Byggeriets omsætning trodsede corona og steg i marts

Omsætningen på hjemmemarkedet kom godt fra start i år, inden marts bød på markante dyk i flere brancher. Men byggeriet formåede at holde næsen i sporet med en lille fremgang i omsætningen i 1. kvartal, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

- Den store COVID-19-gyser i omsætningstallene ventes til gengæld i april, hvor den delvise nedlukning af økonomien for alvor vil kunne ses. Undtagelsen er dog den hårdt ramte hotel- og restaurationsbranche, hvor omsætningen allerede i marts lå 52 procent under omsætningen i marts sidste år, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Byggeomsætning steg 2,2 procent i 1. kvartal
Byggebranchen kom til gengæld helskindet gennem 1. kvartal.

- I marts holdt byggeriet stadig næsen i sporet og strøm til værktøjet, og omsætningen lå 4,4 procent højere end i marts 2019. Samlet i årets 1. kvartal er byggeriets omsætning steget med 1,4 mia. kr. Det svarer til en vækst på 2,2 procent i forhold til samme periode sidste år, siger Bo Sandberg.

I den kommende tid vil byggeriet få gavn af, at anlægsloftet i kommunerne er suspenderet i år, og at de almene boliger står foran en større renovering.

- Men i løbet af de næste kvartaler risikerer vi faldende efterspørgsel i det konjunkturfølsomme byggeri i takt med, at andre dele af erhvervslivet, fx eksportsektoren, ventes at skrue ned for investeringerne. Det vil ramme både borgernes og erhvervslivets lyst til at investere i renoveringer og nye byggerier, siger Bo Sandberg.

Momsfrister giver statistikudfordringer
Nu venter brancher, virksomheder og analytikere med ængstelse og spænding på april-omsætningstallene, der kommer om en måned.

- Men de vil være behæftet med større usikkerhed end normalt, da det jo politisk er besluttet at udskyde fristen for, hvornår virksomhedernes skal indbetale moms. Det er selvsagt positivt for virksomhedernes likviditet, men resultatet vil være en mere usikker omsætningsstatistik, der jo er baseret på de selvsamme momsindberetninger, siger cheføkonom Bo Sandberg fra Dansk Byggeri.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.