Coop søger nye fødevareprojekter til Crowdfunding

Efter at de første 13 projekter er fuldt tegnet, efterlyser Coop nu mindre fødevareproducenter, der mangler finansiering

3. april gik Coop Crowdfunding i luften og 2. juli, var sidste frist for de første projekter. 10 millioner ud af ca. 11 millioner kr., som blev udbudt, er kommet ind via ca. 1900 bidragsydere. Alle låneprojekterne blev fuldtegnet før tid.

Nu efterlyser Coop Crowdfunding nye projekter.

”Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der udover at rejse finansiering på konkurrencedygtige vilkår, ønsker at anvende platformen til at skabe opmærksomhed om deres idé og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor fødevareproducenterne kan låne op til flere mio. kr. mod at betale en rente og belønningsprojekter, hvor fødevareproducenterne kan rejse fx 100.000 kr. ved reelt at sælge varerne på forhånd.

”Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok”, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard

Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.

”Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare 2 dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mio. kr. til Græsmælk fra Thise.” siger Charlotte Skovgaard.

Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.

”Vi kan bl.a. se, at der skal være en større konkret belønning, end der har været i nogle af de første projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er 6 projekter.

Yderligere information: Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294 https://crowdfunding.coop.dk/

Priser belønningscrowdfunding

Ansøgning om belønningsprojekt

Belønningsprojekt tilgængelig på site