Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

Coop skjuler cigaretterne og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Pr. 1. juli er cigaretter og alt andet tobak skjult i alle Coops ca. 1100 butikker.

På Folkemødet på Bornholm overrækker Coop en check på 2,7 millioner kr. til organisationens kamp mod, at unge begynder at ryge. Det sker 14. juni kl. 11.30 ved SuperBrugsen Allinge, Østergade 30.

”Vi håber nu, at det flertal, der var i valgkampen, for fælles lovgivning om at dække tobakken, nu bliver virkelighed. For vi kan dokumentere, at vi sælger mindre, når det er skjult, og mere når det er synligt. Så når vi fra 1. juli skjuler tobakken i alle vores butikker, flytter salget over i andre butikker.  Og det øger ikke folkesundheden,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Siden september sidste år har Coop testet effekten af at skjule tobakken. I Irmas 70 butikker har den ikke været synlig de seneste 9 måneder. Resultatet har været et fald i salget på godt10 procent. Til gengæld er salget steget i Coops øvrige butikker med ca. 5 procent. Det er et beløb, som svarer til den ekstra fortjeneste af dette salg, som Coop donerer til Kræftens Bekæmpelse.

Her bakker man Coops ønske om lovgivning op.

”Vi er glade for Coops donation. Vi vil gøre alt for at forebygge, at børn og unge begynder at ryge. Men vi vil hellere have lovgivning end penge, da effekten vil være meget større. Den frivillige indsats på dette område rækker ikke. Der er brug for en samlet bred indsats mod rygning inklusiv tobak under disken i alle butikker,” siger adm. direktør Jesper Fisker, Kræftens Bekæmpelse.

Donationen fra Coop vil blive brugt til Kræftens Bekæmpelses arbejde med at forebygge at børn og unge begynder at ryge og hjælpe dem, der er begyndt med at stoppe igen.

Der findes 7.000 udsalgssteder for tobak i Danmark. Fra 1. juli er der altså 1100 færre steder, hvor cigaretterne eksponeres over for kunderne.

Yderligere information:

CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, 3091 9246

Projektchef for tobaksforebyggelse, Niels Them Kjær, Kræftens Bekæmpelse30 38 15 31