Coop Danmark A/S

Coop søger nye fødevareprojekter til Crowdfunding

Del

Efter at de første 13 projekter er fuldt tegnet, efterlyser Coop nu mindre fødevareproducenter, der mangler finansiering

3. april gik Coop Crowdfunding i luften og 2. juli, var sidste frist for de første projekter. 10 millioner ud af ca. 11 millioner kr., som blev udbudt, er kommet ind via ca. 1900 bidragsydere. Alle låneprojekterne blev fuldtegnet før tid.

Nu efterlyser Coop Crowdfunding nye projekter.

”Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der udover at rejse finansiering på konkurrencedygtige vilkår, ønsker at anvende platformen til at skabe opmærksomhed om deres idé og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor fødevareproducenterne kan låne op til flere mio. kr. mod at betale en rente og belønningsprojekter, hvor fødevareproducenterne kan rejse fx 100.000 kr. ved reelt at sælge varerne på forhånd.

”Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok”, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard

Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.

”Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare 2 dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mio. kr. til Græsmælk fra Thise.” siger Charlotte Skovgaard.

Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.

”Vi kan bl.a. se, at der skal være en større konkret belønning, end der har været i nogle af de første projekter,” siger Charlotte Skovgaard.

Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er 6 projekter.

Yderligere information: Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294 https://crowdfunding.coop.dk/

 

Fakta

Priser belønningscrowdfunding

Ansøgning om belønningsprojekt

Gratis

Belønningsprojekt tilgængelig på site

1.000 kr.

Etableringsgebyr. Fratrækkes det rejste beløb, hvis projektet fuldtegnes

5 %

Priser lånecrowdfunding

Ansøgning om projekt

Gratis

Projekt tilgængelig på site

Gratis

Etableringsgebyr, fratrækkes det rejste beløb, hvis projektet fuldtegnes

2-3 %

Minimumsetableringsgebyr

5.000 kr.

Realiserede låneprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Beløb i kr.

Antal bidragsydere

Udbygning af Dagli'Brugsen Stevnstrup

3.000.000

199

Græsmælk fra gården ”Hvanstrup” i Himmerland (Thise)

2.000.000

352

Nye kølerum til økologisk Fejø Frugt

1.750.000

260

Modernisering af Dagli' Brugsen Uldum

1.200.000

123

Tilplantning af nye plantager på Fejø

660.000

157

Fejø Frugt fortsætter omlægning til økologi

300.000

70

Lån til græsmælksproduktion (Thise)

400.000

55

I alt

9.310.000

1.216

 

Realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Ny produktionslinje til mousserende vine på Dyrehøj Vingaard, Røsnæs v. Kalundborg

127.850

(100.000)

73

Ærø Økologisk Whisky i Verdensklasse

126.000

(100.000)

85

Bornholmsk tyggegummi helt uden kemi

101.850

(100.000)

240

Græsmælk fra ”Hvanstrup

100.000

(100.000)

85

Sarah's Little Coffee Bag

44.850

(30.000)

145

Omlægning til økologi hos Fejø Frugt

19.400

(15.000)

48

I alt

519.950

(445.000)

676

 

Ikke realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)

Projekt

Rejst beløb i kr.

(min. beløb i kr.)

Antal bidragsydere

Smagspaletten.dk ønsker at optimere produktionsfaciliteter

8.600

(300.000)

19

Gi en økologisk gartner

37.900

(150.000)

82

Unik besøgsstald med plads til formidling

9.100

(135.000)

22

Hjælp økologer med at blive mere klimavenlige

25.250

(120.000)

43

Ærø Rom

35.600

(100.000)

37

Rigtig mad, rigtige jobs og grøn samvittighed

7.700

(100.000)

27

I alt

124.150

(905.000)

230

 

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Tilbagekaldelse af Party pølser14.6.2018 16:54pressemeddelelse

