BWIndustrie optimerar sina avgradningsprocesser med nya UR16e

På BWIndustrie har man framgångsrikt installerat en UR16e-cobot på sin bearbetningsavdelning och automatiserat avgradningen av metalldelar med en nyttolast på 4 till 14 kg. Som ett resultat av detta har BWIndustrie förbättrat sin produktion med oöverträffad kvalitet och en minskning av belastningsskador bland sina anställda som inte längre behöver hantera tunga laster manuellt.

BWIndustrie er et selskap i Øst-Frankrike, som spesialiserer seg på underleveranser av mekaniske deler.

Før installasjonen av UR16e, ble prosessen med avgrading av metalldelene utelukkende utført av BWIndustries operatører. Men avgrading, som krever mye presisjon, er en slitsom oppgave og en kilde til muskel- og skjelettsykdommer knyttet til håndteringen av hundrevis av kilo med deler hver dag.

BWIndustrie, som allerede er kjent med Universal Robots (de har installert fem roboter siden 2011), har nok en gang kontaktet Universal Robots, denne gangen for å optimalisere og automatisere aktivitetene med avgrading, som består av å fjerne filer fra maskinerte deler. Selskapet produserer serier med 300 til 300.000 deler i året, og ønsket å garantere repeterbarheten ved prosessen.

For å løse disse problemene og optimalisere avgradingen, har BWIndustrie installert en UR16e samarbeidende robot på sin produksjonslinje, der den håndterer metalldelene og tar seg av hele avgradingen. Programmeringen utføres fjernstyrt av operatørene via en TCP fjernstyrt funksjon.

Mens den store variasjonen i størrelsen, vekten og formen på delene kan være problematisk for menneskelige operatører, er det ikke noe problem for en samarbeidende robot. UR16e er programmert til å avgrade alle deler som håndteres hos BWIndustrie. Programmeringen av den samarbeidende roboten viste seg å være ekstremt rask, siden BWIndustrie har brukt Universal Robots’ samarbeidende roboter i flere år.

«Takket være vår erfaring med Universal Robots var vi i stand til å fullføre denne installasjonen på rekordtid», forklarer Raphaël Schwartz, sjef for robotikk og vedlikehold i BWIndustrie. «Programmet ble satt i produksjon i løpet av bare 2 uker!»

Den samarbeidende roboten er plassert i en halvåpen celle med flere faste avgradingsverktøy (fresere, båndslipere, slipeskiver, osv.). En buffersone brukes til å forsyne cellen med deler som skal avgrades.

UR16e plukker opp delen og plasserer den foran avgradingsverktøyet. Operasjonen tar mindre enn et minutt, etter dette flyttes delen til det dedikerte stedet for behandlede deler.

Kombinert med robotens naturlige fleksibilitet, gjør den fjernstyrte TCP-funksjonen til de samarbeidende robotene i e-Series det mulig å programmere UR16e med et ekstern verktøy, noe som ble spesielt verdsatt av BWIndustries tekniske operatører, som reproduserer de komplekse bevegelsene til operatøren. De var i stand til å programmere den samarbeidende roboten til å behandle et bredt spekter av produkter, herunder deler som varierer mye i størrelse, utforming og vekt. Den samarbeidende roboten garanterer en jevn produksjonskvalitet uten avvik. I tillegg kan ansatte som tidligere ble tildelt denne vanskelige oppgaven, nå ta på seg oppgaver som er mer givende og mindre skadelige for helsen, som for eksempel maskinstyring eller kvalitetskontroll.

Utfordringer med automatisering blir løst

• Mindre forekomst av muskel- og skjelettsykdommer hos ansatte
  • Avgrading av deler med stor variasjon i størrelse, vekt og form
  • Fullstendig automatisering av en applikasjon ved enden av linjen er gjort mulig fordi roboten er liten av størrelse
  • Bedre kvalitet takket være repeterbarheten til den samarbeidende roboten

Sentrale verdidrivere

• Enkel programmering
  • Intuitivt brukergrensesnitt for å redusere opplæringstiden
  • Integrering i løpet av to uker
  • Applikasjonens fleksibilitet

Oppgaver som løses med samarbeidende roboter

• Avgrading, plukk og plasser
Video fra BWIndustrie

Bilder

Om Grouleff Communications

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Om Universal Robots
Universal Robots ble grunnlagt i 2005 for å gjøre robotteknologi tilgjengelig for alle ved å utvikle små, brukervennlige, rimelige og fleksible industriroboter som er trygge å jobbe med. Siden den første samarbeidende roboten (cobot) ble lansert i 2008, har selskapet opplevd en betydelig vekst, og den brukervennlige samarbeidende roboten selges nå over hele verden. Selskapet, som er en del av Teradyne Inc., har hovedkontor i Odense i Danmark og har datterselskaper og regionale kontorer i USA, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Tsjekkia, Polen, Ungarn, Romania, Russland, Tyrkia, Kina, India, Singapore, Japan, Sør-Korea, Taiwan og Mexico. I 2018 hadde Universal Robots en omsetning på 234 millioner amerikanske dollar. For mer informasjon, vennligst besøk www.universal-robots.com eller les vår blogg på blog.universal-robots.com.

Om BWIndustrie:
BWIndustrie, som ble grunnlagt i 2009 og er basert i Øst-Frankrike, har rundt 40 ansatte i Sarrebourg. Selskapet er en underleverandør av mekaniske seriedeler, produsert i CNC-maskineringssentre. Det har mange kunder fra ulike bransjer som f.eks. bilindustrien, hydraulikk og elektronikk.

Følg saker fra Grouleff Communications

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grouleff Communications på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grouleff Communications

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.