Alexandra Instituttet

Chatbot bliver snart meget smartere med ny generation af kunstig intelligens

Del
Forestil dig robotter der bygger robotter. Så går udviklingen rigtig stærkt. Det kræver, at man kan bygge kunstig intelligens, der selv kan bygge kunstig intelligens. Netop dét gør man nu i et dansk AI chatbot-projekt hædret med Innovationsprisen, og det tiltrækker international bevågenhed fra verdensførende forskere.

Et innovativt dansk chatbot-projekt skaber en helt ny generation af AI chatbots og indfrier et enormt eksportpotentiale.

Første del af projektet vandt sidste år Innovationsprisen. En del af begrundelsen lød, at chatbotten er så god, at man ikke kan mærke forskel på, om det er et menneske eller en robot. Det var bl.a. SupWiz og Københavns Universitet, der stod bag det vindende projekt. Nu investerer Innovationsfonden 7,2 mio. kr. i en videreudvikling af chatbotten.

Projektet har fået så stor opmærksomhed, at verdensledende forskere vil med på fortsættelsen: Målet er nu, at de unikke chatbots skal kunne opbygges automatisk. Indtil videre har det været mennesker, der har bygget kunstig intelligens, og projektet sigter mod at lave kunstig intelligens, der selv kan bygge kunstig intelligens. Der er således tale om en ny generation af kunstig intelligens.

Københavns Kommune er med i projektet, og kommer med praktisk erfaring med chatbots. Jacob Honoré, Kontorchef i Koncern IT i Københavns Kommune, fortæller:

”København vokser med ca. 10.000 borgere hvert år, så vi skal arbejde smartere for at kunne servicere flere borgere for færre penge. Her er en øget digitalisering helt afgørende, og vi har store forventninger til, at dette projekt kan hjælpe med at udbrede chatbot-teknologi i hele organisationen, og vi er glade for at være med helt fra start.”

Med i konsortiet er førende AI forskere fra Edinburgh og Cambridge Universitet (CSRankings). Sammen med internationale topforskere fra Københavns Universitet danner projektet et sandt dream team.

Potentialet og udfordringerne for projektet er enorme: Projektet laver en ny generation af kunstig intelligens og vil starte med at transformere kundeservicebranchen på globalt plan, og derved skabe et kæmpe eksportpotentiale. SupWiz’ Chief AI Officer Søren Dahlgaard uddyber:

”Forskning indenfor chatbot-teknologi er i dag primært fokuseret på automatisering af spørgsmål/svar – i dette projekt udvikles automatiseret dialog i en service- og supportkontekst, og med et stjernebesat, internationalt forskerhold er vi sikre på at komme langt.”

Alexandra Instituttet er med i projektet, da de er ledende i arbejdet med open source og sprogmodeller på dansk, og vil være med til at sikre en bred anvendelse af projektets resultater også i Danmark. Anne Bøgh Fangel, Projektleder i Alexandra Instituttet, uddyber:

”Vi arbejder i DaNLP for at give danske virksomheder de bedste muligheder for at udvikle AI på dansk, og i samarbejdet med dette projekt får vi muligheden for at trykke på speederen og skabe teknologiske fremskridt som ikke alene kommer projektet til gode, men også vil komme rigtig mange virksomheder til gavn på tværs af brancher.”


Deltagere i projektet: 

Københavns Universitet

Datalogisk institut ved Københavns Universitet (DIKU) er verdensførende inden for Natural Language Processing (NLP), Machine learning (ML) og algoritmeforskning, hvilket er fokusområder i dette projekt. Tilknyttet projektet er bl.a. Anders Søgaard, der er international topforsker og en af de mest publicerede inden for NLP.

SupWiz

SupWiz er en universitets-spinout grundlagt i 2017 med fokus på at transformere kundeservice og -support gennem omni-channel AI. Blandt medarbejderne er PhD’er i algoritmer, AI, ML og statistik og kunderne er bl.a. IT service udbydere, kommuner, hosting leverandører, internetudbydere, energiselskaber m.fl.

University of Edinburgh og University of Cambridge

Edinburgh Universitet er blandt verdens førende forskningsintensive universiteter, og har Europas førende NLP-forskergruppe, som er en del af dette projekt. Cambridge Universitet, et af verdens ældste universiteter, har en lang tradition for international forskning på allerhøjeste niveau og har nogle af mest publicerede forskere indenfor NLP, som er med i projektet.

Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private organisationer med at udvikle innovative IT-løsninger baseret på banebrydende forskning og de nyeste teknologiske fremskridt indenfor bl.a. AI.

Københavns Kommune

Københavns Kommune er Danmarks største arbejdsplads med over 45.000 medarbejdere og over 600.000 borgere. Den interne IT-supportafdeling håndterer over 1 million henvendelser om året.

Nøgleord

Billeder

Links

Information om Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet
Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S

+45 70 27 70 12https://alexandra.dk

100 eksperter under ét tag 

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger. 

Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet visual computing, kunstig intelligens, IoT, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter. 

Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.

 
 

Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye