Change vil åbne 200 nye butikker i udlandet

Med tocifret millionlån fra Vækstfonden vil Change sætte turbo på internationaliseringen. Change forventer at åbne 200 nye butikker verden over de næste fem år, og med vækstrejsen har den danske lingerivirksomhed potentiale til at blive en af de næste store danske virksomheder.

Den danske lingerivirksomhed Change vil åbne 200 butikker de kommende fem år og derved fordoble omsætningen. Med et større tocifret millionlån fra Vækstfonden kan virksomheden fortsætte sin internationale ekspansion.

”Det er svært at blive en stor virksomhed, hvis du kun er i Danmark. Hvis man vil være en større retailvirksomhed, er man nødt til at fokusere internationalt. I Danmark har vi allerede 50 butikker, så det er begrænset, hvor mange flere vi kan åbne på de placeringer vi ønsker. De store udenlandske markeder derimod rummer enormt potentiale for os,” siger Claus Walther Jensen, stifter og administrerende direktør i Change.

Change er allerede i 11 lande over hele verden, og vil nu fokusere på særligt Canada og Tyskland som primære vækstmarkeder. Her har virksomheden allerede hhv. 17 og 12 butikker, der har bevist, at konceptet er bæredygtigt og profitabelt. Claus Walther Jensen forventer en fordeling med 140 nye butikker på det tyske marked og 60 nye butikker på det canadiske. Alle nye butikker vil blive placeret på topplaceringer.

”For os er det nu et spørgsmål om at rulle ud i de udvalgte markeder. Vi har bevist, at konceptet virker, så der er en lav risiko i forhold til, hvis vi åbner på nye markeder. Som virksomhed har vi i dag kontrol over hele værdikæden, styr på IT-infrastruktur samt en organisation, der kan skaleres. Så nu drejer det sig blot om at eksekvere,” siger Claus Walther Jensen.

”Change er en rigtig interessant virksomhed, fordi den har et stærkt brand med et stort eksportpotentiale. De har allerede vist, at konceptet fungerer godt internationalt, og det bemærkelsesværdige er, at virksomheden ikke ændrer sortimentet fra marked til marked, men at det kan appellere til retailkunder verden over,” siger Jens Mølby, udlånsdirektør i Vækstfonden.

Fysisk ekspansion kan gøre Change til en stor virksomhed

Siden første butiksåbning i 2001 har Change oplevet en konstant vækst. Virksomheden er vokset 12-13 procent om året de seneste 7 år, men nu vil de intensivere.

”At udvikle en retailvirksomhed i international skala er en tidskrævende og kapitalkrævende proces. Det tager år at udvikle og optimere konceptet, og det er forbundet med relativ stor risiko at etablere sig i nye markeder. Vores vækst skabes gennem nye butikker, og da vi har en forholdsvis stor, men fast omkostningsbase, vil vores indtjening accelere kraftigt i forbindelse med udrulning af flere butikker. Vi går derfor ind i en spændene fase, hvor værdien af det vi har bygget op for alvor skal materialisere sig i takt med etableringen af flere butikker,” siger Claus Walther Jensen.

Change har i dag 600 ansatte, hvoraf de 200 er danske arbejdspladser. Som virksomheden vokser, vil supportfunktionerne i Danmark også kræve flere ansatte.

”Det er vigtigt for væksten i Danmark, at vi kan skabe flere danske virksomheder med over 1.000 ansatte. Change har bestemt potentialet til at blive en stor dansk virksomhed, blandt andet fordi deres koncept er så skalerbart, som det er. De har brugt en årrække på at forfine deres produkt og koncept, og nu er de i gang med et markant vækstforløb,” siger Jens Mølby.

Fakta om Change

Claus Walther Jensen startede mærket Change med sin hustru Gitte Greil i 1997.

Den første butik blev åbnet i 2001.

Change har i dag over 200 butikker i 11 forskellige lande. I Danmark blot har Change 50 butikker.

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
lsl@vf.dk - 22 13 58 55

Strandvejen 104B

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:22:54 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.