Coop bag Danmarks største energicertificering

Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og LokalBrugsen er blevet ISO 50001 energicertificeret. Med over 800 butikker i projektet, er det Danmarkshistoriens største energicertificering.

Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og LokalBrugsen er blevet ISO 50001 energicertificeret. Dermed er alle Coops butikker samt 147 brugsforeninger certificeret efter den internationalt anerkendte standard, da fakta og Irma allerede har opnået certificeringen. Med over 800 butikker i projektet, er det samtidig Danmarkshistoriens største energicertificering.

Det er sket som et led i Coops plan om at reducere sit energiforbrug. I 2016 satte Coop sig det mål at reducere sit samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020.

”Vi satte os et ambitiøst mål tilbage i 2016. Nu kan vi se, at vi er godt på vej til at nå målet. Vi har indtil videre sparet 11 procent af vores energiforbrug. Det giver årlige besparelser på 40 mio. kroner, hvilket svarer til elforbruget i 15.000 husstande,” siger Stina Glavind, koncerndirektør i Coop.

For at nå målet har Coop indtil nu bl.a.:

• Skiftet over 200.000 lysstofrør og spots ud til LED-belysning i 700 butikker
  • Lavet mere energieffektiv drift af køleanlæg i 661 anlæg
  • Sat energimålere op på alt relevant forbrug i 499 butikker
  • Sat fjernstyring af ventilation og varmesystemer op i 76 butikker

”Med ISO 50001 certificeringen forpligter vi os til hele tiden at forbedre os på energiområdet. Vi har fået engageret vores medarbejdere i butikkerne, og vores leverandører er med på rejsen, så de nu også kan indrapportere besparelsespotentialer via en special designet app, som er omdrejningspunktet for, hvordan alle aktører kan være med til at spare på energien,” siger Stina Glavind.

Elforbrug til lys reduceret med over 62 procent i én enkelt butik

På baggrund af de igangsatte tiltag er elforbruget til lys i eksempelvis Fakta Pandrup faldet fra næsten 4 kWh til 1.5 kWh pr dag, efter de fik installeret det nye LED-lys. Det giver en besparelse på over 62 procent.

Med beviset i hus, har alle Coops butikker vist, at de kan leve op til strenge energikrav, og de har fået bevidsthed omkring energibesparelser.

Koncerndirektør Stina Glavind, Coop, 5159 4173
Ansvarlig for energiledelse, Kira Toft Schmidt, 2157 0952

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o