Coop Danmark A/S

Coop vil gøre sin emballage til den mest bæredygtige i verden

Del

4.000 produkter skal gennemgås og emballagen skal tage langt større hensyn til miljøet

Danskerne vil få deres dagligvarer i ny, mindre miljøbelastende indpakning de kommende år.

Plastik, metal og glas vil blive erstattet af pap, papir og bioplast. Plastik-forbruget skal reduceres med 25 procent.

Med en ny plan går Coop nu i gang med systematisk at forvandle emballage for alle koncernens egne varer, så dagligvarerne fremover vil være pakket på en langt mere bæredygtig måde. De første nye løsninger er allerede i Coops butikker.

Det indebærer, at ca. 4.000 produkter bliver gennemgået og deres emballage vil blive skiftet ud med emballage, der kan genanvendes, er produceret af genanvendelige materialer, og som kan bidrage til at reducere madspild.

Samtidig vil forbruget af plastik blive kraftigt reduceret og erstattes af plantebaserede materialer.

”I dag oplever mange forbrugere, at de bærer kæmpe mængder af emballage direkte i skraldespanden, når de kommer hjem fra supermarkedet. Og de oplever de voksende problemer med plast i naturen. Det er de trætte af. Derfor gør vi noget ved det nu, for vi har en del af nøglen til at skabe en grøn omstilling,” siger Coops CSR-direktør Signe Frese, der peger på tre grunde til, at den ambitiøse plan kommer netop nu:

Kunder og medlemmer stiller krav om mindre emballage og mere bæredygtighed

Teknologien har udviklet sig de seneste 10 år, så vi i dag har langt bedre muligheder for at producere bedre emballager mere bæredygtigt

Det er nødvendigt af hensyn til verdens tilstand, hvor vi i dag har et uholdbart højt ressourceforbrug.

I Danmarks Naturfredningsforening har man set hele planen. ”Det er et utroligt positivt resultat. Vi anerkender Coop for at have taget opgaven på sig og løst den særdeles seriøst. Vi glæder os over, at der ikke bare er tale om symbolpolitik og indsatser, der mest har markedsføringsværdi. Men det forpligter også – nu er forventningerne til, at Coop når sine mål, sat højt,” siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding.

Coop er i gang at realisere strategien, og man kan derfor allerede finde de første varer, der er optimeret bæredygtighedsmæssigt

Alle vask- og rengøringsprodukter med Coops navn er i genanvendt plastic

Sort plast er udfaset fra Änglamark-serien med over 1000 varer

Dåser er konverteret til tetrapak uden skadelig kemi

Änglamark bleer er nu pakket ind i biobaseret plast

Vatpinde er nu uden plast

Anvisning på varerne, om hvordan de skal sorteres

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Der er 6 trin i Coop-planen:

  1. Genanvendelig emballage

Fremtiden er cirkulær og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig.

  1. Genanvendte materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt.

  1. Fornybare materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er muligt

  1. God Kemi

Vores emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor skal vi fortsat arbejde for, at udfase skadelig kemi fra vores emballage.

  1. Produktspild

Emballagens primære formål er, at beskytte vores produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter der forsager mest spild hos forbrugerne.

  1. Plastik

Vi vil reducere vores brug af konventionel plastik i vores emballage og engangsprodukter med 25 % i 2025. Vi vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plastik og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer.

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

Thise Mejeri fylder 30 – og fejrer sølvbryllup med Coop6.8.2018 12:15pressemeddelelse

Et af dansk dagligvarehandels lykkeligste forhold runder i august et skarpt hjørne. Da fejrer Thise Mejeri og Coop, at de har samarbejdet i 25 år. Samtidig fylder det økologiske mejeri på Salling 30 år. I løbet af de 25 år har samarbejdet udviklet sig fra at omfatte et enkelt produkt til nu at omfatte 175 produkter, hvoraf mange har været nyskabende og sat nye standarder i køledisken: Jersey Minimælk, Skyr, Vesterhavsosten og senest Græsmælk er blot nogle eksempler på de nyskabende mejeri-produkter, som Thise og Coop har gjort til salgssucceser, der har ændret udvalget af mejerivarer. ”Samarbejdet mellem os og Thise har alt det vi ønsker, når vi siger, at vi vil være ”Sammen om bedre mad”. De går nye veje, de skaber produkter med ekstra kvalitet, de har hjertet med i alt hvad de gør – og så er de dejlige at samarbejde med,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop. Thise Mejeri er på de 30 år gået fra en omsætning på nul til en milliard kr. årligt, hvor Coop står for den største del. Si

Borger-finansieret Brugs åbner med et brag1.8.2018 05:20pressemeddelelse

Lørdag den 18. august kl. 8.00 åbner Dagli´Brugsen Stevnstrup efter en omfattende udbygning og modernisering. Det usædvanlige ved åbningen er, at det er den første dagligvarebutik, der er finansieret gennem crowdfunding i så stort format. Cirka 150 af byens borgere har via Coop Crowfunding lånt butikken i alt 3 millioner kr., som var forudsætning for, at den tiltrængte modernisering kunne realiseres. Udover borgerne skød det lokale pengeinstitut, Langå Sparekasse, også penge ind for at støtte lokalsamfundet. Resultatet er blevet en topmoderne butik på knap 600 kvm. ”Det har været et eksperiment. Dels villle vi se om, der er vilje til at gå ind i så store crowdfunding-projektet som dette – der er det største af de ca. 20 projekter Coop allerede har gennemført. Dels vil vi se, hvad det betyder for kundernes loyalitet, når de selv har penge så direkte på spil,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Kunderne får forrentet deres lån med tre procent om året. Typisk har de hve

FDB Møbler nu i Magasin25.7.2018 06:35pressemeddelelse

Interessen for FDB Møbler breder sig, og nu åbner der tre nye showrooms i Magasin på Kongens Nytorv, i Odense og i Aarhus. I forvejen har FDB Møbler også for nyligt åbnet en shop-i-shop i Illums Bolighus på Amagertorv i København. ”Ved at være til stede i Danmarks førende stormagasin og bolighus får vi et godt vindue – destinationer hvor de design-interesserede kunder kan få ”smagsprøver” på, hvad FDB Møbler anno 2018 står for,” siger direktør for FDB Møbler, Ole Kiel. I afdelingerne i Magasin – og Illums Bolighus – kan kunderne opleve en kombination af nogle af de mest populære og klassiske møbler kombineret med nye accessories som f.eks. duge, puder og plaider fra FDB Møbler. De klassiske FDB Møbler blev med stor succes relanceret i 2013 og er igennem tiden tegnet af bl.a. Børge Mogensen, der var leder af FDB Møbler fra 1942 til 1950, Mogens Koch, Jørgen Bækmark og Poul M. Volther. De bliver primært solgt på https://shopping.coop.dk/kategori/fdb-moebler https://shopping.coop.dk/kateg

Coop siger farvel til dåser20.7.2018 09:24pressemeddelelse

Tomater og de fleste andre former for konserves skal fremover ikke længere være emballeret i metal-dåser i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Som led i Coops nye emballagestrategi skifter Coop dåserne i sine egne varemærker, Änglamark og Coop, ud med såkaldte bricks, der primært består af fibre (pap/papir). De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye, langt mere bæredygtige udgaver. ”Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Den store miljømæssige fordel er, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys. Dertil kommer, at der betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra l

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum