballageaffald. Det er lokale kræfter, der står for det praktiske arrangement, men Naturmødet har høj prioritet i hovedkvarteret i Albertslund. Derfor kommer en række fagpersoner fra Coop og bidrager til spændende oplæg og debatter om bæredygtighed i dagligvarehandlen – både på Coops egen stand og på de store scener. Bestyrelsen for andelsfællesskabet Coop amba kommer også til Hirtshals, og for

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle15.5.2019 16:00:00 CESTPressemeddelelse

Kvickly har indgået aftale med NPV A/S om etablering af et helt Kvickly varehus på Gammelhavn i Vejle. Der bliver tale om en flytning af det varehus, Kvickly har haft i Bryggen siden etableringen i 2008. ”Med aftalen om etablering på Gammelhavn får vi en optimal placering i Vejle, trafikalt nemt at komme til med parkeringspladser lige ved indgangen og muligheden for at præsentere det bedst og mest moderne inden for dansk dagligvarehandel,” siger kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly. Medarbejderne i Kvickly Bryggen flytter med over i det nye varehus, og varehuset i Bryggen vil være åbent helt normalt frem til den dag den nye butik på Gammelhavn slår dørene op. I NPV A/S siger udlejningsdirektør Line Højvang Christiansen om aftalen med Kvickly: ”Vi er glade for, at få Kvickly ind på den meget markante og centrale placering i Vejle, hvor butikken får en fantastisk synlighed og tilgængelighed fra Fredericiavej med gode parkeringsforhold for kunderne. Kvickly vil med sin tilstedeværels

Coop flytter lager fra Vejen til Odense2.5.2019 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Vejen Distributionscenter bliver en del af Odense Distributionscenter pr. 1. oktober. Lageret, som Coop etablerede i 1963, har stået for distribution af dagligvarer til fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i Sønderjylland, Midtjylland og Fyn. Fremover skal de primært have varerne fra Odense. ”Vi har et supermoderne og højteknologisk center i Odense, hvor vi har mere kapacitet, end vi udnytter i dag. Derfor vil det være væsentligt mere økonomisk fornuftigt at distribuere varerne derfra fremover,” siger supply chain direktør Nicolaj Boysen, Coop. Der er 137 medarbejdere ansat i Vejen. Heraf er 94 fastansatte lagerarbejdere, som alle tilbydes job i Odense. Desuden tilbydes alle en særlig bonus, hvis de bliver i job frem til centrets lukning. ”Det er mange medarbejdere, der har arbejdet dygtigt og loyalt i rigtig mange år for os. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at de får mulighed for at fortsætte hos os. Og hvis ikke de ønsker det, at de kommer videre på en orden