Brug for at vække danskernes grønne bevidsthed

Kombinationen af manglende lyst til at energirenovere og et alt for optimistisk indtryk af vore boligers energitilstand er ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne en skidt cocktail for den grønne omstilling.
Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

29 procent af landets boligejere ser ingen grund til at energioptimere deres bolig. Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som er udarbejdet af analysefirmaet YouGov på vegne af Schneider Electric. Dermed ligger svaret på præcis samme niveau som i tilsvarende undersøgelser de seneste tre år.

Resultaterne svarer godt til det billede, der blev tegnet i en befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne i slutningen af 2020. Den viste, at hele 83 procent af boligejerne mener, at deres boliger er i gennemsnitlig eller bedre energimæssig stand.

”Den manglende lyst til at energirenovere og det overdrevent positive selvbillede af vores boligers energistand er dårligt nyt for den grønne omstilling. Og det understreger behovet for at styrke oplysningsindsatsen overfor boligejerne – især med tanke på, at over halvdelen af de energimærker, der udstedes til danske boliger, får vurderingen D eller dårligere,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Han peger på, at boligejerne har en helt central rolle i kampen for at nå det nationale mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

”Hvis ikke vi sørger for at effektivisere energiforbruget i vores hjem, bliver den grønne omstilling simpelthen for dyr at gennemføre. Derfor er det også afgørende, at boligejerne både oplyses og motiveres til at påtage sig en mere aktiv rolle,” siger Simon O. Rasmussen.

Og det kan lade sig gøre at vække boligejernes grønne bevidsthed. Det understreges ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne af den overvældende interesse for støtten fra Bygningspuljen – der bl.a., giver tilskud til boligejere, som ønsker at udskifte oliefyr eller naturgas med en varmepumpe. Da den seneste tilskudsrunde blev gennemført i starten af april, blev alle pengene således revet væk på blot et halvt døgn.

”Når mange tusinde ansøgere må gå forgæves, virker det voldsomt demotiverende på lysten til at bidrage til den grønne omstilling. Men den folkelige opbakning er et centralt element, hvis vi skal lykkes med at opfylde 70 procents-målsætningen. Så der er god grund til at se nærmere på, hvordan vi kan sammensætte ordningerne – fx ved at sænke tilskudssatserne en tak så flere ansøgere hjælpes i mål med de grønne projekter,” siger Simon O. Rasmussen.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.