Byggerier kan fortsætte trods forsamlingsforbud

Det nye forbud mod, at man er mere end 10 mennesker sammen offentligt gælder ikke byggepladser. Det oplyser Dansk Byggeri, der opfordrer virksomheder og ansatte til at tage en række forholdsregler for at undgå, at medarbejdere og andre bliver udsat for smitte med coronavirus.

- Forbuddet mod at samles mere end 10 personer ved offentlige arrangementer og begivenheder trådte i kraft onsdag formiddag. Men arbejdet på landets byggepladser kan godt fortsætte. En byggeplads er ikke offentlig, derfor gælder reglen ikke her, siger afdelingschef i Dansk Byggeris juridiske afdeling Louise Dahl Krath Jensen.

Dansk Byggeri sender samtidig en indtrængende opfordring til virksomhederne.

- Vi opfordrer virksomhederne til at forsøge at efterleve 10-personersgrænsen, hvor det er muligt, for at undgå spredning af smitte. Det kan især være vigtigt at huske på, når man holder pause. Her opfordrer vi til, at man holder sine pauser forskudt og generelt indretter arbejdet, så der er god afstand mellem medarbejderne og minimum to meter, siger Louise Dahl Krath Jensen.

Gode råd til at begrænse smitte

For at mindske risikoen for smitte på blandt andet byggepladser har Dansk Byggeri lavet en vejledning med en række forholdsregler.

- Her opfordrer vi blandt andet til, at man vasker hænder grundigt og spritter arbejdsredskaber og maskiner af jævnligt. Hvis et møde kan klares over telefonen eller Skype, er det helt sikkert også at foretrække. Det er også en god ide at klæde om enkeltvis, siger Louise Dahl Krath Jensen, afdelingschef i Dansk Byggeris juridiske afdeling.

Louise Dahl Krath Jensen oplever, at virksomhederne udviser stort samfundssind og i høj grad har taget forholdsreglerne til sig.

Du kan læse flere råd fra Dansk Byggeri her

Afdelingschef Louise Dahl Krath Jensen, lkr@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 18
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.