Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

Coop skjuler cigaretterne og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Pr. 1. juli er cigaretter og alt andet tobak skjult i alle Coops ca. 1100 butikker.

På Folkemødet på Bornholm overrækker Coop en check på 2,7 millioner kr. til organisationens kamp mod, at unge begynder at ryge. Det sker 14. juni kl. 11.30 ved SuperBrugsen Allinge, Østergade 30.

”Vi håber nu, at det flertal, der var i valgkampen, for fælles lovgivning om at dække tobakken, nu bliver virkelighed. For vi kan dokumentere, at vi sælger mindre, når det er skjult, og mere når det er synligt. Så når vi fra 1. juli skjuler tobakken i alle vores butikker, flytter salget over i andre butikker.  Og det øger ikke folkesundheden,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Siden september sidste år har Coop testet effekten af at skjule tobakken. I Irmas 70 butikker har den ikke været synlig de seneste 9 måneder. Resultatet har været et fald i salget på godt10 procent. Til gengæld er salget steget i Coops øvrige butikker med ca. 5 procent. Det er et beløb, som svarer til den ekstra fortjeneste af dette salg, som Coop donerer til Kræftens Bekæmpelse.

Her bakker man Coops ønske om lovgivning op.

”Vi er glade for Coops donation. Vi vil gøre alt for at forebygge, at børn og unge begynder at ryge. Men vi vil hellere have lovgivning end penge, da effekten vil være meget større. Den frivillige indsats på dette område rækker ikke. Der er brug for en samlet bred indsats mod rygning inklusiv tobak under disken i alle butikker,” siger adm. direktør Jesper Fisker, Kræftens Bekæmpelse.

Donationen fra Coop vil blive brugt til Kræftens Bekæmpelses arbejde med at forebygge at børn og unge begynder at ryge og hjælpe dem, der er begyndt med at stoppe igen.

Der findes 7.000 udsalgssteder for tobak i Danmark. Fra 1. juli er der altså 1100 færre steder, hvor cigaretterne eksponeres over for kunderne.

Yderligere information:

CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, 3091 9246

Projektchef for tobaksforebyggelse, Niels Them Kjær, Kræftens Bekæmpelse30 38 15 31

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn12.6.2019 13:30:45 CESTPressemeddelelse

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet. ”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander. På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. D