DI - Dansk Byggeri

Byggeriets omsætning tabte pusten i andet halvår 2019

2019 blev en todelt affære for omsætningen i bygge- og anlægsbranchen. Mens der i første halvår var smæk på omsætningen, bød andet halvår på mere beskeden vækst, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

I alt omsatte bygge- og anlægsvirksomhederne sidste år for 288 mia. kr. på hjemmemarkedet. Det var 11,8 mia. kr. mere end i 2018, svarende til en pæn procentvis vækst på 4,3 procent. Til sammenligning landede hele erhvervslivets vækst i omsætningen på 2,4 procent sidste år.

- På overfladen ser det godt ud. Men udviklingen dækker over en stigning i omsætningen på 7,5 procent i første halvår og en noget mere moderat fremgang på 1,5 procent i andet halvår, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Byggeriets opsving har toppet

Udviklingen i omsætningen bekræfter, at byggeriets opsving toppede i løbet af første halvår 2019.

- Boligbyggeriet er så småt på vej ned, mens der er et hul i markedet for vej- og baneanlæg. Omvendt holder renoveringsmarkedet dampen oppe. Den lave rente, mange bolighandler og et rekordstort antal låneomlægninger fik flere til at renovere deres bolig sidste år, siger Bo Sandberg.

Ifølge Dansk Byggeri bekræfter de nye, moderate omsætningstal for bygge- og anlægsbranchen i 2. halvår 2019 den samme tendens til opbremsning, som andre nøgletal også har vist. Manglen på arbejdskraft er gået ned, der er færre forgæves rekrutteringer, og Dansk Byggeris eget arbejdsmarkedsbarometer har også i 2019 bevæget sig længere ned i det gule felt efter i en periode i 2018 at være tæt på det røde felt.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, 20 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02