Adventure Denmark ApS

Charlottenlund Slot inviterer tusinder af kulturgæster efter aflyst salg

Sidste år skulle Charlottenlund Slot sælges, men i 11. time stoppede politikerne salget. Nu kvitterer slots-lejerne for opbakningen til kulturscenen med invitation af rekordmange gæster til musik, gymnastik og teater
Sommersol på Slottet bliver til i samarbejde med Musik i Lejet og byder 3.000 gæster velkomne til musik i Charlottenlund Slotshave 2. og 3. juni 2023

Sommersol musik festival, Flying Superkids på plænen ved Fortet og teaterforestillingen Jeppe på Slottet i og på Charlottenlund Slot. Charlottenlund Slots kulturscene har vokseværk, og når sommeren går i gang, vil tusindvis af gæster kunne mærke, at Slottet stadig er på statens hænder:

“Vi er så taknemmelige for, at det gik, som det gjorde,” udtaler Charlottenlund Slots direktør Mads Hedegaard, der som lejer på slottet har kæmpet i årevis for at åbne slottet som kultursted, så både Alex Vargas og Scarlet Pleasure nu snart kommer til Charlottenlund.

Men indsatsen har været det hele værd, når man så oplever den store opbakning, der har været til de kulturelle initiativer, udtaler Mads Hedegaard:

“Lige nu strømmer det ind med opbakning til Sommersol på Slottet. Vores gode nabo, entreprenøren NPV A/S, sponsorerer en koncert, den regionale elektriker Elstyrken A/S giver grøn strøm til hele arrangementet, og langt flere end vi troede - over to tusinde - har allerede købt billet til Sommersol, og vi er tæt på udsolgt, så det er fantastisk at se at den hårde kamp, vi har været igennem, nu bærer frugt.”

Tæt på aflysning
Slotsdirektør Mads Hedegaard måtte selv i dialog med politikerne på Christiansborg ad flere omgange for at sikre, at de var klar over Charlottenlund Slots historiske værdi, og at han siden sin overtagelse af stedet som lejer i 2017 løbende har arbejdet med at åbne dørene for at byde på litteratursaloner, musik og sang.

“Vi har det sidste år brugt mange kræfter på at få tilladelse til at invitere kulturgæster ind i Charlottenlund Slotshave i dialog med Slots- og Kulturstyrelsen og Gentofte Kommune, som virkelig rykkede hurtigt med godkendelser i forhold til sommerprogrammet. Her var vi faktisk ganske tæt på at aflyse,” fortæller Mads Hedegaard med stor tak for den tålmodighed og fleksiblitet, Charlottenlund Slot er blevet mødt med af artister, leverandører og samarbejdspartnere.

Mere livsglæde i Gentofte
Arbejdet med udviklingen af Charlottenlund Slots kulturscene møder da også påskønnelse på Gentoftes Rådhus:

“Charlottenlund Slot er et af de smukkeste vartegn, vi har i Gentofte Kommune. Det skal vi værne om,” udtaler Marie Brixtofte fra De Radikale, der oplever, at der er kommet meget større fokus på Slottet og Slotshavens værdi for borgerne i Gentofte efter debatten om salget af slottet.

På spørgsmålet om, hvad det betyder for Gentofte Kommune, at lejerne på Charlottenlund Slot i samarbejde med blandt andre det lokale Bellevue Teatret er begyndt at producere kultur i større skala svarer Marie Brixtofte (R):

“Det har stor betydning for Gentofte Kommune. Vi skal ud og mødes på kryds og tværs og komme hinanden ved. Ældre som unge, direktører som skraldemænd, danskere som borgere fra andre lande. Det fællesskab, vi finder i kulturen og ved at mødes, forebygger ensomhed og skaber livsglæde. Så jeg er stolt af at være en del af en kommune, der har så fantastiske arrangementer og kulturelle muligheder.”

Gentofte Kommunes borgmester Michael Fenger fra De Konservative bakker også op om Charlottenlund Slots indsats for at øge kulturudbuddet i kommunen:

"Det er et spændende initiativ, som forhåbentlig vil tiltrække mange lokale Gentofte-borgere til vores smukke slotspark og være et fint supplement til de mange andre kulturaktiviteter i kommunen," udtaler Michael Fenger i kølvandet på en næsten udsolgt sommerfestival i slotshaven.

Kontakter

Adm. direktør for Charlottenlund Slot, Mads Hedegaard: Telefon 21 26 05 50. Mail: mh@charlottenlundslot.dk

Billeder

Download
Charlottenlund Slots kulturscene boomer efter aflyst slotssalg sidste år. Nu kommer rekordmange gæster til slottet i den kommende sommersæson. Foto: Charlottenlund Slot
Download
Musikfestivalen Sommersol på Slottet er stort set udsolgt 2. og 3. juni 2023 i Charlottenlund Slotshave i samarbejde med folkene bag Musik i Lejet, GB Agency.
Download
Charlottenlund Slots kulturvision bliver en realitet efter aflyst salg af slottet sidste år. Til juni kommer flere tusinde festivalgæster til at høre navne som Alex Vargas og Scarlet Pleasure i Charlottenlund. Foto: Musik i Lejet
Download
Aflyst slots-salg skaber kulturboom i Gentofte. Til sommer kommer blandt andre Flying Superkids til Charlottenlund og optræder.

Information om Adventure Denmark ApS

Adventure Denmark ApS
Jægersborg Alle 1
2920 Charlottenlund

CHARLOTTENLUND SLOT KULTUR forår/sommer 2023

28. marts: Ordrup Gymnasiums korkoncert med amerikansk venskabskor
5. april:  Klassisk klaverkoncert
10. maj: Foredrag om Kvantefysik med kvantefysiker Henning Jensen
2.-3. juni: Sommersol på Slottet
24. juni-2. juli: Flying Superkids optræder ved Fortet
12. -17. august: Holberg-forestillingen Jeppe på Slottet opsat af Bellevue Teatret

OM SOMMERSOL
Sommersol på Slottet den 2.-3. juni 2023 er en moderne genoplivning af Barokkens folkefest ved Charlottenlund Slot og på plænen bag det gamle Danmarks Akvarium i Charlottenlund Slotshave. Med to musikscener, madboder og teater bydes omkring 3.000 festivalgæster og frivillige i alle aldre velkomne til en eventyrlig begivenhed i kongelige og nationalhistoriske rammer.

OM CHARLOTTENLUND SLOT
I 1733 opførte Christian den 6. søster Charlotte Amalie slottet Gyldenlund, der senere blev navngivet efter parken Charlottenlund Slot. Fra omkring 1815 var slotshaven et populært folkeligt udflugtsmål om sommeren, hvor haven fyldtes med telte, hvor der var sang og musik og offentlig adgang. Slottet og slotshaven forvaltes i dag af Slots- og Kulturstyrelsen og udlejes til kontor- og selskabsformål.

Følg pressemeddelelser fra Adventure Denmark ApS

Flere pressemeddelelser fra Adventure Denmark ApS