Charlotte Bircow benytter crowdlending til finansiering af virksomhed i vækst

Charlotte Bircow er essensen af sundhed. Hun var med til at bringe fitness til Danmark i 1980’erne, og enhver med en VHS-afspiller har på et tidspunkt stiftet bekendtskab med Charlottes entusiastiske stemme og motiverende fitnessprogrammer. Hun har solgt flere end 1,5 mio. eksemplarer af hendes fitnessvideoer, og hun har dermed bevæget danskerne på mere end måde. For fem år siden tilføjede hun endnu en gren til sundhedsimperiet: Active by Charlotte – Fitness 4 Your Skin, en hudeplejeserie, og nu benytter hun sig af crowdlending til næste vækstmål.

Charlotte er en serieiværksætter, der har sat sit tydelige aftryk på fitnessbranchen og med hudplejeserien som seneste skud på stammen, benytter hun endnu engang sin sans for at sætte aftryk og indtryk på sundhed for krop og sjæl. Da Charlotte er vant til at få folk op fra stolene og i gang, virkede det også kun naturligt, at hun valgte crowdlending til finansiering af væksten. Her kan alle være en aktiv del af Charlottes nye eventyr og samtidig få et afkast på investeringen (lidt ligesom dengang danskerne stod hjemme i stuerne og fik sunde fordele af fitnessvideoerne).

Jeg kan godt lide nytænkningen bag Crowdlending med at det er investorer, der selv har virksomheder eller privatpersoner, der gerne vil låne til mindre og større virksomheder, der er långivere, og som så har glæde af det renteafkast de får. Og som låntager er det blot en nem og hurtig måde at låne til at vækste forretningen”, fortæller Charlotte.

Grundessensen i Charlottes hudplejeserie, Active by Charlotte -Fitness 4 Your, Skin er effektive og sunde produkter uden parfume, som er allergitestede, veganske og med økologiske ingredienser, og de bliver produceret i Danmark. Charlotte grundlagde hudplejeserien efter at have lavet fitness for krop og sjæl igennem 35 år, og hun har stadig sjælen med i kropsplejen. Det er meget vigtigt for Charlotte, at der er fokus på både hendes indre og ydre helbred: ”Efter at jeg har været igennem et kræftforløb, tænker jeg endnu mere over, hvad det er jeg smører på min krop, når jeg motionerer og generelt i min dagligdag. Jeg har brug for, at cremerne skal kunne performe for mig, når jeg cykler, løber, svømmer, går, soler og lignede, men de skal også samtidig passe ind i mit livssyn omkring sundhed.”

Active by Charlotte har været i gang i fem år og forhandles blandt andet på virksomhedens egen webshop og i Matas. Charlotte har fokus på at udvikle de bedste og mest effektive og sunde produkter, som folk kan have glæde af i deres hverdag. Der er nogle helt basale kriterier, som Charlotte ikke vil gå på kompromis med, men som hun formulerer det, så er konceptet enkelt: ”Det er i sidste ende de gode produkter det handler om. Så jo flere bestsellere, jo bedre. Det er mit mål at komme ud i verden med serien, så endnu flere kan få glæde af mine effektive og sunde produkter.”

Charlotte har valgt at benytte crowdlending-virksomheden Flex Fundings markedsplads. Her har alle som har oprettet en gratis og gebyrfri konto mulighed for at investere et valgfrit beløb i erhvervslånet til Active by Charlotte ApS og derved opnå afdrag og afkast. Lånet er også sikret med en EU-garanti fra Den Europæiske Investeringsfonds garantiprogram EGF (Den Europæiske Garantifond), som giver 70% tabsgaranti på lånet til investorerne.