Coop stiller ambitiøse klimakrav til alle store fødevareleverandører
Coops store fødevareleverandører skal forpligte sig til ambitiøse reduktionsmål for klimabelastningen fra de dagligvarer, de leverer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Coop 365discount, Fakta, Irma og Coop.dk MAD.
Det gælder i første omgang de mere end 50 leverandører, der leverer varer fra ca. 100 millioner kr. om året og op.
Som den første dagligvarevirksomhed fik Coop sidste år godkendt sin klimahandlingsplan af det internationale Science Based Targets initiative (SBTi). Dermed er det dokumenteret, at Coops klimamål lever op til Paris-aftalen.
Nu skal Coops største leverandører også tilslutte sig SBTi senest i 2025.
I tillæg til at reducere klimapåvirkningen fra Coops egen drift med 91 procent frem til 2030 indeholder Coops klimaplan også reduktioner af udledningerne fra de samlede værdikæder – herunder også fødevareproduktion. For leverandører som Coop indkøber for mindre end 100 mio. kr. fra om året, vil der også på et senere tidspunkt blive opstillet krav og forventninger.
”Det er en historisk forpligtelse, og et fælles engagement, der skal dokumentere, at de store dagligvareproducenter tager ansvar for deres klimabelastning på lige fod med os,” siger koncerndirektør Per Thau, Coop.
”Den største klimapåvirkning i Coops samlede værdikæde stammer fra produktionen af de fødevarer, vi sælger. I vores klimaplan har vi sat mål for at reducere denne påvirkning med 16%, målt i absolutte reduktioner, inden 2030. En del af vores store leverandører er allerede forpligtet sig igennem SBTi, og andre har opsat egne klimamålsætninger. Vi anerkender det store arbejde, fødevareleverandører både herhjemme og rundt om i verden gør for at mindske deres klimabelastning, men vi ønsker med denne udmelding, at sende et signal i markedet om, at det fremover vil være en forudsætning for de store producenter, for at levere fødevare til os,” siger Per Thau.
Hos Mærkevareleverandørerne (MLDK), der repræsenterer de store dagligvareproducenter, siger CSR & Public Affairs Manager Mogens Werge:
”MLDKs medlemsvirksomheder er allerede i fuld gang med en transformation af måden, de producerer fødevarer. Derfor støtter vi op om Coops klimaambition, som vi mener kan være et forbillede for, hvordan kæder og producenter sammen kan gå forrest i klimakampen og skabe nogle markante og mærkbare klimaforbedringer.”
En af de store mærkevareleverandører, Orkla Danmark, der bl.a. står bag Beauvais, KiMs, Bähncke og Den Gamle Fabrik, hilser Coops udmelding velkommen.
”Bæredygtighed med udgangspunkt i FNs verdensmål er en del af vores forretnings-DNA, og vi arbejder selv ud fra SBTi´s validerede mål. Derfor vil det også være helt naturligt for os at indgå en tæt dialog og samarbejde med Coop om klimareducerende tiltag. Vi ser frem til at bidrage med ambitiøse forbedringer af klimapåvirkningen fra vores egne produkter og fødevareproduktion,” siger CEO for Orkla Danmark, Carsten Hänel.
SBTi er en internationalt anerkendt instans, som validerer virksomheders klimaplaner for, om de er ambitiøse nok, og om de understøtter målene i Paris-aftalen.
Yderligere information: Klimachef Jonas Engberg, Coop, 2679 9153
Fakta om SBTi
Science Based Targets initiative (SBTi) er et partnerskab mellem den international non-profitorganisation CDP, FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden (WWF).
SBTi vurderer virksomheders mål for reduktion af drivhusgasser. Vurderingen er baseret på den nyeste videnskab og hvad videnskaben vurderer nødvendigt for at nå målene i Parisaftalen. Parisaftalen kræver, at den globale opvarmning ikke overstiger 2°C, men at man bestræber sig på at holde sig under 1,5°C.
Fakta: For at reducere sit CO2-udslip har Coop bl.a.:
- Gennemført en udskiftning af olie- og gasenergi fra egne butikker, som betyder at Coop Danmarks butikker er 100% fossilfri inden juni 2023.
- Gjort foreløbigt 350.000 kunder klogere på deres personlige klimaaftryk med ’Mit klimaaftryk’-funktionen i Coop appen.
- Plantet den første af ti folkeskove, som i 2030 vil udgøre et samlet areal på 1000 hektar nyplantet skov
- Indgået aftale med OK om at opstille 500 el-ladestandere ved Coops butikker overalt i Danmark
- Flyttet transport af frugt og grønt fra lastbiler til tog, hvilket foreløbig har reduceret med 660 tons CO2
- Opbygget en flåde af 23 eldrevne varebiler og foreløbigt den første el-lastbil i Danmark
- Bygget solcelleanlæg på lagerbygninger og butikker, der samlet dækker 15.000 m2 og siden 2019 har genereret strøm svarende til 730 husstandes årsforbrug.
- Årligt sendt 155.000 børn i køkkenet på landets skoler for at lære at lave klimavenlig mad
- Indført pantdonation på ca. 900 pantmaskiner, så kunderne kan donere deres flaskepant til skovplantning
Læs mere om Coops arbejde med klima her https://tidtilathandle.coop.dk/
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
