Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilken forsikring der dækker, hvis man får stjålet sit brænde fra carporten? Hvordan man gør sin båd klar til vinteren og om der er forsikringsdækning, hvis båden ligger i vandet hele året? Og hvordan man er stillet, hvis forsikringsselskabet ikke kan skaffe de reservedele der er nødvendige?
Unsplash - David Lindahl

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på mail fo@fogp.dk, telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for oktober:

Spørgsmål - Dækker min forsikring, hvis mit brænde bliver stjålet fra min carport?

Kære Brevkasse

Jeg var så heldig at få fyldt godt op i min brændestabel, inden priserne stak helt af, men jeg er lidt bekymret for, hvordan min forsikring dækker, hvis det bliver stjålet.

Jeg bor i et almindeligt parcelhus, hvor brændet står stablet bagerst i carporten. Vores bil skærmer selvfølgelig for træet, men den er jo ikke altid hjemme. Vil min husforsikring eller indboforsikring dække, hvis det bliver stjålet?

Vi har også et sommerhus, som vi bruger til udlejning. Lejerne sørger selv for indkøb af brænde, men vi kan alligevel godt finde på at have en lille brændestabel stående til os selv. Hvordan er det dækket?

Den forsigtige

Kære Forsigtige

Hvis brændet bliver stjålet fra carporten på din hjemadresse, så vil det være dækket på din indboforsikring. Du skal selvfølgelig kunne dokumentere, hvornår du har købt brændet, og hvor meget, du har købt. Det er også en god idé at tage billeder af brændestablen, så du kan dokumentere, hvor meget du har haft.

De fleste sommerhusforsikringer dækker ikke simpelt tyveri, når sommerhuset er ubeboet, udlånt eller udlejet. Simpelt tyveri betyder, at tyveriet sker uden for huset eller fra uaflåst bygning. Det betyder, at brænde ikke er dækket, hvis det bliver stjålet fra sommerhuset, medmindre det opbevares i et aflåst skur, eller tyveriet sker, mens du selv overnatter/bor i sommerhuset.

Spørgsmål: Hvornår skal min båd trækkes på land, og hvordan sikrer jeg, at den er klar til vinteren?

Hej Brevkasse

I foråret købte jeg en båd, så det er en ret ny hobby for mig. Jeg har selvfølgelig alle certifikater m.m., og båden ligger i en såkaldt A-havn, der er godkendt til vinterbrug.

Jeg er kommet i tvivl, om forsikringen dækker, hvis båden ligger i vandet hele året? Eller om jeg skal tage den op på land - og i så fald, hvordan man bedst gør båden klar til vinteren?

Den nye bådejer

Hej Bådejer

Som udgangspunkt dækker bådforsikringen sejlads fra 1. april til 15. november (begge dage inkl.), og når båden ligger på land fra 16. november til 31. marts. Når din båd ligger i en A-havn, er det muligt at udvide forsikringen med vintersejlads, hvis du ønsker dækning for sejlads eller have båden liggende i vandet om vinteren.

Hvis du tager båden på land hen over vinteren, findes der mange tjeklister til, hvordan du gør båden vinterklar.

Du bør bl.a.:

• Vaske båden udvendigt og indvendigt med bådshampoo
  • Tøm vandtanke, spildevandstanke, slanger m.v., så de er frostsikre
  • Tjek søventilerne
  • Afbryd alt elektronik, og afmontér batteriet. Batteriet skal opbevares frostsikkert
  • Skift olie og filtre i motoren samt i gearkassen
  • Gennemgå båden udvendigt. Tjek, om der er skader på skroget, og om presenningen har huller
  • Hæng fugtposer op indvendigt. Fjern madrasser og lign., som suger fugt

Du kan se en fuldkommen liste her:

En guide til vinterklargøring af båden - Marineworld

Spørgsmål - Kompressoren til mit jordvarmeanlæg er kortsluttet, men en ny kan først leveres om lang tid. Hvad gør jeg?

Hej

For en måneds tid siden kortsluttede kompressoren til mit jordvarmeanlæg. Mit forsikringsselskab har godkendt udskiftning af kompressoren, som koster ca. 25-30.000 kr.

Problemet er, at reservedelen først kan leveres om lang tid. Derfor kigger vi ind i en vinter uden mulighed for opvarmning. Vi har en elvandvarmer, der kan bruges til opvarmning af vand, og vi kan opvarme huset med el i begrænset omfang, men det koster rigtig mange kwh i denne dyre tid.

Man kan muligvis få en helt ny varmepumpe, men den koster ca. 120.000 kr.

Kan det være rigtigt, at forsikringsselskabet ikke kan hjælpe mig, og at jeg bare må vente på, at kompressoren kommer hjem?

Den bekymrede

Hej bekymrede

Det er en svær tid, vi kigger ind i og desværre er alle – også forsikringsselskaberne - pressede i forhold til levering af reservedele i forbindelse med udbedring af skader.

Du er berettiget til en erstatning svarende til en ny kompressor og montering af denne. Forsikringsselskabet gør selvfølgelig alt, hvad det kan, for at udbedre skaden, så du og din familie kan vende tilbage til jeres normale hverdag. Men forsikringsselskabet har desværre ikke flere muligheder for at skaffe reservedelene, end andre har. Det kan ikke betale kompensation, fordi man må vente på reservedele og derfor er nødt til at bruge en alternativ og dyrere varmekilde.

Vi anbefaler, at man kontakter sit forsikringsselskab for at høre, om de har mulighed for at yde ekstraordinær hjælp i den konkrete situation. Det vil dog altid være en konkret vurdering i den enkelte sag, om og hvor meget forsikringsselskabet eventuelt vil betale.

Unsplash - David Lindahl