Change vil åbne 200 nye butikker i udlandet

Med tocifret millionlån fra Vækstfonden vil Change sætte turbo på internationaliseringen. Change forventer at åbne 200 nye butikker verden over de næste fem år, og med vækstrejsen har den danske lingerivirksomhed potentiale til at blive en af de næste store danske virksomheder.

Den danske lingerivirksomhed Change vil åbne 200 butikker de kommende fem år og derved fordoble omsætningen. Med et større tocifret millionlån fra Vækstfonden kan virksomheden fortsætte sin internationale ekspansion.

”Det er svært at blive en stor virksomhed, hvis du kun er i Danmark. Hvis man vil være en større retailvirksomhed, er man nødt til at fokusere internationalt. I Danmark har vi allerede 50 butikker, så det er begrænset, hvor mange flere vi kan åbne på de placeringer vi ønsker. De store udenlandske markeder derimod rummer enormt potentiale for os,” siger Claus Walther Jensen, stifter og administrerende direktør i Change.

Change er allerede i 11 lande over hele verden, og vil nu fokusere på særligt Canada og Tyskland som primære vækstmarkeder. Her har virksomheden allerede hhv. 17 og 12 butikker, der har bevist, at konceptet er bæredygtigt og profitabelt. Claus Walther Jensen forventer en fordeling med 140 nye butikker på det tyske marked og 60 nye butikker på det canadiske. Alle nye butikker vil blive placeret på topplaceringer.

”For os er det nu et spørgsmål om at rulle ud i de udvalgte markeder. Vi har bevist, at konceptet virker, så der er en lav risiko i forhold til, hvis vi åbner på nye markeder. Som virksomhed har vi i dag kontrol over hele værdikæden, styr på IT-infrastruktur samt en organisation, der kan skaleres. Så nu drejer det sig blot om at eksekvere,” siger Claus Walther Jensen.

”Change er en rigtig interessant virksomhed, fordi den har et stærkt brand med et stort eksportpotentiale. De har allerede vist, at konceptet fungerer godt internationalt, og det bemærkelsesværdige er, at virksomheden ikke ændrer sortimentet fra marked til marked, men at det kan appellere til retailkunder verden over,” siger Jens Mølby, udlånsdirektør i Vækstfonden.

Fysisk ekspansion kan gøre Change til en stor virksomhed

Siden første butiksåbning i 2001 har Change oplevet en konstant vækst. Virksomheden er vokset 12-13 procent om året de seneste 7 år, men nu vil de intensivere.

”At udvikle en retailvirksomhed i international skala er en tidskrævende og kapitalkrævende proces. Det tager år at udvikle og optimere konceptet, og det er forbundet med relativ stor risiko at etablere sig i nye markeder. Vores vækst skabes gennem nye butikker, og da vi har en forholdsvis stor, men fast omkostningsbase, vil vores indtjening accelere kraftigt i forbindelse med udrulning af flere butikker. Vi går derfor ind i en spændene fase, hvor værdien af det vi har bygget op for alvor skal materialisere sig i takt med etableringen af flere butikker,” siger Claus Walther Jensen.

Change har i dag 600 ansatte, hvoraf de 200 er danske arbejdspladser. Som virksomheden vokser, vil supportfunktionerne i Danmark også kræve flere ansatte.

”Det er vigtigt for væksten i Danmark, at vi kan skabe flere danske virksomheder med over 1.000 ansatte. Change har bestemt potentialet til at blive en stor dansk virksomhed, blandt andet fordi deres koncept er så skalerbart, som det er. De har brugt en årrække på at forfine deres produkt og koncept, og nu er de i gang med et markant vækstforløb,” siger Jens Mølby.

Fakta om Change

Claus Walther Jensen startede mærket Change med sin hustru Gitte Greil i 1997.

Den første butik blev åbnet i 2001.

Change har i dag over 200 butikker i 11 forskellige lande. I Danmark blot har Change 50 butikker.

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
lsl@vf.dk - 22 13 58 55

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2017 tilsammen mere end 63.500 ansatte.

Fordobling af kapital i business angel matching fonden European Angel Fund Denmark (EAF DK): 800 mio. kr. til investering i danske virksomheder3.10.2018 10:37pressemeddelelse

Investor Torben Frigaard Rasmussen har som en af fire engle indgået samarbejdsaftale med business angel matching fonden, som Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond står bag. Nu fordobler Vækstfonden sit engagement i fonden, og dermed kan danske startup- og vækstvirksomheder se frem til samlet 800 mio. kr. i investeringer via samarbejdet.

Robotinvestorer etablerer nyt globalt kraftcenter i Odense11.6.2018 08:06pressemeddelelse

Robotinvestorerne Enrico Krog Iversen og Vækstfonden samler nu tre af verdens fremadstormende robotvirksomheder til én ny kraftfuld, danskejet virksomhed. OnRobot bliver navnet på den ambitiøse satsning, som med hovedsæde i Odense vil bidrage til yderligere at styrke Danmarks førerposition i det hurtigt voksende globale marked for robotudstyr. Med en betydelig kapitalindsprøjtning på over 100 mio. kr. forventes OnRobot at blive frontløber inden for udvikling af robotapplikationer.