Carl Ras styrker håndværkeruddannelse på erhvervsskole i Afrika

Engrosvirksomheden Carl Ras har doneret brugt værktøj og maskiner i høj kvalitet til en erhvervsskole i Sierra Leone i Afrika. Det er sket i samarbejde med den humanitære organisation Ingeniører uden Grænser. Donationen af værktøj og maskiner styrker erhvervsskolens håndværkeruddannelse for unge med fysisk handicap, så de kan skabe et levegrundlag og en fremtid for dem selv i lokalsamfundet i Sierra Leone.
Vedhæftede billeder må frit benyttes ved omtale af Carl Ras. Foto af elever fra erhvervsskolen "’Opportunity Training Centre’ i Sierra Leone i Afrika, som Carl Ras har doneret brugt værktøj og maskiner til. Fotokreditering: Ingeniører uden Grænser.

Når professionelle håndværkere ligger vejen forbi deres lokale Carl Ras butik, tager flere deres brugte, overskudsværktøj fra byggepladsen og skurvognen med under armen. Carl Ras har nemlig en fast værktøjsindsamling, hvorigennem man kan aflevere sit brugte værktøj og maskiner til genanvendelse, som vil blive doneret til et godt formål.

”Størstedelen af vores kunder er professionelle håndværkere, der har behov for værktøj og maskiner i topkvalitet, som kan gøre en forskel i deres arbejdsdag. Det gamle kan til gengæld få nyt liv og gøre en kæmpe forskel for andre frem for at blive smidt ud og smeltet om til ingen verdens nytte, når det er brugt. Mange gange fejler værktøjet jo ikke noget, der er bare kommet en nyere model. Derfor er vi enormt glade for, at så mange håndværkere støtter værktøjsindsamlingen, så det brugte værktøj og maskiner får en recirkulation,” fortæller butikssælger og CSR-ambassadør i Carl Ras, Brian Nielsen, der har været primus motor på værktøjsindsamlingen i Herlev.

I sommers blev fire paller med 32 kasser fyldt op med svejsemaskiner, skruemaskiner, søjleboremaskiner, hamrer, topnøglesæt og meget mere fra værktøjsindsamlingen. Takket være Ingeniører uden Grænser blev det fragtet afsted på en container, som i november nåede frem til erhvervsskolen ’Opportunity Training Centre’ i Sierra Leone i Afrika.

Unge med fysisk handicap får en ligeværdig plads i lokalsamfundet

Erhvervsskolen ’Opportunity Training Centre’ består af forskellige værksteder, hvorigennem 60 unge med fysisk handicap bliver undervist og skolet til håndværksarbejde.

Erhvervsskolen har ingen midler til selv at indkøbe værktøj og maskiner og lever efter en minimal økonomi. Derfor glæder det Brian Nielsen, at de i Carl Ras har kunnet bidrage med en stor donation af værktøj og maskiner i høj kvalitet, som kan gøre en stor forskel for den tekniske erhvervsskole i Sierra Leone:

”Vi er utrolig glade for, at vi sammen med Ingeniører uden Grænser kan være med til at styrke undervisningen på erhvervsskolens tekniske værksted. Eleverne kan bruge værktøjet i undervisningen på værkstederne og til at producere produkter, de kan sælge for at skabe indkomst til skolen. Det giver mulighed for bedre uddannelse til skolens unge handicappede,” fortæller han.

Med bedre uddannelse får erhvervsskolens elever samtidig mulighed for at skabe et levegrundlag og en fremtid for dem selv i Sierra Leone:

”Mennesker med handicap lever under ekstremt trange kår i Sierra Leone ekskluderet fra samfundet, og hvor uddannelse ikke er en selvfølge. Mange er enten ikke uddannede, eller også er de lavt-uddannede og oplever, at det er svært at få job eller en plads i samfundet. Jo bedre uddannelse de får gennem erhvervsskolen, jo større er chancen for, at de kan få en ligeværdig plads i samfundet, så de kan konkurrere på lige fod med andre,” fortæller Ida Højgaard, der er projektleder hos Ingeniører uden Grænser, og som har været ansvarlig for fragten af værktøjet og maskiner til erhvervsskolen i Sierra Leone. Hun tilføjer:

”Skolen er derfor ovenud lykkelige for donationen af værktøj og maskiner, da det gør en stor forskel for dem at arbejde med ’nyt’ værktøj fremfor det gamle slidte, de havde før. Jo bedre rustet skolen er med udstyr i høj kvalitet til undervisningen, jo større er chancen for, at de unge kan komme tilbage til lokalsamfundet og skabe et liv uden at ende på gaden som tiggere. Det giver dem for eksempel mulighed for at starte egen virksomhed op i lokalområdet.”

