Byggeriets omsætning flader ud

2019 har været en todelt affære for omsætningen i bygge- og anlægsbranchen. Mens der i første halvår var smæk på omsætningen, bød andet halvår reelt på nulvækst, viser tal fra Danmarks Statistik.

I alt steg bygge- og anlægsvirksomhedernes omsætning 3,8 procent i løbet af de første 11 måneder af 2019. På overfladen ser det godt ud, men udviklingen dækker over en stigning i omsætningen på 7,4 procent i årets første seks måneder, mens fremgangen i andet halvår var på blot 0,1 procent.

- Udviklingen i omsætningen bekræfter, at byggeriets opsving toppede i løbet af første halvår 2019. Både boligbyggeriet og vej- og baneanlæg er så småt begyndt at pege nedad, mens renoveringsmarkedet til gengæld holder dampen oppe. De lave renter, mange bolighandler og et rekordstort antal låneomlægninger fik flere til at renovere deres bolig, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Han vurderer, at den flade omsætning i byggeriet er til at leve med efter seks år med ubrudt fremgang.

- Håbet er stadig, at byggeriet kan komme til at opleve noget så sjældent som en blød landing, som der ellers ikke er tradition for i branchen, siger cheføkonomen.

Pæn vækst på hjemmemarkedet

Ser man på omsætningen på det samlede hjemmemarked, var der i de første 11 måneder af 2019 en forholdsvis pæn vækst på 2,4 procent.

- Det bekræfter, at både hjemmemarkedet og eksporten er med til at holde opsvinget i gang, siger Bo Sandberg.

Det er især servicesektoren, der har haft en høj vækst. Hoteller og restauranter har øget omsætningen med 4,8 procent, tæt efterfulgt af videnservice med en stigning på 4,7 procent og rengøring/operationel service med en stigning på 4,6 procent. Omvendt har transportsektoren haft den laveste vækst i omsætningen i 2019 med en stigning på 0,4 procent, hvilket er lavere end inflationen.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94