Coop Danmark A/S

Coop søger nye fødevareprojekter til Crowdfunding

Del

Efter at de første 13 projekter er fuldt tegnet, efterlyser Coop nu mindre fødevareproducenter, der mangler finansiering

3. april gik Coop Crowdfunding i luften og 2. juli, var sidste frist for de første projekter. 10 millioner ud af ca. 11 millioner kr., som blev udbudt, er kommet ind via ca. 1900 bidragsydere. Alle låneprojekterne blev fuldtegnet før tid.

Nu efterlyser Coop Crowdfunding nye projekter.

”Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der udover at rejse finansiering på konkurrencedygtige vilkår, ønsker at anvende platformen til at skabe opmærksomhed om deres idé og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor fødevareproducenterne kan låne op til flere mio. kr. mod at betale en rente og belønningsprojekter, hvor fødevareproducenterne kan rejse fx 100.000 kr. ved reelt at sælge varerne på forhånd.

”Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok”, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard

Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.

”Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare 2 dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mio. kr. til Græsmælk fra Thise.” siger Charlotte Skovgaard.

Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.

”Vi kan bl.a. se, at der skal være en større konkret belønning, end der har været i nogle af de første projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er 6 projekter.

Yderligere information: Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294 https://crowdfunding.coop.dk/

 

Fakta

Priser belønningscrowdfunding

Ansøgning om belønningsprojekt

Gratis

Belønningsprojekt tilgængelig på site

1.000 kr.

Etableringsgebyr. Fratrækkes det rejste beløb, hvis projektet fuldtegnes

5 %

Priser lånecrowdfunding

Ansøgning om projekt

Gratis

Projekt tilgængelig på site

Gratis

Etableringsgebyr, fratrækkes det rejste beløb, hvis projektet fuldtegnes

2-3 %

Minimumsetableringsgebyr

5.000 kr.

Realiserede låneprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Beløb i kr.

Antal bidragsydere

Udbygning af Dagli'Brugsen Stevnstrup

3.000.000

199

Græsmælk fra gården ”Hvanstrup” i Himmerland (Thise)

2.000.000

352

Nye kølerum til økologisk Fejø Frugt

1.750.000

260

Modernisering af Dagli' Brugsen Uldum

1.200.000

123

Tilplantning af nye plantager på Fejø

660.000

157

Fejø Frugt fortsætter omlægning til økologi

300.000

70

Lån til græsmælksproduktion (Thise)

400.000

55

I alt

9.310.000

1.216

 

Realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Ny produktionslinje til mousserende vine på Dyrehøj Vingaard, Røsnæs v. Kalundborg

127.850

(100.000)

73

Ærø Økologisk Whisky i Verdensklasse

126.000

(100.000)

85

Bornholmsk tyggegummi helt uden kemi

101.850

(100.000)

240

Græsmælk fra ”Hvanstrup

100.000

(100.000)

85

Sarah's Little Coffee Bag

44.850

(30.000)

145

Omlægning til økologi hos Fejø Frugt

19.400

(15.000)

48

I alt

519.950

(445.000)

676

 

Ikke realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Smagspaletten.dk ønsker at optimere produktionsfaciliteter

8.600

(300.000)

19

Gi en økologisk gartner

37.900

(150.000)

82

Unik besøgsstald med plads til formidling

9.100

(135.000)

22

Hjælp økologer med at blive mere klimavenlige

25.250

(120.000)

43

Ærø Rom

35.600

(100.000)

37

Rigtig mad, rigtige jobs og grøn samvittighed

7.700

(100.000)

27

I alt

124.150

(905.000)

230

 

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse

Som den første landsdækkende kæde i Danmark tilbyder Fakta fra 10. september sine kunder en klimavenlig og genanvendelig bærepose. Den nye pose er plantebaseret, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget CO2, imens de voksede, og derfor er poserne klimavenlige. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. Fakta vil fortsat også sælge den almindelige bærepose, der er 80 procent genanvendelig. Men den nye biopose sælges til samme pris, som den almindelige, 2,75 kr. ”Vi vil gerne gøre det lettere for vores kunder at være mere klimavenlige, når de handler i Fakta, uden at det skal koste dem ekstra. Vi ved, at omtanke for miljø og klima spiller en stadig større rolle for kunderne,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen, Fakta. Fakta har gennem det seneste år styrket sin po

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum