Carl Ras vinder inklusionspris for at tage socialt udsatte i beskæftigelse

Socialt ansvar har altid været en naturlig del af dna’en i Carl Ras, som i mange år har hjulpet socialt udsatte borgere videre på arbejdsmarkedet gennem samarbejde med kommuner i hele landet. Nu hyldes engrosvirksomheden med specialprisen ’Danmarks Bedste Arbejdsplads til Inklusion’ af analyse - og konsulentvirksomheden Great Place To Work©. Carl Ras får samtidig sin hidtil bedste placering som nummer 2 i konkurrencen om Danmarks Bedste Arbejdspladser® inden for kategorien ’mellemstore virksomheder.’
Vedhæftede fotos må frit benyttes til omtale af Carl Ras. Fotokreditering: Carl Ras. Foto af assisterende lagerchef i Carl Ras, Peter Hald, der de seneste år har gjort en ekstra indsats for at tage socialt udsatte borgere i beskæftigelse på Carl Ras' centrallager i Herlev.

De seneste år har assisterende lagerchef i Carl Ras, Peter Hald, gjort en ekstra indsats for at hjælpe borgere, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, ind i firmaet og på centrallageret i Herlev – blandt andet gennem samarbejde med SamFocus, Jobcenter Ballerup og Jobcenter Herlev.

Siden da har Carl Ras løbende haft udsatte borgere, med forskellige sociale udfordringer, i praktik og løntilskud, som efterfølgende har resulteret i mange succesfulde fastansættelser.

Gennem samarbejde med Jobcenter Ballerup tog Peter Hald i 2020 for eksempel en medarbejder med paranoid skizofreni og en medarbejder, som led af depressioner, i praktik. Begge er i dag fastansat på centrallageret i Herlev og er glade for at opleve at være en del af et team, hvor de hver dag løfter et ansvar.

I dag består knap en tredjedel af centrallagerets 47 ansatte af medarbejdere, der tidligere har oplevet at være på kanten af arbejdsmarkedet. Peter Hald påpeger, at de alle varetager produktionsopgaver, på lige fod med resten af teamet på lageret, der alt sammen sikrer, at kunderne får de rigtige varer til tiden:

”Det kan medføre et ekstra ledelsesmæssigt ansvar fra min side at sikre, at de får ekstra støtte til deres individuelle behov, så de trives og motiveres i arbejdet. Men når det lykkes, giver det os nogle utrolig stabile og loyale medarbejdere. Mange af dem har været ansat hos os i flere år og bidrager både til effektivitet, kvalitetsbevidsthed og et godt socialt arbejdsmiljø på lige fod med deres kollegaer,” fortæller Peter Hald og tilføjer, at de generelt har ganske få medarbejderopsigelser på centrallageret.

”Jeg tror, de opnår en høj grad af loyalitet af at mærke en tro og anerkendelse fra en arbejdsplads, der giver dem en chance for, at kunne lykkes, når de tidligere har oplevet at blive ekskluderet fra arbejdsmarkedet.”

Har selv været på kanten af arbejdsmarkedet

Peter Halds store motivation for at drive arbejdet med inklusion i Carl Ras bunder også i, at han tidligere i livet selv har stået på kanten af arbejdsmarkedet.

”Min mor havde et alkoholmisbrug og døde, da jeg var 16 år gammel. Det resulterede i, at jeg i længere tid var en del af et dårligt miljø og endte bag tremmerne i nogle år. Efterfølgende kom jeg i arbejde og var i perioder på kontanthjælp. Men jeg brugte flere år på at finde ud af, hvad jeg skulle med mit liv,” fortæller han og tilføjer:

”Grundet min egen fortid betyder det meget for mig, at vi tager et socialt ansvar i Carl Ras. At jeg selv har været på den samme side gør, at jeg kan møde de her mennesker i øjenhøjde, og jeg har en anden indsigt og forståelse for deres udfordringer og behov. Samtidig har jeg selv prøvet at blive hjulpet på rette vej af mennesker, der troede på mig som person og kunne se, at jeg havde nogle faglige evner. Derfor er jeg også utrolig taknemmelig over for de ledere i Carl Ras, der havde troen på mig og gav mig muligheden for at indfri det potentiale, jeg besidder."

Peter Hald startede som vikar på Carl Ras’ centrallager i Herlev, hvor han 10 timer om ugen skulle sætte varer på plads, mens han sideløbende studerede til laborant efter at have færdiggjort en HF-uddannelse. Men fastansættelsen i Carl Ras kom ikke af sig selv. Til at starte med fik han tværtimod at vide, at det ikke kunne lade sig gøre:

”Det var selvfølgelig et hårdt slag for mig, men efter lidt tid gik jeg hjem og reflekterede over min egen arbejdsindsats. Og så tænkte jeg: ’hold op, hvor har jeg snakket meget, holdt mange pauser og røget mange cigaretter, imens jeg var på arbejde! Så jeg tog skeen i den anden hånd næste dag og begyndte at ændre på min adfærd. Efter tre dage slog jeg så rekorden for at lægge flest varer på plads,” fortæller Peter Hald, der efterfølgende endte med at blive fastansat som lagerassistent. 2 år efter blev han teamleder, og 2 år senere tiltrådte han sin nuværende stilling som assisterende lagerchef på centrallageret og har netop afsluttet en akademiuddannelse i ledelse.

