Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

Coop skjuler cigaretterne og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Pr. 1. juli er cigaretter og alt andet tobak skjult i alle Coops ca. 1100 butikker.

På Folkemødet på Bornholm overrækker Coop en check på 2,7 millioner kr. til organisationens kamp mod, at unge begynder at ryge. Det sker 14. juni kl. 11.30 ved SuperBrugsen Allinge, Østergade 30.

”Vi håber nu, at det flertal, der var i valgkampen, for fælles lovgivning om at dække tobakken, nu bliver virkelighed. For vi kan dokumentere, at vi sælger mindre, når det er skjult, og mere når det er synligt. Så når vi fra 1. juli skjuler tobakken i alle vores butikker, flytter salget over i andre butikker.  Og det øger ikke folkesundheden,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Siden september sidste år har Coop testet effekten af at skjule tobakken. I Irmas 70 butikker har den ikke været synlig de seneste 9 måneder. Resultatet har været et fald i salget på godt10 procent. Til gengæld er salget steget i Coops øvrige butikker med ca. 5 procent. Det er et beløb, som svarer til den ekstra fortjeneste af dette salg, som Coop donerer til Kræftens Bekæmpelse.

Her bakker man Coops ønske om lovgivning op.

”Vi er glade for Coops donation. Vi vil gøre alt for at forebygge, at børn og unge begynder at ryge. Men vi vil hellere have lovgivning end penge, da effekten vil være meget større. Den frivillige indsats på dette område rækker ikke. Der er brug for en samlet bred indsats mod rygning inklusiv tobak under disken i alle butikker,” siger adm. direktør Jesper Fisker, Kræftens Bekæmpelse.

Donationen fra Coop vil blive brugt til Kræftens Bekæmpelses arbejde med at forebygge at børn og unge begynder at ryge og hjælpe dem, der er begyndt med at stoppe igen.

Der findes 7.000 udsalgssteder for tobak i Danmark. Fra 1. juli er der altså 1100 færre steder, hvor cigaretterne eksponeres over for kunderne.

Yderligere information:

CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, 3091 9246

Projektchef for tobaksforebyggelse, Niels Them Kjær, Kræftens Bekæmpelse30 38 15 31

Coop i eksklusivt samarbejde med TV2 om julekalenderen "Tinka og Kongespillet"15.11.2019 09:10:00 CETPressemeddelelse

Børn, der glæder sig til årets julekalender på TV 2, behøver ikke at vente helt til 1. december for at komme tættere på ’Tinka og Kongespillets’ magiske univers. Coop har i samarbejde med TV 2 udviklet samlealbum og samlekort, som allerede fås fra 15. november. Men kun i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen. Kortene kan indsættes i samlealbummet, som også giver børnene mulighed for at gå på opdagelse i Nissernes Rige og Menneskenes Verden. Blandt andet ved at få uddybende historier om ’Tinka og Kongespillets’ forskellige karakterer, ved at løse små opgaver og gåder og ved at afprøve sjove madopskrifter fra Go Cook. (Coops mad- og undervisningsprogram for børn og unge). ’Tinka og Kongespillets’ samlealbum koster 40 kr. og for hver 100 kr. man handler i de tre Coop-kæder, får man en pakke med 4 samlekort. ”Fortællingen om Tinka har været en af de mest populære julekalendere og med de nye samlekort og samlealbummet håber vi, at ventetiden til jul bliver både sjovere og føles kortere for

Coop vil forvandle den danske vinbranche med nyt online-univers1.11.2019 07:03:55 CETPressemeddelelse

VinCooperativet er navnet på gigantisk online satsning fra Coop.På Coop.dk åbner det i dag med en helt ny måde at købe vin og alt, hvad dertil hører, inklusive rejser, smagninger og tilbehør. Det er et nyt univers for ”vinøse og spirituøse oplevelser.” Udvalget omfatter fra starten ca. 1100 forskellige vine og spirituosa fra hele verden. Det er dels de bedste vine, som i dag kan fås i Irma og Kvickly, dels flere hundrede vine, både store kendte klassiske vine, og nye ukendte vine, som Coop importer enten direkte fra producenten eller med parallelimport. En stor del findes allerede på det danske marked, men VinCooperativet vil sælge dem til markant lavere priser. ”Vi er i dag Danmarks største forhandler af vin, og sælger ca. 44 procent af al den vin, der sælges i dagligvarehandelen. Med den indkøbsstyrke er målet, at vi skal have samme position på nettet i løbet af de kommende fire år,” siger vinchef i Coop, Brian Karstens. VinCooperativet adskiller sig fra andre online-vinbutikker ved

Ny fond skal skabe møder mellem mennesker og madkulturer24.10.2019 13:54:12 CESTPressemeddelelse

Irma og Meyers går sammen om Verdenskøkkeninitiativet, en ny fond som fejrer mangfoldigheden i Danmark ved at støtte projekter der fremmer samtaler og samvær på tværs af kulturer. Pengene kommer fra salget af færdigretter i et utraditionelt samarbejde mellem Meyers og Irma Siden august er det blevet muligt at støtte op om en mangfoldig madkultur i Danmark, når man handler ind til aftensmaden. Små klistermærker på en række nye verdenskøkkenretter fra Meyers,gør nemlig handlende i Irma opmærksomme på, at de støtter med 2 kr., når de hiver en portion libanesisk kafta tahin, marokkansk kyllingetagine eller persisk gryderet ned i kurven. Pengene går til den nystiftede fond, Verdenskøkkeninitiativet, hvis styregruppe består af medlemmer fra ledelsen i Irma, Meyers og foreningen Mino Danmark. "Med Verdenskøkkeninitiativet har vi mulighed for at styrke de gode kulturmøder mellem mennesker, og samtidig give synlighed til en bred og mangfoldig folkegruppe der er ivrige efter at byde ind til samf