Coop vil gøre sin emballage til den mest bæredygtige i verden

4.000 produkter skal gennemgås og emballagen skal tage langt større hensyn til miljøet

Danskerne vil få deres dagligvarer i ny, mindre miljøbelastende indpakning de kommende år.

Plastik, metal og glas vil blive erstattet af pap, papir og bioplast. Plastik-forbruget skal reduceres med 25 procent.

Med en ny plan går Coop nu i gang med systematisk at forvandle emballage for alle koncernens egne varer, så dagligvarerne fremover vil være pakket på en langt mere bæredygtig måde. De første nye løsninger er allerede i Coops butikker.

Det indebærer, at ca. 4.000 produkter bliver gennemgået og deres emballage vil blive skiftet ud med emballage, der kan genanvendes, er produceret af genanvendelige materialer, og som kan bidrage til at reducere madspild.

Samtidig vil forbruget af plastik blive kraftigt reduceret og erstattes af plantebaserede materialer.

”I dag oplever mange forbrugere, at de bærer kæmpe mængder af emballage direkte i skraldespanden, når de kommer hjem fra supermarkedet. Og de oplever de voksende problemer med plast i naturen. Det er de trætte af. Derfor gør vi noget ved det nu, for vi har en del af nøglen til at skabe en grøn omstilling,” siger Coops CSR-direktør Signe Frese, der peger på tre grunde til, at den ambitiøse plan kommer netop nu:

Kunder og medlemmer stiller krav om mindre emballage og mere bæredygtighed

Teknologien har udviklet sig de seneste 10 år, så vi i dag har langt bedre muligheder for at producere bedre emballager mere bæredygtigt

Det er nødvendigt af hensyn til verdens tilstand, hvor vi i dag har et uholdbart højt ressourceforbrug.

I Danmarks Naturfredningsforening har man set hele planen. ”Det er et utroligt positivt resultat. Vi anerkender Coop for at have taget opgaven på sig og løst den særdeles seriøst. Vi glæder os over, at der ikke bare er tale om symbolpolitik og indsatser, der mest har markedsføringsværdi. Men det forpligter også – nu er forventningerne til, at Coop når sine mål, sat højt,” siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding.

Coop er i gang at realisere strategien, og man kan derfor allerede finde de første varer, der er optimeret bæredygtighedsmæssigt

Alle vask- og rengøringsprodukter med Coops navn er i genanvendt plastic

Sort plast er udfaset fra Änglamark-serien med over 1000 varer

Dåser er konverteret til tetrapak uden skadelig kemi

Änglamark bleer er nu pakket ind i biobaseret plast

Vatpinde er nu uden plast

Anvisning på varerne, om hvordan de skal sorteres

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Der er 6 trin i Coop-planen:

1. Genanvendelig emballage

Fremtiden er cirkulær og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig.

1. Genanvendte materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt.

1. Fornybare materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er muligt

1. God Kemi

Vores emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor skal vi fortsat arbejde for, at udfase skadelig kemi fra vores emballage.

1. Produktspild

Emballagens primære formål er, at beskytte vores produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter der forsager mest spild hos forbrugerne.

1. Plastik

Vi vil reducere vores brug af konventionel plastik i vores emballage og engangsprodukter med 25 % i 2025. Vi vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plastik og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer.

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f