Hvilke fødevarer: X-tra Party pølser EAN: 7340011382485 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli/LokalBrugsen, Fakta og på Coop.dk/mad Party pølser EAN: 7340011437956 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Fakta Virksomhed, der kalder tilbage: Coop Danmark A/S Producent: Animex Foods Årsag: Der er fundet stykker af blødt blåt plast i enkelte pakker med Bedst før: 19.06.2018 Risiko: Tilstedeværelsen af plastik medfører at produktet er uegnet til konsum. Råd til forbrugerne: Skulle man have varen opbevaret, rådes forbrugeren til at levere varen tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den. Kontaktperson: Kvalitetschef Malene Teller Blume: 5159 3134

Coop og YouSee i nyt partnerskab14.6.2018 08:00pressemeddelelse

Nyt partnerskab giver de1,7 million medlemmer af Coop bonus på mobiltelefoni hos Danmarks største teleselskab, YouSee. Bonusaftalen er første resultat af det nye partnerskab mellem Coop og YouSee, hvor den fælles ambition er at give danskerne adgang til attraktive mobilpakker med endnu flere fordele. ”Vi er glade for aftalen, fordi den indebærer, at vores medlemmer altid har adgang til de mest tidssvarende løsninger inden for mobiltelefoni. Coop og vores medlemsprogram skal favne den danske husstand og dets udgifter – her er telefoni centralt. YouSee og Coop har samme høje digitale niveau, hvorfor vores muligheder og fremtid er ret spændende” siger direktør for Coops medlemsprogram & Digitale Kanaler, Anders Mittag. Også hos YouSee er man begejstrede for den nye aftale. ”Vores kunder bliver mere og mere digitale, og derfor giver det rigtig god mening for os at samarbejde med Coop, der ligesom os har fokus på den digitale kundeoplevelse. Vi er glade for, at vores kunder nu ikke kun får

Coop går på børsen med ny investeringsforening13.6.2018 09:29pressemeddelelse

Coop Opsparing er navnet på Danmarks nye investeringsforening, som fra denne uge er noteret på Københavns Fondsbørs. Med det mål at sikre alle danskere adgang til, billige, enkle og ansvarlige investeringer bliver Coop Opsparing et alternativ til de etablerede foreninger. Der vil fra begyndelsen være 3 afdelinger i Coop Opsparing med hver sin risiko-profil. De hedder: Modig Moderat Forsigtig ”Der er et behov for at få finansielle produkter, der er forståelige, enkle og med mindre gebyrer,” siger formanden for Coop Opsparing, Lasse Bolander. Coop Opsparing investerer størstedelen af porteføljen i ETF-fonde (en investeringsfond, der ikke forsøger at slå markedet, men følger det). Værdipapirerne er udvalgt ud fra deres ESG-rating (Enviromental, Social, Governance), der bl.a. vurderer bæredygtighed og social ansvarlighed. På den måde er det muligt at lade sparepengene gro med god samvittighed. Coop Opsparing´s 3 afdelinger er noteret på Københavns Fondsbørs og kan handles for både frie- og

Fakta åbner nyt flagskib i Køge12.6.2018 14:06pressemeddelelse

Torsdag den 14. juni kl. 8 åbner Fakta sin nyeste butik. Det sker i et nyt område ved Køge Station. Den knap 700 kvm. store butik indeholder udover de kendte F16-elementer (stort udvalg af convenience, økologi og frisk brød) også som en af de første butikker, Bip & Betal. Her kan medlemmerne af Coop slippe uden om kassekøen ved selv at scanne varerne med deres telefon via deres Coop App. ”Med en central placering i det nye, trafikerede område omkring Køge Station, med de velprøvede koncepter, der gør Fakta til mere hverdagssupermarked frem for discountbutik, og med en dygtig ledelse og medarbejderstab, har vi store forventninger til butikken,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen. Det er butikschef Hans Olsgaard, der står i spidsen for den nye butik. Med 21 års erfaring i Fakta, hører han til kædens mest rutinerede. Butikken i Køge er indrettet, så det er nemt og hurtigt at handle færdigt, uanset om det er til morgenmad, frokost eller aftensmad. Og udvalget af kvalitetsv

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum