CO2-afgift giver ikke råd til selskabsskattelettelser

Provenuet fra regeringens grønne skattereform er ikke velegnet som finansiering af en permanent lettelse af selskabsskatten, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Provenuet forsvinder nemlig i takt med, at Danmark bevæger sig mod at være C02-neutral i 2050.

GRØN OMSTILLING

Hvis politikerne vil bruge provenuet fra CO2-afgiften efter 2030 på at lette selskabsskatten permanent, giver det plads til at sænke selskabsskatten med blot 0,04 procentpoint.

Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der har lavet beregninger på baggrund af tal fra regeringens udspil til en grøn skattereform.

”Der har været røster fra erhvervslivet og de borgerlige partier om at bruge provenuet fra CO2-afgiften på selskabsskattelettelser, men i takt med at provenuet svinder ind til nul frem mod 2050, vil der kun være plads til at lempe selskabsskatten med 0,04 procentpoint, hvis reformen skal være finanspolitisk holdbar,” siger Gustav Elias Dahl, analytiker hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Idéen om at tilbageføre provenuet fra CO2-afgiften til virksomhederne gennem en lettelse af selskabsskatten stammer fra en ekspertgruppe nedsat af aftalepartierne bag en grøn skattereform. Ekspertgruppen har fremlagt forskellige afgiftsmodeller, hvor model 1 lægger op til at give erhvervslivet en selskabsskattelettelse som kompensation for den øgede belastning fra CO2-afgiften.

”Provenuet fra CO2-afgiften er ikke velegnet til at finansiere permanente ændringer i selskabsskatten, fordi CO2-afgiften i sagens natur kun giver en midlertidig indtægt. Når dansk produktion er helt omstillet, vil der ikke længere være et provenu fra CO2-afgifter,” siger Gustav Elias Dahl.

Selskabsskattelettelse kompenserer ikke de ramte virksomheder

Ekspertgruppens beregninger viser, hvilke brancher der får glæde af en eventuel selskabsskattelettelse. Det er særligt den finansielle sektor, handelsbranchen og serviceerhvervene, som vil få gavn af selskabsskattelettelserne i ekspertgruppens model 1.

”En lempelse af selskabsskatten som kompensation for en CO2-afgift vil ikke bare være ganske lille, den vil også ramme skævt. Selskabsskattelettelsen vil simpelthen ikke kompensere de virksomheder, der bliver ramt af en CO2-afgift,” siger Gustav Elias Dahl.

• Bruges provenuet fra CO2-afgiften efter 2030 på en permanent selskabsskattelettelse giver det plads til at sænke selskabsskatten med blot 0,04 procentpoint. Hvis den foreslåede omstillingsstøtte på syv milliarder kroner frem mod 2030 også sløjfes og bruges til selskabsskattelettelser, kan selskabsskatten sænkes med samlet 0,06 procentpoint – altså med under én procent.
  • Selskabsskattelettelserne kommer primært brancher med lave CO2-udledninger til gode og fungerer derfor slet ikke som kompensation for de virksomheder, der rammes hårdest af en afgift.
  • Offentlige tilskud til grøn innovation har positive samfundsøkonomiske effekter og kan bidrage til at sikre, at danske virksomheder omstiller sig i stedet for at rykke produktion og udledninger til andre lande.

Overblik: Forventet udvikling i provenuet fra en CO2-afgift

Tabellen viser, hvordan provenuet fra en CO2-afgift kan forventes at udvikle sig i takt med at Danmark bevæger sig mod at være CO2-neutral i 2050 (2022-priser).

- Provenu fra CO2-afgift
2048 113 mio. kr.
2049 56 mio. kr.
2050 0 mio. kr.