Byggeriets omsætning holdt også skindet på næsen i april

Mens erhvervslivets samlede omsætning på hjemmemarkedet dykkede med knapt ni procent i de første corona-måneder marts og april, holdt byggeriet næsen i sporet og strøm til værktøjet. Samlet i årets første fire måneder er byggeriets omsætning steget med 2,4 procent. I løbet af de kommende kvartaler ventes dog tyndere ordrebøger.

- Byggeriet udgør sammen med landbruget et af de få omsætningsmæssige lyspunkter i april. Byggeomsætningen voksede beskedent med 0,7 procent i april i år sammenlignet med april 2019, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Byggeriet er altså kommet helskindet gennem den første fase af coronakrisen. Mange virksomheder oplevede annullerede ordrer i starten af krisen.

- Men de fleste virksomheder har stadig opgaver i ordrebogen, først og fremmest fordi kun få byggepladser blev lukket, da meget af den øvrige samfundsøkonomi lukkede ned. Hertil kommer, at det suspenderede anlægsloft i kommunerne har haft positiv effekt på omsætning og beskæftigelse, siger Bo Sandberg.

- Men på nogle kvartalers sigt risikerer vi stadig faldende efterspørgsel i det konjunkturfølsomme byggeri i takt med at eksportsektoren skruer ned for investeringerne. De tyndere ordrebøger hos rådgivere og arkitekter vil også ramme entreprenørerne, siger cheføkonomen.

Nogle brancher har mistet mellem 60 og 70 procent af omsætningen i april
Zoomer vi ud på det samlede erhvervslivs omsætning på hjemmemarkedet, så styrtdykkede den med 8,6 procent i april i år sammenlignet med april 2019.

- Men med tanke på, at vi i april oplevede den største økonomiske katastrofeopbremsning i fredstid, er det reelt nok billigt sluppet. Dette facit dækker dog over voldsomme forskelle fra branche til branche, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

-I april lå omsætningen i den hårdt plagede hotel- og restaurationsbranche 66 procent under niveauet i 2019, mens omsætningen i kultur og fritid lå 70 procent under april 2019. Men også brancher som industri og handel/transport mistede begge hjemmemarkedsomsætning for 10 procent i april, mens erhvervsservice var nede med 14 procent i den sorte april måned.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.