Byggeboom, uddannelse og bæredygtighed på dagsordenen

Regionens udbudspolitik, grøn omstilling og erhvervsuddannelser var i fokus, da regionsrådsformand Anders Kühnau mødtes med de to formænd for henholdsvis DI Dansk Byggeri Midt-Vest og DI Dansk Byggeri Østjylland, Michael H. Nielsen og Michael Ancher.

Udover de meget store hospitalsbyggerier kunne Anders Kühnau berette om en lang række byggeplaner, som regionen planlægger frem mod 2030. Af større projekter blev bl.a. nævnt nybyggeri og renovering af hospitalerne i Randers og Silkeborg, en ny psykiatri i Viborg samt bygningseftersyn og energirenoveringer på regionens ejendomme.

- Det er godt, Midtjylland tænker så langt frem, og vi glæder os i byggebranchen til at svinge murerske og hammer for regionen. Men vores klare budskab til regionen var også, at de tilrettelægger arbejdet så det bliver så enkelt som muligt at byde ind på opgaverne, siger Michael H. Nielsen, der er formand for DI Dansk Byggeri i Midt- og Vestjylland. Han uddyber, at det især drejer sig om at bruge de standardaftaler, som byggeriets parter har udarbejdet i AB18.

Region Midtjylland har et særligt fokus på, at fremtidens arbejdskraft er til stede. Det betyder, at der på tværs af hele regionen skal være et øget fokus på erhvervsuddannelserne.

- Vi ser et stort potentiale i at motivere den store gruppe af unge, der hverken kommer i gang med en uddannelse eller med et lærlingeforløb til at søge ind på erhvervsuddannelserne, siger Anders Kühnau. Han indbød til udvidet samarbejde med byggeriet om synliggørelse af de spændende jobmuligheder, ikke mindst i en tid, hvor bæredygtighedsdagsordenen både kræver nye kompetencer og giver nye muligheder.

Den bold greb de to DI Dansk Byggeriformænd.

- Vi har allerede partnerskaber med en lang række kommuner for at sikre fødekæden af fremtidig arbejdskraft, og tager meget gerne en dialog med regionen også, siger Michael Ancher, formand for DI Dansk Byggeri Østjylland.

Regionsrådsformand Anders Kühnau, tlf. 2360 2768
Tømrermester Michael Ancher, formand DI Dansk Byggeri Østjylland, tlf. 4030 4370
Entreprenør Michael H. K. Nielsen, formand DI Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, tlf. 3016 3010

Om DI Dansk Byggeri:

DI Dansk Byggeri er et branchefællesskab for 6.300 virksomheder inden for byggeri, anlæg og byggeindustri. Medlemsvirksomhederne beskæftiger 73.000 medarbejdere og omfatter såvel udførende virksomheder som materialeleverandører.

Læs mere: www.danskindustri.dk/brancher/di-dansk-byggeri/