Cobots giver MedicoPack endnu renere produkter på kortere tid

MedicoPack, der har fremstillet emballageløsninger i plast til medicinalindustrien siden 1968, har på to produktionslinjer yderligere reduceret risikoen for kontaminering af produkterne ved hjælp af fleksible robotgribere fra OnRobot. Løsningen reducerer også den tid, det tager at inspicere produkterne.

Tidligere blev de færdigproducerede infusionsbeholdere samlet i et stort pakkekar, hvorfra de blev manuelt kontrolleret, stablet og pakket. MedicoPack vurderede, at det kunne gøres mere hensigtsmæssigt, både i forhold til produktionens effektivitet, men også i forhold til kontamineringsrisiko. MedicoPack valgte derfor at automatisere stablingsopgaven.

To samarbejdende robotter (cobots) monteret med fire gribere fra OnRobot assisterer på to produktionslinjer hos MedicoPacks fabrik i Langeskov, hvor der dagligt produceres et større antal infusionsbeholdere. Når plastikbeholderne er støbt, monteret og kontrolleret, kører de ad et samlebånd forbi robotarmene, som hver især er forsynet med to OnRobot-gribere, så den kan tage to emner ad gangen og stable dem korrekt, så de er klar til pakning.

”Risikoen for at vores kunder oplever, at der sidder partikler – det vi kalder for kontaminering – på produkterne er reduceret, takket være løsningen fra OnRobot. Renheden af produktet betyder rigtig meget for vores kunder, for når produkterne skal bruges til medicin, er det ikke lige meget, hvad medicinen kommer i kontakt med. De skal kunne have 100 % tillid til, at kvaliteten er i orden, så den medicin, de fylder i, ikke bliver ødelagt af vores emballage. Den tillid har vi opbygget henover over år, ved hele tiden at levere produkter i den rigtige kvalitet”, fortæller Kenneth Sæderup Pedersen, projektleder hos MedicoPack.

MedicoPack kan både glæde sig over, at den i forvejen lave kontamineringsrisiko er blevet nedbragt og at effektiviteten i produktionslinjen samtidigt er blevet væsentligt forbedret. Der behøver ikke længere at stå en medarbejder ved båndet at tælle emnerne og sikre, at de vender rigtigt. Man frigør derved både tid og ressourcer.

”Vi valgte OnRobots gribere i samarbejde med vores maskinleverandør, der så nogle muligheder for at opfylde nogle af de krav, vi havde til håndtering af emnerne med griberne. Det var blandt andet muligheden for at justere, hvor hårdt man griber, placeringen af griberne samt hvor hurtigt de lukker”, siger Kenneth Sæderup Pedersen.

Han er også begejstret for udformningen af griberne.

”Rent æstetisk har griberne et rigtig flot design, og man har kun én enkelt lille ledning; ellers er de helt klinisk rene. Der er ikke slangeføringer ned langs robotten, som man ellers normalt ville have. Det giver et lækkert udtryk, og det bidrager til at anskueliggøre hele konceptet med renhed og høj kvalitet for kunderne. Samtidig reducerer det også både implementerings- og programmeringstiden”, understreger Kenneth Sæderup Pedersen.

Om MedicoPack

MedicoPack tilbyder ekspertløsninger til ”primary packaging” og medicinsk udstyr. Virksomheden har over 50 års erfaring i at designe, udvikle og fremstille speciel plastikemballage til medicin- og farmaceutindustrien. Virksomheden opstod i 1968, da MedicoPack udviklede verdens første infusionsbeholder i plast i samarbejde med universitetshospitaler. Produktet var så banebrydende, at det erstattede de traditionelle glasflasker, der på det tidspunkt blev brugt til infusion. MedicoPack er ejet af danske SP Group A/S, der globalt beskæftiger mere end 1.900 medarbejdere i koncernens produktions- og salgsafdelinger i Sverige, Polen, Holland, Tyskland, Brasilien, Kina, Canada og USA.

Om OnRobot

OnRobot, én af verdens førende leverandører af udstyr, software og andet tilbehør til kollaborative robotter (cobots) fra alle robotproducenter, har hovedkvarter i Danmark, afdelinger i 10 lande og forhandlere i mere end 40 lande.

OnRobots mission er at gøre det muligt for fremstillingsindustrien at udnytte fordelene ved kollaborative robotter til fulde: At automatisere på en brugervenlig og sikker måde, uden store omkostninger. OnRobots produktsortiment omfatter et bredt udvalg af end-of-arm-værktøjer, herunder elektriske gribere, kraft/momentsensorer, vakuumgribere, den prisvindende Gecko Gripper og værktøjsskifter. Produkterne gør det hurtigt og nemt at automatisere opgaver som pick & place, emballering og palletering, maskinpasning, montering, kvalitetstest og eftersyn, samt overfladebehandling.

Video om MedicoPacks erfaringer med cobots

”Vi valgte OnRobots gribere i samarbejde med vores maskinleverandør, der så nogle muligheder for at opfylde nogle af de krav, vi havde til håndtering af emnerne med griberne. Det var blandt andet muligheden for at justere, hvor hårdt man griber, placeringen af griberne samt hvor hurtigt de lukker”, siger Kenneth Sæderup Pedersen, projektleder hos MedicoPack.
Nu behøver der ikke længere at stå en medarbejder ved båndet at tælle emnerne og sikre, at de vender rigtigt. MedicoPack frigør derved både tid og ressourcer.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.

Robotics investor Thomas Visti brings together Denmark’s most enterprising entrepreneurs12.8.2020 07:00:00 CESTPress release

With backing from the tech giant TERADYNE, the successful robotics icon Thomas Visti is realizing a new dream in the middle of Denmark, where well over 100 entrepreneurs will facilitate development and international growth. The first entrepreneurs have already moved in at VISTI UNLIMITED in Odense, where they have easy access to strategic advice from Visti on building global high-growth enterprises from scratch and exiting them for billions.