Coop sætter ny rekord i økologi-salg

Da oktober blev til øktober købte danskerne økologi som aldrig før. Andelen er vokset med over 50 procent siden 2014.

Sidste år satte Coop og Danmarks Naturfredningsforening økologien på spidsen og omdøbte oktober til Øktober. Kampagnen resulterede i Coops hidtil største omsætning af økologiske varer. En omsætning, der også efter kampagnens afslutning forblev markant højere end året forinden.

I år er den rekord blevet slået. I oktober Coop solgt fem procent flere varer end man gjorde i oktober sidste år i de ca. 700 butikker Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Coop.dk MAD.

”Sidste år var kampagnen hjulpet godt på vej af stor medieomtale og en intern konkurrence i butikkerne. I år har vores primære fokus været at sætte priserne ned og vise det store sortiment. Salget i Øktober viser, at kunderne kvitterer positivt, når vi fjerner nogle af de barrierer, der kan være for at vælge økologi. Så vi betragter helt klart kampagnen som en succes”, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

Prisnedsættelserne er i øvrigt kommet for at blive og forbliver nede efter kampagnens afslutning.

Danmarks Naturfredningsforening er meget tilfredse med samarbejdet med Coop, og at de endnu engang har skubbet på den økologiske udvikling.

”Vi er glade for, at vi igen i år har fået øko-salget til at stige. For hver eneste gang en forbruger vælger en dansk økologisk vare, undgår grundvandet og naturen mødet med sprøjtegift,” siger foreningens præsident Maria Reumert Gjerding.

I det kommende år fortsætter Coop et højt aktivitetsniveau for økologien, hvor målet er, at nå en andel af det samlede dagligvaresalg på 16 procent i 2020. I dag er den 13 procent. I 2014 var den otte procent.

Yderligere information:

CSR-chef i Coop Thomas Roland, 3091 9242 / thomas.roland@coop.dk

Kommunikationsrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening Michael Ohmsen, 2636 1531/ mo@dn.dk

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.

Fensmark Brugsforening vender tilbage til Coop2.11.2018 10:34pressemeddelelse

Efter et år uden for Coop vender Fensmark Brugsforening nu tilbage. Pr. 1. januar 2019 bliver foreningen igen en del af Coop og stopper dermed samarbejdet med Dagrofa, Spar og MENY. Butikkerne i Fensmark og Glumsø skifter navn tilbage til SuperBrugsen, mens butikken i Vallensved skal afvikles og har sidste åbningsdag senest 31. januar 2019, medmindre den rette kandidat, til at overtage butikken, viser sig inden da. "Vi har lyttet til vores kunder og medlemmer, som savner Coop sortimentet. Fx varerne fra Änglamark og Thise, men også de gode medlemsfordele. Vores brugsforening har eksisteret siden 1875, hvilket kun har kunnet lade sig gøre, fordi vi har lyttet til og været imødekommende over for vores kunder. Det gør vi også nu, og derfor er vi nødt til at reagere," siger direktør Hans Larsen, Fensmark Brugsforening. "Vores medarbejdere har ydet en kæmpe indsats, og Dagrofa har ligeledes gjort alt, hvad de kunne for os, men vi er nødt til at følge den efterspørgsel, der er fra vores kund