Coop Danmark A/S

Coop vil gøre sin emballage til den mest bæredygtige i verden

Del
4.000 produkter skal gennemgås og emballagen skal tage langt større hensyn til miljøet

Danskerne vil få deres dagligvarer i ny, mindre miljøbelastende indpakning de kommende år.

Plastik, metal og glas vil blive erstattet af pap, papir og bioplast. Plastik-forbruget skal reduceres med 25 procent.

Med en ny plan går Coop nu i gang med systematisk at forvandle emballage for alle koncernens egne varer, så dagligvarerne fremover vil være pakket på en langt mere bæredygtig måde. De første nye løsninger er allerede i Coops butikker.

Det indebærer, at ca. 4.000 produkter bliver gennemgået og deres emballage vil blive skiftet ud med emballage, der kan genanvendes, er produceret af genanvendelige materialer, og som kan bidrage til at reducere madspild.

Samtidig vil forbruget af plastik blive kraftigt reduceret og erstattes af plantebaserede materialer.

”I dag oplever mange forbrugere, at de bærer kæmpe mængder af emballage direkte i skraldespanden, når de kommer hjem fra supermarkedet. Og de oplever de voksende problemer med plast i naturen. Det er de trætte af. Derfor gør vi noget ved det nu, for vi har en del af nøglen til at skabe en grøn omstilling,” siger Coops CSR-direktør Signe Frese, der peger på tre grunde til, at den ambitiøse plan kommer netop nu:

Kunder og medlemmer stiller krav om mindre emballage og mere bæredygtighed

Teknologien har udviklet sig de seneste 10 år, så vi i dag har langt bedre muligheder for at producere bedre emballager mere bæredygtigt

Det er nødvendigt af hensyn til verdens tilstand, hvor vi i dag har et uholdbart højt ressourceforbrug.

I Danmarks Naturfredningsforening har man set hele planen. ”Det er et utroligt positivt resultat. Vi anerkender Coop for at have taget opgaven på sig og løst den særdeles seriøst. Vi glæder os over, at der ikke bare er tale om symbolpolitik og indsatser, der mest har markedsføringsværdi. Men det forpligter også – nu er forventningerne til, at Coop når sine mål, sat højt,” siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding.

Coop er i gang at realisere strategien, og man kan derfor allerede finde de første varer, der er optimeret bæredygtighedsmæssigt

Alle vask- og rengøringsprodukter med Coops navn er i genanvendt plastic

Sort plast er udfaset fra Änglamark-serien med over 1000 varer

Dåser er konverteret til tetrapak uden skadelig kemi

Änglamark bleer er nu pakket ind i biobaseret plast

Vatpinde er nu uden plast

Anvisning på varerne, om hvordan de skal sorteres

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Der er 6 trin i Coop-planen:

  1. Genanvendelig emballage

Fremtiden er cirkulær og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig.

  1. Genanvendte materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt.

  1. Fornybare materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er muligt

  1. God Kemi

Vores emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor skal vi fortsat arbejde for, at udfase skadelig kemi fra vores emballage.

  1. Produktspild

Emballagens primære formål er, at beskytte vores produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter der forsager mest spild hos forbrugerne.

  1. Plastik

Vi vil reducere vores brug af konventionel plastik i vores emballage og engangsprodukter med 25 % i 2025. Vi vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plastik og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer.

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Brugsen satser på Bededag trods tab af million-omsætning26.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Da regeringen fjernede St. Bededag som helligdag, betød det ikke blot, at mange danskere mistede en fridag. For Danmarks lokale dagligvarebutikker betød det tab af omsætning i millionklassen. For indtil i år var St. Bededag en af de helligdage, hvor kun de mindre butikker måtte holde åbent. ”Helligdagene er ekstremt vigtige for os, og dermed for overlevelsen af lokale dagligvarebutikker. Vi har beregnet, at det koster os et pænt millionbeløb i tabt omsætning, at de store butikker nu også må holde åbent på St. Bededag,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen / Brugsen, der omfatter ca. 275 butikker over hele Danmark. ”Heldigvis er vi inde i en generelt positiv udvikling, hvor vi oplever en flot opbakning fra borgerne i de lokalsamfund, hvor vi er. Derfor har vi da også tænkt at holde fast i vores fejring af St. Bededag med tilbud på hveder – og andre gode dagligvarer – i dag,” siger Torben B. Andersen. Sammen med de øvrige butikker i Coop Familien forventer Brugsen at sælg

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye