Coop sætter ny rekord i økologi-salg

Da oktober blev til øktober købte danskerne økologi som aldrig før. Andelen er vokset med over 50 procent siden 2014.

Sidste år satte Coop og Danmarks Naturfredningsforening økologien på spidsen og omdøbte oktober til Øktober. Kampagnen resulterede i Coops hidtil største omsætning af økologiske varer. En omsætning, der også efter kampagnens afslutning forblev markant højere end året forinden.

I år er den rekord blevet slået. I oktober Coop solgt fem procent flere varer end man gjorde i oktober sidste år i de ca. 700 butikker Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Coop.dk MAD.

”Sidste år var kampagnen hjulpet godt på vej af stor medieomtale og en intern konkurrence i butikkerne. I år har vores primære fokus været at sætte priserne ned og vise det store sortiment. Salget i Øktober viser, at kunderne kvitterer positivt, når vi fjerner nogle af de barrierer, der kan være for at vælge økologi. Så vi betragter helt klart kampagnen som en succes”, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

Prisnedsættelserne er i øvrigt kommet for at blive og forbliver nede efter kampagnens afslutning.

Danmarks Naturfredningsforening er meget tilfredse med samarbejdet med Coop, og at de endnu engang har skubbet på den økologiske udvikling.

”Vi er glade for, at vi igen i år har fået øko-salget til at stige. For hver eneste gang en forbruger vælger en dansk økologisk vare, undgår grundvandet og naturen mødet med sprøjtegift,” siger foreningens præsident Maria Reumert Gjerding.

I det kommende år fortsætter Coop et højt aktivitetsniveau for økologien, hvor målet er, at nå en andel af det samlede dagligvaresalg på 16 procent i 2020. I dag er den 13 procent. I 2014 var den otte procent.

Yderligere information:

CSR-chef i Coop Thomas Roland, 3091 9242 / thomas.roland@coop.dk

Kommunikationsrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening Michael Ohmsen, 2636 1531/ mo@dn.dk

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen1.3.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

I morgen bliver det muligt at smage de første nye danske kartofler i år. De er avlet af Karl Larsen på Fyn, og det er Coop, der har købt dem. De vil derfor kunne købes i morgen – lørdag den 2. marts – i udvalgte Kvickly, SuperBrugsen og Irma-butikker på Sjælland og i hovedstadsområdet. Der bliver udbudt i alt 280 bakker a 200 gram. Prisen er 125 kr. pr. bakke. Sidste år kom de første danske kartofler i butikkerne en uge senere, nemlig 8. marts. Yderligere information: Indkøber Thomas Skjoldby, Coop Frugt og Grønt, 5221 4098