BWIndustrie optimoi purseenpoiston prosessit uudella UR16e:llä

BWIndustrie asensi työstökeskukseensa UR16e-cobotin automatisoimaan 4–14-kiloisten metalliosien purseenpoiston. Automatisoinnin ansiosta BWIndustrien tuotannon laatu on parantunut olennaisella tavalla, ja työntekijöiden tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat vähentyneet, koska painavia osia ei tarvitse enää käsitellä manuaalisesti.

Ennen UR16e:n asentamista metalliosien purseenpoisto oli BWIndustrien käyttöhenkilökunnan työtä. Paljon tarkkuutta vaativa purseenpoisto on kuitenkin rasittava tehtävä, jossa käsitellään satojen kilojen edestä osia päivästä. Tästä seurasi monia tuki- ja liikuntaelinten sairauksia.

Universal Robots oli BWIndustrielle jo tuttu (viisi robottia vuodesta 2011 lähtien), joten siihen otettiin jälleen yhteyttä, kun tuli aika automatisoida koneistettujen osien purseenpoiston toiminnot. Yritys tuottaa vuodessa 300–300 000 osan sarjoja, ja prosessin toistettavuus haluttiin taata.

Ongelmat ratkaistiin ja purseenpoisto optimoitiin asentamalla BWIndustrien tuotantolinjalle UR16e-yhteistyörobotti, joka käsittelee metalliosat ja huolehtii koko purseenpoistoprosessista. Käyttöhenkilökunta suorittaa ohjelmoinnin etänä TCP-kaukotoiminnolla.

Vaikka kooltaan, painoltaan ja muodoltaan hyvin erilaiset osat voivat olla haastavia ihmisille, ne eivät ole sitä coboteille. UR16er on ohjelmoitu poistamaan purseet kaikista BWIndustrien työstämistä osista. Cobotin ohjelmointi osoittautui erittäin nopeaksi, koska BWIndustrie on käyttänyt Universal Robotsin yhteistyörobotteja jo useita vuosia.

"Koska meillä oli jo valmiiksi kokemusta Universal Robotsin tuotteista, pystyimme suorittamaan asennuksen ennätysajassa", kertoo BWIndustrien robotiikan ja huollon päällikkö Raphaël Schwartz. "Sovellus otettiin tuotantoon noin kahdessa viikossa!"

Cobotti on sijoitettu osittain avoimeen soluun, jossa on useita kiinteitä purseenpoistotyökaluja (jyrsimiä, nauhahiomakone, hiomalaikkoja jne.). Käsiteltävä osat toimitetaan soluun suojavyöhykkeen kautta.

UR16e poimii osan ja tuo sen purseenpoistotyökalujen luo. Käsittely kestää alle minuutin, minkä jälkeen cobotti asettaa osan valmiiksi käsiteltyjen osien tilaan.

BWIndustrien tekninen käyttöhenkilökunta piti arvossa cobotin luontaista joustavuutta ja erityisesti e-Series-sarjan cobottien ohjelmointia ulkoisella työkalulla, koska tehtävänä oli ihmisen monimutkaisten liikkeiden ohjelmoiminen cobotille. He pystyivät ohjelmoimaan cobotin käsittelemään monenlaisia tuotteita, myös kooltaan, malliltaan ja painoltaan hyvin erilaisia osia. Cobotti takaa tuotannon tasaisen laadun ilman vaihtelua. Lisäksi työntekijät voivat työlään ja vaikean tehtävän sijaan tehdä mielekkäämpiä ja terveydelle vähemmän vaarallisia töitä, kuten koneen ohjausta tai laadunvalvontaa.

Automaation tuomat ratkaisut

• Vähemmän tuki- ja liikuntaelinsairauksia
  • Kooltaan, painoltaan ja muodoltaan erilaisten osien purseenpoisto
  • Tuotantolinjan päässä olevan tehtävän täysi automatisointi robotin pienen koon ansiosta
  • Cobotin luotettava toistettavuus on parantanut laatua

Tärkeimpiä arvonmuodostustekijöitä

• Helppo ohjelmointi
  • Intuitiivinen käyttöliittymä lyhentää harjoitteluaikaa
  • Integraatio kahdessa viikossa
  • Sovelluksen joustavuus

Yhteistyörobottien hoitamat tehtävät

• Purseenpoisto, poimiminen ja asettaminen

Myynnin kehityspäällikkö Antti Lumme
Universal Robots
anlu@universal-robots.com

Universal Robots
Universal Robots perustettiin vuonna 2005 tuomaan robottitekniikka kaikkien saataville kehittämällä pieniä, käyttäjäystävällisiä, kohtuuhintaisia ja joustavia teollisuusrobotteja, joita on turvallista käyttää. Ensimmäinen yhteistyörobotti (cobotti) julkaistiin vuonna 2008, ja siitä lähtien yritys on kasvanut huomattavasti käyttäjäystävällisillä coboteilla, joita myydään maailmanlaajuisesti. Yhtiö, joka on osa Teradyne Inc. pääkonttori sijaitsee Odensessa, Tanskassa ja tytäryhtiöt ja aluetoimistoja Yhdysvalloissa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Tšekissä, Puolassa, Unkarissa, Romaniassa, Venäjällä, Turkissa , Kiina, Intia, Singapore, Japani, Etelä-Korea, Taiwan ja Meksikossa. Vuonna 2018 Universal Robotsin liikevaihto oli 234 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria. Lisätietoja on verkkosivustollamme www.universal-robots.com ja blogissamme blog.universal-robots.com.

Tietoja BWIndustriesta:
Vuonna 2009 perustettu BWIndustrie toimii Itä-Ranskassa, ja sen Sarrebourgin tuotantolaitoksessa työskentelee noin neljäkymmentä henkilöä. Yhtiö on erikoistunut CNC-työstettävien mekaanisten osien sarjojen alihankintaan. Asiakkaita on esimerkiksi auto-, hydrauliikka- ja elektroniikkateollisuudessa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Grouleff Communications

Topplacering til dansk robotvirksomhed med effektivt våben mod corona-smittespredning15.6.2020 13:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er international hæder til Blue Ocean Robotics for UVD Robots med den revolutionerende opfindelse af en robot med ultraviolet lys til uskadeliggørelse af coronavirus samt andre virusser og bakterier. Robotics Business Review kårer nyskabelsen som en af de allervigtigste i verden på sin årlige prestigefyldte liste, RBR50, der inkluderer de 50 mest indflydelsesrige robotvirksomheder i verden. Teknologiens sundhedsmæssige gevinst og dermed vækstpotentialet på verdensmarkedet for den ubemandede desinfektionsrobot er kolossalt stort: UVD Robots kan eliminere smitterisiko fra overflader og luften på hospitaler, hoteller, kontormiljøer, fødevare- og farmaceutisk industri samt lufthavne, skoler, butiks-, pleje- og fitnesscentre m.m.