Byggebranchen kommer ud af coronaåret 2020 med høj beskæftigelse

Efter et forår og en forsommer hvor hele byggebranchen – og især installationsbranchen – holdt vejret, har 2. halvår bragt branchen tilbage i 5. gear. Beskæftigelsen lå ved udgangen af året på 181.200.
Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Byggebranchen har været en af de brancher, der har haft mulighed for at arbejde praktisk talt hele vejen gennem coronakrisen. Det betyder også, at branchen som helhed lukker 2020 med 181.200 beskæftigede, når man tager højde for sæsonudsving. Heraf står installationsbranchen for 48.800 beskæftigede.

”Installationsbranchen lukker tårnhøjt og tangerer faktisk samme niveau, som vi lukkede 2019 med. Man har så at sige bare revet et år ud af kalenderen og er nu tilbage på sporet,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal.

Økonomien var stærk, inden coronakrisen ramte, og installationsbranchen var i fuld sving med rekordhøj beskæftigelse inden for elinstallation og den højeste beskæftigelse inden for vvs- og blikkenslagerområdet siden 2008. Udover byggeentreprenørerne blev hele byggebranchen særligt i 2. kvartal 2020 ramt af et dyk i beskæftigelsen, men allerede i 3. kvartal begyndte pilen småt at pege opad igen.

”De politiske signaler, der blev sendt i løbet af 2020, har været med til at skabe tillid til fremtiden. Både et øget anlægsloft i kommunerne, flere frigivne midler fra Landsbyggefonden til renovering af almene boliger og stærkere grønne takter – fx med bygningspuljen målrettet danskere, der ønsker at udskifte oliefyr og naturgas med en varmepumpe – har haft en effekt,” siger Maria Schougaard Berntsen og fortsætter:

”Installationsbranchen arbejder derudaf og knokler ikke bare for dens egne virksomheder og for medarbejderes skyld – men også for hele Danmark. Mange af de løsninger, branchen kan levere, er svaret på både den grønne omstilling og på, hvordan vi kan åbne landet igen efter coronakrisen ved hjælp af eksempelvis håndfri installationer, så kontaktfladerne og dermed smittespredningen reduceres,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.