Byggeriets forventninger til fremtiden faldt allerede før coronakrisen ramte

Danmarks Statistik har offentliggjort konjunkturbarometer for marts, som giver et godt øjebliksbillede af branchens tilstand, lige før coronakrisen for alvor ramte Danmark. Men selv om langt de fleste besvarelser fra virksomhederne er indsamlet i begyndelsen af marts, før de var direkte påvirket af krisen, er byggeriets forventninger faldet.

Danmarks Statistiks månedlige konjunkturindikator er faldet fra -4 i april til -8 i marts. Men Dansk Byggeri venter, at faldet bliver langt større.

- I takt med at lukket-skiltene i butikkerne og andre dele af erhvervslivet skyder op med stor hast, og i takt med at ledigheden i marts er steget hurtigere end på noget tidspunkt siden depressionen i 1930´erne, er erhvervslivets fremtidsforventninger naturligvis også på vej ned i dybfryseren. Vi har desværre kun set starten, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Over 90 procent af besvarelserne i Danmarks Statistiks måling af erhvervstilliden er indsamlet før 11. marts, hvor den delvise nedlukning af samfundet for alvor satte ind. Men det giver ifølge Bo Sandberg et rigtig godt øjebliksbillede af, hvilke udfordringer bygge- og anlægsbranchen stod overfor, lige før coronapandemien ramte for alvor.

20-20-20 i begyndelsen af 2020
- Det er interessant, at lige før coronakrisen for alvor ramte dansk økonomi, var der i begyndelsen af marts tre aktuelle udfordringer for byggeriet, der var præcis lige store: 20 procent af virksomhederne manglede efterspørgsel, 20 procent manglede arbejdskraft og hele 20 procent blev også begrænset i produktionen på grund af følgevirkningerne af vandmasserne i den våde vinter, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Udfordringerne i starten af marts underbygger altså ifølge Dansk Byggeri, at toppen af opsvinget i bygge- og anlægsbranchen allerede var nået i løbet af 2019.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.