Coop vil gøre sin emballage til den mest bæredygtige i verden

4.000 produkter skal gennemgås og emballagen skal tage langt større hensyn til miljøet

Danskerne vil få deres dagligvarer i ny, mindre miljøbelastende indpakning de kommende år.

Plastik, metal og glas vil blive erstattet af pap, papir og bioplast. Plastik-forbruget skal reduceres med 25 procent.

Med en ny plan går Coop nu i gang med systematisk at forvandle emballage for alle koncernens egne varer, så dagligvarerne fremover vil være pakket på en langt mere bæredygtig måde. De første nye løsninger er allerede i Coops butikker.

Det indebærer, at ca. 4.000 produkter bliver gennemgået og deres emballage vil blive skiftet ud med emballage, der kan genanvendes, er produceret af genanvendelige materialer, og som kan bidrage til at reducere madspild.

Samtidig vil forbruget af plastik blive kraftigt reduceret og erstattes af plantebaserede materialer.

”I dag oplever mange forbrugere, at de bærer kæmpe mængder af emballage direkte i skraldespanden, når de kommer hjem fra supermarkedet. Og de oplever de voksende problemer med plast i naturen. Det er de trætte af. Derfor gør vi noget ved det nu, for vi har en del af nøglen til at skabe en grøn omstilling,” siger Coops CSR-direktør Signe Frese, der peger på tre grunde til, at den ambitiøse plan kommer netop nu:

Kunder og medlemmer stiller krav om mindre emballage og mere bæredygtighed

Teknologien har udviklet sig de seneste 10 år, så vi i dag har langt bedre muligheder for at producere bedre emballager mere bæredygtigt

Det er nødvendigt af hensyn til verdens tilstand, hvor vi i dag har et uholdbart højt ressourceforbrug.

I Danmarks Naturfredningsforening har man set hele planen. ”Det er et utroligt positivt resultat. Vi anerkender Coop for at have taget opgaven på sig og løst den særdeles seriøst. Vi glæder os over, at der ikke bare er tale om symbolpolitik og indsatser, der mest har markedsføringsværdi. Men det forpligter også – nu er forventningerne til, at Coop når sine mål, sat højt,” siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding.

Coop er i gang at realisere strategien, og man kan derfor allerede finde de første varer, der er optimeret bæredygtighedsmæssigt

Alle vask- og rengøringsprodukter med Coops navn er i genanvendt plastic

Sort plast er udfaset fra Änglamark-serien med over 1000 varer

Dåser er konverteret til tetrapak uden skadelig kemi

Änglamark bleer er nu pakket ind i biobaseret plast

Vatpinde er nu uden plast

Anvisning på varerne, om hvordan de skal sorteres

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Der er 6 trin i Coop-planen:

1. Genanvendelig emballage

Fremtiden er cirkulær og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig.

1. Genanvendte materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt.

1. Fornybare materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er muligt

1. God Kemi

Vores emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor skal vi fortsat arbejde for, at udfase skadelig kemi fra vores emballage.

1. Produktspild

Emballagens primære formål er, at beskytte vores produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter der forsager mest spild hos forbrugerne.

1. Plastik

Vi vil reducere vores brug af konventionel plastik i vores emballage og engangsprodukter med 25 % i 2025. Vi vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plastik og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer.

Tilbagekaldelse af Party pølser14.6.2018 16:54pressemeddelelse

Hvilke fødevarer: X-tra Party pølser EAN: 7340011382485 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli/LokalBrugsen, Fakta og på Coop.dk/mad Party pølser EAN: 7340011437956 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Fakta Virksomhed, der kalder tilbage: Coop Danmark A/S Producent: Animex Foods Årsag: Der er fundet stykker af blødt blåt plast i enkelte pakker med Bedst før: 19.06.2018 Risiko: Tilstedeværelsen af plastik medfører at produktet er uegnet til konsum. Råd til forbrugerne: Skulle man have varen opbevaret, rådes forbrugeren til at levere varen tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den. Kontaktperson: Kvalitetschef Malene Teller Blume: 5159 3134

Coop og YouSee i nyt partnerskab14.6.2018 08:00pressemeddelelse

Nyt partnerskab giver de1,7 million medlemmer af Coop bonus på mobiltelefoni hos Danmarks største teleselskab, YouSee. Bonusaftalen er første resultat af det nye partnerskab mellem Coop og YouSee, hvor den fælles ambition er at give danskerne adgang til attraktive mobilpakker med endnu flere fordele. ”Vi er glade for aftalen, fordi den indebærer, at vores medlemmer altid har adgang til de mest tidssvarende løsninger inden for mobiltelefoni. Coop og vores medlemsprogram skal favne den danske husstand og dets udgifter – her er telefoni centralt. YouSee og Coop har samme høje digitale niveau, hvorfor vores muligheder og fremtid er ret spændende” siger direktør for Coops medlemsprogram & Digitale Kanaler, Anders Mittag. Også hos YouSee er man begejstrede for den nye aftale. ”Vores kunder bliver mere og mere digitale, og derfor giver det rigtig god mening for os at samarbejde med Coop, der ligesom os har fokus på den digitale kundeoplevelse. Vi er glade for, at vores kunder nu ikke kun får