Coop skruer ned for sort energi - og op for sol

Coop udskifter op mod 100 olie- og gasfyr til varmepumper inden udgangen af 2020 – og laver de første 30 solcelleanlæg. Målet er at reducere CO2 udslip med 5.000 tons om året og være fri for fossile brændsler i alle butikker i løbet af to år

Nu tager Coop næste skridt for at reducere energiforbrug og minimere klima-belastningen.

De sorte energislugende olie- og gasfyr bliver udskiftet med de meget mere klimavenlige grønne varmepumper og solcelleanlæg.

Coop er allerede indehaver af Danmarks største energicertificering, efter at Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen også blev ISO 50.001 certificeret i december 2018 ligesom fakta og Irma allerede var det. Selvom Coop de sidste 2 år har reduceret koncernens energiforbrug med over 13 %, er man ikke færdig med at igangsætte nye initiativer til at indfri de ambitiøse klimaambitioner.

”Verdens store udfordring er klimaet. Ungdommen demonstrerer verden over for at vække politikere og virksomheder. Coop ønsker at vise vejen for initiativer der kan bremse klimaforandringerne og dette er endnu et eksempel på de store ambitioner, vi har på området. Det forventer vores kunder også når de handler i Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed,” siger Peter Svendsen, Chef for Energi og Grøn Omstilling.

En investering på 50 mio. kroner

Coop forventer at lave 30 solcelleanlæg i egne butikker. I det omfang det er muligt, skal varmepumper og solcellerne placeres ved samme butik.

I alt er der tale om en investering på ca. 50 mio. kroner, når der inkluderes de selvstændige brugsforeninger. De nye investeringer har en væsentlig miljøeffekt og så er der også god økonomi i det.

”Vi installerer solcelleanlæg, der producerer et forbrug, som svarer til det forbrug varmepumperne bruger. Dermed går vi fra den sorte til den grønne energikilde. I alt sparer de samlede tiltag 5.000 tons CO2 udslip om året. Målet er, at vi kan erklære os fri for fossile brændsler i Coops butikker inden udgangen af 2020”, siger Peter Svendsen.

Coop begynder indenfor de kommende måneder at installere varmepumper og solcelleanlæg, og det hele vil være etableret inden udgangen af 2020.

Yderligere information: Chef for Energi og Grøn Omstilling, Peter Svendsen, Coop, 5159 3298 Peter.svendsen@coop.dk https://ansvarlighed.coop.dk/vores-fodaftryk/energi/

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 201920.5.2019 05:30:00 CESTPressemeddelelse

Coop deltager med stærkt program for både store og små på Naturmødet i Hirtshals. De medlemsvalgte bestyrelser fra Kvickly Hjørring, SuperBrugsen Hirtshals, Dagli’Brugsen Bindslev og Dagli’Brugsen Tornby står som tidligere år bag aktiviteterne på stand nr. 49. Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, og netop ”bæredygtig emballage” er hovedtemaet i dette års debatter og oplæg. Der vil også være aktiviteter for de helt unge deltagere, når elever fra Hirtshals Skole sammen med folkene bag Coops skolekontakt og lokale bestyrelsesmedlemmer bygger Skrotrobotter ud af emballageaffald. Det er lokale kræfter, der står for det praktiske arrangement, men Naturmødet har høj prioritet i hovedkvarteret i Albertslund. Derfor kommer en række fagpersoner fra Coop og bidrager til spændende oplæg og debatter om bæredygtighed i dagligvarehandlen – både på Coops egen stand og på de store scener. Bestyrelsen for andelsfællesskabet Coop amba kommer også til Hirtshals, og for

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle15.5.2019 16:00:00 CESTPressemeddelelse