Coop sætter ny rekord i økologi-salg

Da oktober blev til øktober købte danskerne økologi som aldrig før. Andelen er vokset med over 50 procent siden 2014.

Sidste år satte Coop og Danmarks Naturfredningsforening økologien på spidsen og omdøbte oktober til Øktober. Kampagnen resulterede i Coops hidtil største omsætning af økologiske varer. En omsætning, der også efter kampagnens afslutning forblev markant højere end året forinden.

I år er den rekord blevet slået. I oktober Coop solgt fem procent flere varer end man gjorde i oktober sidste år i de ca. 700 butikker Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Coop.dk MAD.

”Sidste år var kampagnen hjulpet godt på vej af stor medieomtale og en intern konkurrence i butikkerne. I år har vores primære fokus været at sætte priserne ned og vise det store sortiment. Salget i Øktober viser, at kunderne kvitterer positivt, når vi fjerner nogle af de barrierer, der kan være for at vælge økologi. Så vi betragter helt klart kampagnen som en succes”, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

Prisnedsættelserne er i øvrigt kommet for at blive og forbliver nede efter kampagnens afslutning.

Danmarks Naturfredningsforening er meget tilfredse med samarbejdet med Coop, og at de endnu engang har skubbet på den økologiske udvikling.

”Vi er glade for, at vi igen i år har fået øko-salget til at stige. For hver eneste gang en forbruger vælger en dansk økologisk vare, undgår grundvandet og naturen mødet med sprøjtegift,” siger foreningens præsident Maria Reumert Gjerding.

I det kommende år fortsætter Coop et højt aktivitetsniveau for økologien, hvor målet er, at nå en andel af det samlede dagligvaresalg på 16 procent i 2020. I dag er den 13 procent. I 2014 var den otte procent.

Yderligere information:

CSR-chef i Coop Thomas Roland, 3091 9242 / thomas.roland@coop.dk

Kommunikationsrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening Michael Ohmsen, 2636 1531/ mo@dn.dk

Coop udsender Europas største vinmagasin19.12.2018 09:50Pressemeddelelse

Med et oplag på 575.000 eksemplarer udkommer magasinet Vin & Co. i denne måned i sit største oplag nogensinde. Dermed er der tale om det største oplag for et vinmagasin i Europa. Årsagen til det ekstraordinære høje oplag er, at det udkommer sammen med decemberudgaven af Samvirke. Derudover bliver det distribueret via vinafdelingerne i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. ”Formålet med Vin & Co. er at afmystificere vinens verden, så flere får lyst til at prøve nye vine og dermed få andre og anderledes oplevelser med vine,” siger kategorigruppechef Brian Karstens, Coop Vin & Spiritus. Magasinet skrives af anerkendte vin- og spiritusskribenter og bringer reportager fra alle dele af verden, hvorfra Coop får sine vine. Derudover giver bladet tips og indsigt i mange dele af vinens verden på en uhøjtidelig og underholdende måde. Coop står for ca. halvdelen af al den vin, som danskerne køber i supermarkeder, og er dermed suverænt den største forhandler af vin i Danmark. ”December er vores s