”Det har krævet selvdisciplin og benhårdt arbejde for mig at nå hertil, hvor jeg står i dag. Derfor bruger jeg det tit som et eksempel over for medarbejderne, så de har en person at spejle sig i og kan se, at det faktisk godt kan lade sig gøre at ændre på sin livsstil. Dem, der har stået på kanten af arbejdsmarkedet, er afhængig af at få en ny chance et sted. Men de skal selv kunne lære at lykkes med det,” fortæller han.

Rummelig arbejdsplads med plads til alle

Carl Ras’ sociale indsats om at hjælpe udsatte borgere i beskæftigelse på centrallageret i Herlev har ført til, at engrosvirksomheden netop har vundet Great Place To Work©’sspecialpris ’Danmarks Bedste Arbejdsplads til Inklusion’.

”At vi vinder denne her pris, gør mig utrolig stolt. Det er en stor tilfredsstillelse og anerkendelse af, at vores arbejde giver mening. Men det kunne heller ikke være gjort uden alle teamlederne og kollegaer på centrallageret, der tager godt imod borgerne og tager dem med ind i vores fællesskab,” siger Peter Hald.

HR-Chef i Carl Ras, Tina Ziegler, tilføjer:

”Det understreger, at det menneskesyn, som vores organisation og kultur er bygget på, breder sig længere ud end os selv. Carl Ras er en rummelig virksomhed, der har plads til alle medarbejdere. Men det er ikke bare noget, vi siger – det er rent faktisk også noget, vi viser, at vi er.”

Trivsel og performance går hånd i hånd

Foruden inklusionsprisen har Carl Ras for femte år i træk placeret sig i top-10 i konkurrencen om Danmarks Bedste Arbejdspladser® i kategorien for mellemstore virksomheder. En konkurrence af Great Place To Work©, som Carl Ras i mere end 10 år har prioriteret at tage del i med formålet om at være branchens bedste arbejdsplads.

I år er Carl Ras endt med en 2. plads i konkurrencen, hvilket er virksomhedens hidtil bedste resultat.

”Vi er sindssygt stolte af årets flotte resultat og det konstante niveau, vi har formået at vedligeholde år efter år i konkurrencen. Det bekræfter os i, at vores fokus på både god trivsel og performanceledelse godt kan gå hånd i hånd og lade sig gøre. Tidligere havde vi hovedsageligt fokus på medarbejderes trivsel og arbejdsglæde, og vi var i tvivl om, om det ville falde, hvis vi satte lige så stort fokus på en forventning til deres performance og resultater. Men det har tværtimod vist sig at være det modsatte,” lyder det fra Gorm Rasmussen, Jan Teller og Jimmy Nordling Drevfors, der tilsammen udgør Direktionen i Carl Ras.

”Det ligger basalt i mennesket, at man gerne vil gøre en forskel og anerkendes for sit arbejde. Vi oplever derfor, at kulturen er blevet styrket, nu hvor det bliver italesat for medarbejderne, hvilken forskel de hver især gør i hverdagen for både kunder, leverandører og kollegaer. Det er årets resultat i Great Place To Work også et bevis på,” tilføjer de.

Foto af assisterende lagerchef i Carl Ras, Peter Hald.
Foto af medarbejdere på Carl Ras' centrallager i Herlev.
Foto af medarbejder på Carl Ras' centrallager i Herlev.
Foto af medarbejdere på Carl Ras' centrallager i Herlev.
Foto af Peter Hald og  medarbejder på Carl Ras' centrallager i Herlev.
Foto af Peter Hald og medarbejder på Carl Ras' centrallager i Herlev.
Foto af direktør, Jan Teller, administrerende direktør, Gorm Rasmussen, og CFO Jimmy Nordling Drevfors. Tilsammen udgør de Direktionen i Carl Ras.
Foto af Tina Ziegler, der er HR-chef i Carl Ras.
Foto af Direktionen sammen med Tina Ziegler, der er HR-chef i Carl Ras.

Carl Ras er er en familieejet og værdibaseret engrosvirksomhed og en af de største leverandører af værktøj, beslag og arbejdstøj til håndværkere, institutioner og industrien. I dag består Carl Ras af 19 butikker, en e-shop, apps til smartphone og iPad. Carl Ras består også af virksomheden 3 Aktive, som bl.a. leverer værktøj og tilbehør til bygge- og anlægsbranchen.

Carl Ras har siden 2010 prioriteret at deltage i konkurrencen Great Place To Work med en høj placering hvert år.

I 2019 vandt Carl Ras Københavns Erhvervspris for virksomhedens CSR-indsats, der sætter social og miljømæssig ansvarlighed højt på dagsordenen. I 2020 blev administrerende direktør i Carl Ras, Gorm Rasmussen, kåret til en af ”Årets Ejerleder” af PwC, Nykredit og Dansk Erhverv.

Om Great Place To Work©:

Great Place To Work® er en analyse- og konsulentvirksomhed, der hjælper arbejdspladser med at blive bedre ved at øge graden af tillid, stolthed og fællesskab. Great Place to Work® er repræsenteret i 60 lande verden over og har hovedkvarter i San Francisco, USA.

Det er 21. gang, at Great Place To Work® kårer Danmarks Bedste Arbejdspladser®. I alt har lidt mere end 25.000 medarbejdere på 117 danske virksomheder deltaget i undersøgelsen i 2022. Af disse opnår i alt 45 arbejdspladser i år en af de attraktive placeringer.