Broget og voksende skare står i kø ved supermarkedsdisken for at bekæmpe madspild

NYT POLITIKERBESØG: Folkekirkens Nødhjælps Wefood-koncept er på kort tid blevet en ombejlet partner i forskellige sektorers forsøg på at finde gode løsninger på et udbredt problem. Både virksomheder, politikere, forskningsverdenen og organisationer vil nyde godt af erfaringerne fra det populære supermarked, der sælger overskudsmad billigt.
Foto: Benita Marcussen. Åbningen af Wefood på Nørrebro, 2016

Det er ikke kun madvarer med en snarlig udløbsdato eller mindre skavanker, der i den seneste tid er langet over disken i Folkekirkens Nødhjælps Wefood-butikker. Det er i lige så høj grad selve ideen om at anvende overskudsmad på en smart måde og til et godt formål, der har været en supersællert i mange lag af samfundet.

På torsdag den 25. april får Wefood-butikken på Nørrebro i København således endnu et fornemt besøg – denne gang af Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget Morten Løkkegaard og finansminister Kristian Jensen, som har inviteret sig selv inden for i den nyskabende købmandsbutik.

Morten Løkkegaard siger om madspild:

’Hver enkelt europæer smider årligt 173 kg mad direkte i skraldespanden. Det er et stort etisk problem i et velhavende samfund. I EU ser vi nu på, om det kan gøres lettere at donere mad med nye momsregler på området. Det vil gøre det meget lettere for butikker og andre at donere mad til nogle af de mest trængende i samfundet. I Danmark er Wefood et godt og meget konkret initiativ rettet mod den almindelige forbruger, og med det har Folkekirkens Nødhjælp gjort et kæmpe stykke arbejde for at fremme dagsordenen - det kan vi lære noget af i hele Europa.’

Og Kristian Jensen tilføjer:

’Det er spild af ressourcer at smide god mad væk, som vi har brugt energi på at producere, transportere og tilberede. Mine forældres generation kunne aldrig drømme om at smide god mad væk. Det er den respekt for maden, som vi skal tilbage til.’

Nye partnerskaber mod madspild, tænketank og finsk filial

Og det er ikke kun det politiske segment, der har fået øjnene op for Wefood-konceptet. Kort før påske indgik Folkekirkens Nødhjælp en ny leverandøraftale med websupermarkedet nemlig.com.

”I nemlig.com vil vi være med til at gøre en forskel for at sikre mindst muligt madspild i dagligvarebranchen. Derfor er vi også enormt stolte og glade for at kunne støtte Wefood med overskudsvarer, der kan gøre en forskel og hjælpe Folkekirkens Nødhjælp i deres arbejde,” siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Generalsekretær Birgitte Qvist Sørensen er desuden blevet udnævnt til at sidde i bestyrelsen for en tænketank, der skal forebygge madspild og fødevaretab. Tænketanken er nedsat og bestyrelsen udpeget af Miljø- og Fødevareministeriet. Den skal som noget af det første udpege de øvrige medlemmer blandt myndigheder, virksomheder, organisationer og i forskningsverdenen.

Kigger man uden for landets grænser, har konceptet også allerede sat konkrete spor – idet Folkekirkens søsterorganisation, Finn Church Aid i 2018 åbnede det første overskudssupermarked i Finland, modelleret med Wefood som forbillede.

Det er kun kort tid siden, at hhv. fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og klima- og energiordfører for Socialdemokratiet, Jens Joel, var på besøg i Folkekirkens Nødhjælps madspildsbutik på Vesterbro Torv i Aarhus.

’Vi er selvfølgelig rigtig stolte over, at vi har udviklet og med så stor succes lanceret et koncept, som i den grad vækker genklang på så mange forskellige niveauer – samtidig med at succes’en giver os mulighed for at hjælpe verdens fattigste. Men allermest er vi glade for, at så mange er optaget af den dagsorden, der handler om at komme unødigt spild af fødevarer til livs i vores del af verden,’ siger Birgitte Qvist-Sørensen, Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Foto: Benita Marcussen. Åbningen af Wefood på Nørrebro, 2016