Coop bag Danmarks største energicertificering

Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og LokalBrugsen er blevet ISO 50001 energicertificeret. Med over 800 butikker i projektet, er det Danmarkshistoriens største energicertificering.

Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og LokalBrugsen er blevet ISO 50001 energicertificeret. Dermed er alle Coops butikker samt 147 brugsforeninger certificeret efter den internationalt anerkendte standard, da fakta og Irma allerede har opnået certificeringen. Med over 800 butikker i projektet, er det samtidig Danmarkshistoriens største energicertificering.

Det er sket som et led i Coops plan om at reducere sit energiforbrug. I 2016 satte Coop sig det mål at reducere sit samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020.

”Vi satte os et ambitiøst mål tilbage i 2016. Nu kan vi se, at vi er godt på vej til at nå målet. Vi har indtil videre sparet 11 procent af vores energiforbrug. Det giver årlige besparelser på 40 mio. kroner, hvilket svarer til elforbruget i 15.000 husstande,” siger Stina Glavind, koncerndirektør i Coop.

For at nå målet har Coop indtil nu bl.a.:

• Skiftet over 200.000 lysstofrør og spots ud til LED-belysning i 700 butikker
  • Lavet mere energieffektiv drift af køleanlæg i 661 anlæg
  • Sat energimålere op på alt relevant forbrug i 499 butikker
  • Sat fjernstyring af ventilation og varmesystemer op i 76 butikker

”Med ISO 50001 certificeringen forpligter vi os til hele tiden at forbedre os på energiområdet. Vi har fået engageret vores medarbejdere i butikkerne, og vores leverandører er med på rejsen, så de nu også kan indrapportere besparelsespotentialer via en special designet app, som er omdrejningspunktet for, hvordan alle aktører kan være med til at spare på energien,” siger Stina Glavind.

Elforbrug til lys reduceret med over 62 procent i én enkelt butik

På baggrund af de igangsatte tiltag er elforbruget til lys i eksempelvis Fakta Pandrup faldet fra næsten 4 kWh til 1.5 kWh pr dag, efter de fik installeret det nye LED-lys. Det giver en besparelse på over 62 procent.

Med beviset i hus, har alle Coops butikker vist, at de kan leve op til strenge energikrav, og de har fået bevidsthed omkring energibesparelser.

Koncerndirektør Stina Glavind, Coop, 5159 4173
Ansvarlig for energiledelse, Kira Toft Schmidt, 2157 0952

Coop udsender Europas største vinmagasin19.12.2018 09:50Pressemeddelelse

Med et oplag på 575.000 eksemplarer udkommer magasinet Vin & Co. i denne måned i sit største oplag nogensinde. Dermed er der tale om det største oplag for et vinmagasin i Europa. Årsagen til det ekstraordinære høje oplag er, at det udkommer sammen med decemberudgaven af Samvirke. Derudover bliver det distribueret via vinafdelingerne i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. ”Formålet med Vin & Co. er at afmystificere vinens verden, så flere får lyst til at prøve nye vine og dermed få andre og anderledes oplevelser med vine,” siger kategorigruppechef Brian Karstens, Coop Vin & Spiritus. Magasinet skrives af anerkendte vin- og spiritusskribenter og bringer reportager fra alle dele af verden, hvorfra Coop får sine vine. Derudover giver bladet tips og indsigt i mange dele af vinens verden på en uhøjtidelig og underholdende måde. Coop står for ca. halvdelen af al den vin, som danskerne køber i supermarkeder, og er dermed suverænt den største forhandler af vin i Danmark. ”December er vores s