Klar til at donere mere brugt værktøj og maskiner

Værktøjsindsamlingen kører fortsat i alle 18 Carl Ras butikker, så brugt værktøj og maskiner kan få nyt liv og genbruges. Men grundet corona pandemien er donationen i øjeblikket sat på pause.

Brian Nielsen påpeger dog, at donationen af det indsamlede værktøj fortsætter, så snart der bliver åbnet mere op for samfundet globalt:

”Lige nu har vi 6 paller fyldt op med brugt værktøj og maskiner liggende på vores lager, der bare venter på at komme afsted til genbrug, så snart det er muligt. Vi glæder os til at fortsætte værktøjsindsamlingen, så vi kan skabe mere værdi for udsatte samfundsgrupper.”

Et bidrag til den cirkulære udvikling

Siden Carl Ras startede værktøjsindsamlingen op i år 2016, har brugt værktøj og maskiner fra professionelle håndværkere og leverandører fået nyt liv i udviklingslande og blandt flere værksteder for udsatte i Danmark.

Det brugte værktøj og maskiner er blandt andet blevet doneret til jordskælvsramte områder i Nepal, Indien, Mozambique, Uganda, Sierra Leone samt Fredes Woodshop, Sydhavnskompagniet, Autismecentret Vest i Herning, Kofoed Skole og Repair Café Danmark.

Værktøjsindsamlingen er en del af Carl Ras’ CSR-indsats, som knytter sig til FN’s 12. verdensmål ’Ansvarligt forbrug og produktion.’

”Som handelsvirksomhed er vi medansvarlige for forbrugs- og produktionsadfærd af de varer, vi sælger. Det har været vigtigt for os, at lade vores ansvar udmønte sig i konkrete handlinger ved at præge vores leverandører og kunder til at tage ansvar for den værdikæde, vi samarbejder om. Værktøjsindsamlingen bygger på et værdikædesamarbejde og blev indledt med det for øje, at den dag, hvor vores leverandører er klar til at cirkulere deres produkter, der er vi klar som medspiller,” siger Martine Sig Rasmussen, der er CSR-ansvarlig i Carl Ras, og tilføjer:

”Med værktøjsindsamlingen bidrager vi til cirkulære løsninger, hvor fokus er på at genbruge, genanvende og bevare produktets værdi så længe som muligt. Ved at videregive vores kunders brugte værktøj og leverandørers overskudsprodukter til socioøkonomiske projekter, skaber vi samtidig værdi til udvikling af mennesker og deres lokalsamfund. Et fokus, som også er væsentligt for Carl Ras.”

Foto af elever ude foran erhvervsskolen "’Opportunity Training Centre’ i Sierra Leone i Afrika, som Carl Ras har doneret brugt værktøj og maskiner til. Fotokreditering: Ingeniører uden Grænser.
Foto af butiksmedarbejder ved podiet for værktøjsindsamlingen i Carl Ras butikken i Herlev. Fotokreditering: Carl Ras.

Om Carl Ras: Carl Ras har leveret værktøj og beslag til professionelle håndværkere og den danske byggebranche i 89 år. Virksomheden tæller i dag mere end 350 medarbejdere fordelt på 18 engroscentre i hele Danmark og har mere end 35.000 produkter på lager.

Carl Ras vandt Københavns Erhvervspris 2019 for virksomhedens CSR-indsats, der sætter etisk, social og miljømæssig ansvarlighed højt på dagsordenen. Læs mere om Carl Ras' CSR-indsats her

Om Ingeniører uden Grænser: Ingeniører uden Grænser er en teknisk humanitær organisation baseret på frivillige, der arbejder for at støtte udsatte befolkningsgrupper gennem tekniske, bæredygtige og lokale løsninger. Ingeniører uden Grænser sikrer adgang til rent vand og ordnede sanitære forhold, adgang til mad, et tag over hovedet og bæredygtig energi til lokalsamfundenes udvikling. Læs mere om Ingeniører uden Grænser her